یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۲
بررسی تکنولوژی از منظر فلسفه و تاریخ در قاب کتاب

نخستین جلد مجموعه «علم‌شناسی؛ کتاب فلسفه تکنولوژی چیست؟» با بررسی مولفه تکنولوژی از منظر اخلاق و فلسفه به همت انتشارات سروش روانه بازار کتاب شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، تکنولوژی در طول تاریخ با اثرپذیری از عوامل مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی متحول و به سامان رسیده است و به این لحاظ فیلسوف تکنولوژی نیازمند مطالعه تاریخ تکنولوژی و بررسی آن است.

اما توسعه تکنولوژی امری است که بر حسب ویژگی‌های یک جامعه ممکن است به طریق مختلف شکل می‌گیرد. شناخت هر چه عمیق‌تر تکنولوژی و ابعاد گوناگون آن تمهیدی اساسی و ضروری برای بومی‌گرایی در عرصه توسعه تکنولوژی است و توسعه بومی تکنولوژی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است؛ از این نظر کتاب فلسفه تکنولوژی چیست؟ از سه جنبه به مسایل اساسی فلسفه تکنولوژی می‌پردازد.

در بخش نخست کتاب، رویکرد تاریخی–فلسفی مورد توجه قرار گرفته است تا پرسش علوم انسانی را که بخش اصلی فلسفه تکنولوژی را می‌سازد، شناسایی کند. همچنین این کتاب در بخش دوم با رویکردی نزدیک‌تر، به فلسفه تحلیلی می‌پردازد و به‌ شکلی مبسوط به اخلاق توجه نشان می‌دهد.

سومین بخش این کتاب نیز بر پایه مسوولیت‌پذیری اخلاقی در حوزه تکنولوژی بر اساس رویکرد تاریخی‌ـ‌فلسفی شکل گرفته است. به بیان دیگر هدف مولف این اثر معطوف کردن توجه همگان به یک حوزه فکری رو به توسعه است و این حوزه فکری در درک دنیای تکنولوژیکی که همه ما در آن به سر می‌بریم، سهم به‌سزایی دارد.

کتاب فلسفه تکنولوژی چیست؟ اثر کارل میچم با ترجمه مصطفی تقوی، یاسر خوشنویس و پریسا موسوی، از مجموعه کتاب‌های علم‌شناسی انتشارات سروش محسوب می‌شود که چاپ نخست آن از سوی این نشر در 266 صفحه و به قیمت 110 هزار ریال تولید شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط