شنبه ۲ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰
انسان واپسین در پایان تاریخ به کتاب گام گذاشت

«پایان تاریخ و انسان واپسین» نوشته «فرانسیس فوکویاما» نظریه‌پرداز نومحافظه‌کار آمریکایی منتشر شد. وی معتقد است نظام لیبرال دمکراسی جریان غالب و مسلط در دنیاست که تمام جوامع و کشورها باید تسلیم آن شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ «پایان تاریخ و انسان واپسین» اثر «فرانسیس فوکویاما» با ترجمه عباس عربی و زهره عربی در پنج بخش با عنوان‌های «سوالی قدیمی به شیوه‌ای جدید»،‌ «عصر کهن انسان»، «نزاع برای شناخت»، «عبور بر فراسوی ردزیا» و «انسان واپسین» منتشر شد.

«یوشی‌هیرو فرانسیس فوکویاما» نظریه‌پرداز ژاپنی‌الاصل آمریکایی در 27 اکتبر 1952 در شیکاگو متولد شد. وی متخصص اقتصاد سیاسی، فلسفه و رییس گروه توسعه اقتصادی بین‌المللی دانشگاه «جان هاپکینز» واشنگتن است و سابقه کار در اداره امنیت ملی آمریکا دارد، همچنین تحلیل‌گر نظامی در یکی از شرکت‌های وابسته به پنتاگون بوده است.

«فوکویاما» در سال 1989 مقاله‌ای با عنوان «پایان تاریخ و انسان واپسین» نوشت و پس از آن کتابی با همین نام منتشر کرد که باعث شهرت جهانی وی شد. در این نوشته «فوکویاما» به دفاع تاریخی از ارزش‌های سیاسی غربی برخاسته و استدلال می‌کند که رویدادهای اواخر قرن بیستم نشان می‌دهد که اجماعی جهانی به نفع دموکراسی لیبرال ایجاد شده است.

این هم‌نظری جهانی با پایان تاریخ برابر خواهد بود و به این معناست که در شکل گرفتن اصول و نهادهای بنیادی دموکراسی پیشرفت بیشتری به وجود نخواهد آمد. وی همچنین اعتقاد دارد باز هم شاهد رویدادهایی خواهیم بود اما تاریخ به معنای داستان جهانی رشد و شکوفایی آدمی پایان یافته است.

کتاب 31 فصل دارد. بخش نخست چهار فصل با نام‌های «فلسفه بدبینی»، «ضعف دولت‌های قدرتمند ـ قسمت اول»، «ضعف دولت‌های قدرتمند ـ خوردن آناناس در کره ماه» و «انقلاب جهانی لیبرال» دارد. مباحث «نظریه‌ای برای تاریخ جهانی»، «مکانیسم تمایل و شوق»، «هیچ بربری در غارها باقی نماند»، «انباشت و ذخیره‌سازی بی‌پایان»، «پیروزی دستگاه وی‌سی‌آر»، «در عرصه آموزش»، «پاسخ به پرسش قبلی» و «دموکراسی بدون حضور دموکرات‌ها» نیز فصل‌های بخش دوم کتاب را تشکیل می‌دهند.

در «مقدمه» کتاب آمده است: «وقتی که این کتاب در کنار رویدادهای جهان کنونی قرار می‌گیرد موضوع آن به یک پرسش بسیار قدیمی بازمی‌گردد: آیا در پایان قرن بیستم برای ما این فرصت پدید خواهد آمد که یک‌بار دیگر درباره تاریخ جهت‌‌دار و منسجم و منطقی بشری سخن بگوییم؟ موضوعی که در واقع بخش عمده‌ای از انسان‌ها را به سمت لیبرال دموکراسی هدایت خواهد کرد. پاسخی که من در این خصوص دریافت می‌کنم به دو دلیل متفاوت اما روشن است؛ یکی به علم اقتصاد ارتباط پیدا می‌کند و دلیل دیگر به آن‌چه که با عنوان مبارزه برای شناخت شناخته می‌شود، ارتباط دارد.»

«در ابتدا، نبرد تا مرگ به خاطر اثبات حیثیت»، «نخستین انسان»، «تعطیلات در بلغارستان»، «حیوانی با گونه‌های سرخ»،‌ «فراز و فرود تیموس»،‌ «ارباب و بردگی» و «دولت فراگیر متجانس» در بخش سوم کتاب آمده‌اند و در بخش بعدی نیز فصل‌هایی با عنوان‌های «سردتر از همه هیولاهای سرد»، «ریشه‌های اصلی کار»، «امپراطوری خشم، امپراطوری احترام و تسلیم»، «عدم واقعیت رئالیسم»، «قدرت ناتوان‌ها»، «منافع ملی» و «حرکت به سمت یک اتحاد صلح‌طلبانه» قرار دارند.

فصل‌های پایانی کتاب «در قلمروی آزادی»، «انسان بدون هویت»، «آزاد اما نابرابر»، «حقوق کامل و انجام وظایف به شکل ناقص» و «تضاد شدید روانی» نام دارند.

چاپ نخست «پایان تاریخ و انسان واپسین» اثر «فرانسیس فوکویاما» با ترجمه عباس عربی و زهره عربی در 490 صفحه، شمارگان یک‌هزار و 200 نسخه و بهای 23 هزار تومان از سوی انتشارات سخنکده در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است._

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها