جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
بررسی اقتصاد نهادگرا در قاب کتاب

کتاب «مقدمه‌ای بر اقتصاد نهادگرا» به قلم جان گروینوگن و همکاران وی، در 9 فصل به تبیین مفهوم اقتصاد نهادگرا یا همان روش‌های مختلفی که افراد با آن‌ها مبادله می‌کنند، پرداخته است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «مقدمه‌ای بر اقتصاد نهادگرا» به‌طور مشترک به قلم جان گروینوگن، استاد دانشگاه فناوری دلف، آنتون اسپستهوون و آنت ون دن‌برگ، استادیار و عضو گروه اقتصاد نهاد‌گرا و استاد دانشگاه اتورخت، تالیف شده است. این اثر به همت اصلان قودجانی، به فارسی برگردانده شده است.

از مهمترین فصل‌های نه‌گانه این اثر می‌توان به «اقتصاد نهادگرا درباره چیست؟»، «رویکرد‌های ایستا به نهادها»، «پویایی نهاد‌ها» و «بنگاه‌ها» اشاره کرد. این فصل‌ها به تشریح مباحثی مانند هماهنگی‌سازی مبادلات در دنیای پیچیده، بحران مالی، بهینه‌سازی رفتار و فرصت‌طلبی، نظریه حقوق مالکیت و شبکه قرارداد‌ها: بنگاه به مثابه یک ساختار حقوقی پرداخته‌اند.

نویسندگان کتاب در فصل نخست، به ارایه مفاهیم اصلی این نوع از اقتصاد اشاره کرده و معتقدند که نهاد‌ها به تعبیری ساده، قواعدی هستند برای آسان کردن مبادلات و همچنین اقتصاد نهادگرا را به تبیین روش‌‌های مختلفی که افراد با آن‌ها مبادله می‌کنند یا بررسی این‌که مردم مبادلات خود را چگونه هماهنگ می‌کنند، تعبیر کرده‌اند.

این کتاب در مقوله بحران مالی که مساله‌ای مهم در اقتصاد امروز دنیا به‌شمار می‌رود، به تحلیل کارشناسان اقتصادی استناد کرده است. براساس محتوای این اثر، کارشناسان ناظر معتقدند معاملات ناسالم که مبنای بحران مالی بود به دلیل نظام‌های پرداخت انگیزشی یا نظام‌‌های پرداخت براساس عملکرد در کل بخش تجاری رخ داد.

نویسندگان کتاب، در فصل مربوط به بنگاه‌ها که جایگاه و بازیگر اصلی مبادلات اقتصادی هستند نیز با اشاره به این موضوع که دلیل ایجاد بنگاه‌ها امری بدیهی نیست، تعریف بنگاه را از موارد اختلافی بین اقتصاددانان دانسته‌اند. 

در ادامه این مبحث، به دیدگاه‌های مکاتب مختلف نسبت به بنگاه به مثابه یک سازمان قراردادی، اشاره شده است.

نخستین چاپ کتاب «مقدمه‌ای بر اقتصاد نهادگرا» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 585 صفحه، به بهای 15 هزار تومان به همت انتشارت دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها