دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۱
انتشار آخرین تالیف زنده‌یاد مزینی پس از هفده سال

«تاریخ هنر و معماری ایران و جهان؛ از آغاز هنر تا هنر معاصر» آخرین تالیف زنده‌یاد منوچهر مزینی منتشر شد. مزینی در این کتاب سعی داشته تا سرگذشت هنر و معماری را از عصر کهن تا دوران پست‌مدرنیته تشریح کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب تاریخی و پژوهشی «تاریخ هنر و معماری ایران و جهان» آخرین تالیف زنده‌یاد منوچهر مزینی، پژوهشگر و مدرس فقید حوزه‌های معماری و شهرسازی است که پس از 17 سال از تالیف، در دسترس مخاطبان قرار گرفت. 

زنده‌یاد مزینی ویرایش نهایی این اثر را در سال 1375 به اتمام رساند، اما تا پایان عمر خود (1381) موفق به انتشار آن نشد. 

این کتاب 6 فصل و 23 بخش دارد. فصل نخست کتاب با هشت فصل به هنر «عصر کهن» اختصاص دارد. در این فصل نویسنده ضمن بیان مقدماتی درباره آغاز هنر و ویژگی‌های هنر پیشاتاریخی، به شرح و توصیف هنر خاورنزدیک در عصر کهن، بین‌النهرین، هنر سومری‌ها، هنر آسوری‌ها، هنر ایران در دوران هخامنشیان و همچنین سلسله‌های پیش و پس از این خاندان می‌پردازد. 

همچنین در فصل نخست کتاب هنر اژه، هنر یونان، هنر جزیره کرت، هنر اتروسک و رومیان، هنر و معماری در دوره بیزانس نیز به مخاطبان معرفی شده است.  مزینی در این فصل ضمن بیان شرح تاریخ‌گونه‌ای از هنر در این سرزمین‌ها به بررسی و تحلیل ساختاری انواع هنرها (یعنی تندیسگری، نقاشی، معماری و نقش‌برجسته) در هرکدام از این سرزمین‌ها نیز پرداخته است. 

«هنر در قرون وسطی» و «هنر و معماری در دوره گوتیک» موضوعات مطرح شده در فصل دوم کتاب است. تعریف هنر «رمانسک» و توضیح و تفسیر هنر معماری کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلستان در دوره گوتیک از بخش‌های مهم فصل دوم کتاب است. 

در فصل سوم کتاب هنر و معماری دوران رنسانس، مکتب هنری مانریسم یا شیوه‌گرایی و همچنین هنر کشورهای شمالی اروپا و هنر فلاندر در سده 15 و 16، معرفی و شرح شده‌اند. هنر و معماری دوره‌های «باروک» و «روکوکو» نیز عمده مباحث فصل چهارم کتاب است. 

نویسنده فصل پنجم کتاب را به «هنر و معماری ایران از آغاز سده هفتم تا اواخر دوره قاجار» اختصاص داده است. در نهایت فصل پایانی کتاب نیز به انواع هنرها در دوران جدید، یعنی از قرن 18 تا اواخر قرن 20، می‌پردازد. مزینی ضمن معرفی و شرح مکتب‌های معماری و هنری قرن بیستم، معماری و هنر دوران پسامدرن را نیز معرفی می‌کند. 

ویراستاری علمی این کتاب را کیوان شادمان، از دانشجویان زنده‌یاد مزینی و ویراستاری ادبی آن را عاطفه فیروزی به انجام رسانده‌اند. 

کتاب «تاریخ هنر و معماری ایران و جهان؛ از آغاز هنر تا هنر معاصر» نوشته زنده‌یاد منوچهر مزینی با شمارگان سه هزار نسخه،‌ 640 صفحه و بهای 80 هزار تومان از سوی انتشارات طحان روانه کتابفروشی‌ها شده است.

انتشارات صحان، ناشر تخصصی حوزه معماری و شهرسازی است. «تاریخ هنر و معماری ایران و جهان» صدمین کتاب منتشر شده این ناشر است.

منوچهر مزینی، در 1313 در ساری به دنیا آمد و در سال 1381 درگذشت. او تحصیلات خود تا مقطع کارشناسی ارشد را در رشته معماری دانشگاه تهران به سرانجام رساند. او همچنین دارای مدرک دکتری شهرسازی از دانشگاه فنی مونیخ است. 

«مقالاتی در باب شهر و شهرسازی» و «از زمان و معماری»از تالیفات و همچنین کتاب‌های «روش‌های علمی تحلیل مسایل شهری» آنتنی کاتانیزی، «فضا، زمان و معماری: رشد يک سنت جديد» زیگفرید گیدیون و «سیمای شهر» کوین لینچ، نیز از ترجمه‌های منتشر شده زنده‌یاد مزینی است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها