چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۴
شرح خاطرات شهید برونسی در کتاب «تِخران»

«تِخران» نوشته مجید اِستیری از سوی انتشارات شهرستان ادب منتشر شد. «صفرچهار» عنوان یکی از داستان‌های این کتاب است که بخش‌هایی از خاطرات شهید عبدالحسین برونسی در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را دربردارد.-

 نویسنده کتاب «تِخران» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: کتاب «تِخران» داستان‌های متعدد با موضوع‌های مختلف مانند آیینی، اقلیمی، اجتماعی، روانشناختی و عاطفی را دربردارد. در تمام این داستان‌ها سعی کرده‌ام، برخلاف فضای کنونی ادبیات داستانی کشور که از خواص می‌گوید و برای خواص می‌نویسد، از عوام سخن بگویم و برای عموم مخاطبان بنویسم.

اِستیری ادامه داد: «صفرچهار» عنوان یکی از داستان‌های این مجموعه محسوب می‌شود که زندگینامه و خاطرات شهید عبدالحسین برونسی را در قالب داستان ارایه کرده است.

نویسنده کتاب «تِخران» درباره داستان «صفرچهار» گفت: عبدالحسین برونسی سوم شهریور سال 1321 در روستای گلبوی کدکن از توابع نیشابور متولد شد و در 23 اسفند سال 1363 در عملیات بدر به شهادت رسید.

اِستیری در پاسخ به این سوال که «چرا بخشی از کتاب را به بیان خاطرات این شهید اختصاص داده‌اید؟» گفت: اغلب رزمندگانی که در دوران هشت سال دفاع مقدس شهید شده‌اند از سابقه مبارزات فراوان و جالب توجهی در دوران رژیم پهلوی برخوردارند؛ به‌گونه‌ای که قابلیت ارایه در قالب داستان را دارند.

وی ادامه داد: معتقدم اگر این مبارزات و خاطرات بازپروری شوند و رنگ و بوی داستانی به خود بگیرند برای مخاطبان به ویژه نسل جوان جذاب و قابل مطالعه می‌شوند؛ چرا که این مبارزات و خاطرات تنها ویژه تاریخ نیستند بلکه باید مکتوب شوند تا به نسل‌های آینده انتقال یابند، مورد قضاوت اهالی ادب و هنر قرار بگیرند و دستمایه‌ای برای داستان‌نویسان عرصه انقلاب باشند.

نویسنده کتاب «تِخران» افزود: شهید عبدالحسین برونسی دوران خدمت خود را در دوران رژیم ستمشاهی سپری می‌کرد که برای نگهبانی در منزل یکی از افسران ارتش گماشته می‌شود. فضای حاکم بر آن منزل (بی‌دین و لاقید بودند) به‌گونه‌ای بود که برای شهید برونسی قابل تحمل نبود. بنابراین، برونسی از آن‌جا فرار می‌کند و گرفتار وقایعی می‌شود که در داستان «صفرچهار» به آن‌ها اشاره شده است. 

وی در پاسخ به این سوال که ««تِخران» به چه معناست و چرا این نام را برای عنوان کتاب انتخاب کرده‌اید؟» گفت: «تِخران» عنوان تغییریافته تهران است که یک آهنگ ناآشنایی برای عموم دارد و بیانگر این مطلب است که در تهران سلسله وقایع و مسایلی رُخ داده‌اند که زمینه تغییرات این شهر را فراهم کرده‌اند. این تغییرات به حدی است که حتی به اسم آن نیز سرایت کرده‌ و عنوان آن را نیز تغییر داده‌اند. همچنین «تِخران» عنوان یکی از داستان‌های این کتاب است.

شهید عبدالحسین برونسی قبل از ورود به جبهه به شغل‌هایی مانند کشاورزی، کار در مغازه لبنیات‌فروشی و سبزی‌فروشی و در نهایت به بنایی ‌پرداخت. وی پس از پیروزی انقلاب به صورت افتخاری به سپاه پاسداران پیوست و در دوران جنگ، در عملیات بیت‌المقدس به عنوان فرمانده گردان خط شکن حرّ و در عملیات‌های رمضان، مسلم‌بن‌عقیل، والفجر مقدماتی، والفجر یک به عنوان فرمانده گردان خط شکن عبدالله فعالیت کرد. 

برونسی ساعت 11 صبح 23 اسفند 1363 در جریان پاتک به دشمن،بر اثر اصابت ترکش خمپاره به بدنش در چهارراه جاده خندق به شهادت رسید.
 
اِستیری اکنون تالیف کتابی با عنوان «سال کفتارها» را در دست دارد. این اثر که از محتوایی انقلابی برخوردار است، تا پایان سال جاری منتشر خواهد شد.

شهرستان ادب نخستین چاپ کتاب «تِخران» اثر مجید اِستیری را با شمارگان هزار و 200 نسخه، در قطع وزیری و 120 صفحه راهی بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط