سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۳ - ۰۳:۱۳
معرفی گنج‌های زمین به نوجوانان

واحد کودک و نوجوان موسسه انتشارات قدیانی(کتاب‌های بنفشه) کتاب «معادن، گنج‌های زمین» نوشته دکتر راینر کوته را با ترجمه کمال بهروزکیا روانه بازار کتاب کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) دایره‌المعارف «معادن، گنج‌های زمین» پنجاه و ششمین جلد از مجموعه کتاب‌های چرا و چگونه است که راینر کوته آن‌را با تصویرگری اِبِرهارد رایمان برای نوجوانان پدیدآورده است.

هزاران سال است که انسان در اعماق زمین به دنبال ذخایر زمین مانند فلزهای با ارزش، سنگ‌های معدنی، سنگ‌های قیمتی، نمک، سنگ آهک، شن، نفت، زغال و بسیاری ذخایر دیگر می‌گردد. ذخایر زمین چنان اهمیت دارند که دوره‌های تاریخی زمین را در آغاز تاریخ، دوران سنگ، مس، برنز و یخ می‌نامند. این کتاب با کمک تصاویر زیبا موضوعاتی همچون «معادن زمین»، «پیدایش معادن»، «در جست‌وجوی معادن»، «از سنگ معدن تا فلز»، «معدن، تمدن و جامعه» و «زغال، سنگ قابل اشتعال» را برای نوجوانان بیان کرده و آن‌ها را با چند سنگ معدن مهم، معادن سطح زمین، برشی از یک معدن زغال سنگ و معادن بسته آشنا می‌کند.

دایره‌المعارف «معادن، گنج‌های زمین» مهمترین معادن زمین را معرفی می‌کند و شرح می‌دهد که کانی‌ها چگونه به وجود آمدند. به علاوه تاریخ مهیج معدن را هم تعریف می‌کند و از ثروت و قدرت و نیز از خطرات و بدبختی‌های آن سخن می‌گوید. در این کتاب می‌آموزیم که چگونه در طول هزاران سال فناوری معدن گسترش یافته و پیوسته پیشرفت کرده است و در آن، تاریخ معدن از پیکرنگاری‌های غارها تا دوره‌های باستان و عصر جدید و دنیای نوین نوشته شده است.

در بخشی از پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: معادن زمین بارها مسیر تاریخ جهان را تعیین کرده‌اند. 2500 سال پیش یونانی‌ها با نقره‌ای که از معادن به دست آوردند علیه پارسیان جنگیدند و پیروزی آنان در جنگ، اروپا را تغییر داد. طمع به دست آوردن طلا و نقره باعث شد که دریانوردان اروپایی جذب اقیانوس‌ها شوند. انقلاب صنعتی با اختراع ماشین بخار و راه‌آهن نیز بر بنیاد زغال و آهن پی ریزی شد. قلب همة رایانه‌ها، تراشه‌ی سیلیسیم، از سنگ معدن کوارتز ساخته می‌شود. امروزه مهمترین گنجینه‌ زمین نفت است که گاهی اوقات بر سر آن جنگ می‌شود. در آینده‌ نزدیک بیم آن می‌رود جنگ در مناطقی رخ دهد که منابع آب زیرزمینی آن کم است...

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: اجداد ما آگاهانه در جهان زندگی می‌کردند و در تلاش روزانه‌‌شان به طور اتفاقی مثلا طلا را به شکل تکه‌های کوچک زرد، در بستر رودخانه‌ها می‌یافتند. آنان تکه آهن‌های شهاب‌سنگ‌ها را جمع می‌کردند و با آن‌ها خیش و تبر و ابزار دیگر می‌ساختند یا با ذوب کردن فلز قرمز مس خالص ، چکش، سوزن، لوله و ابزارهای دیگر درست می‌کردند...»

واحد کودک و نوجوان موسسه انتشارات قدیانی(کتاب‌های بنفشه) کتاب «معادن، گنج‌های زمین» را در قالب 48 صفحه مصور رنگی با شمارگان یک‌هزار و 650 نسخه و بهای 80 هزار ریال روانه بازار کتاب کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها