پنجشنبه ۶ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
طلوع شیخ اشراق در آسمان کتاب

کتاب شهاب‌الدین سهروردی(شیخ اشراق) به قلم دکتر علی‌اکبر ولایتی از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شد. این نوشتار شصت و چهارمین کتاب از مجموعه آفرینندگان فرهنگ و تمدن اسلام و بوم ایران به شمار می‌آید._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ کتاب شهاب‌الدین سهروردی(شیخ اشراق) در شش فصل به محتوای عصر سهروردی، زندگی سهروردی،‌ آثار سهروردی، ‌اندیشه‌های و آرای سهروردی، تاثیر سهروردی بر آیندگان و کتاب‌شناسی او می‌پردازد.

مخاطبان با خواندن این نوشتار با مضامینی نظیر تولد، نام، القاب،‌ سهرودی به روایت قطب‌الدین اشکوری، پرتونامه، تلویحات، الواح عمادیه، المشارع و المطارحات، صفیر سیمرغ، رساله‌الطیر، روزی با جماعت صوفیان، کلمه‌التصوف، سهروردی و تشیع، عوالم هستی،‌ در کشف روشنایی،‌ آثاری درباره زندگی سهروردی، نشر آثار سهروردی و سفسطه و علاج آن آشنا می‌شوند.

در بخشی از کتاب شهاب‌الدین سهروردی(شیخ اشراق) نوشته شده است: «درباره جزئیات زندگی سهروردی اطلاعات چندانی در دست نیست؛ مگر آن که در سال 549 هجری قمری در دهکده سهرورد زنجان به دنیا آمد. نام، کنیه و لقبش هم تا به حال به صورت‌های گوناگون ذکر شده است. درباره واژه اشراق نظرات مختلفی ارایه شده است، مثل انتساب عقاید سهروردی به مشرق زمین یا اقتباس از اندیشه مردمان مشرق زمین. امام ظاهرا اشراق یک معنی بیشتر ندارد و آن روشن شدن است. روشن شدن که از اشراق در لغت و اصطلاح معمول شده با خواست شیخ اشراق موافق و به حقیقت نزدیک‌تر است؛ زیرا سهروردی آرای خود را منسوب به روشن شدن باطن و کشف و ذوق درونی دانسته است.»

کتاب شهاب‌الدین سهروردی(شیخ اشراق) با شمارگان دو هزار نسخه، در 136 صفحه و به بهای 25 هزار ريال از سوی نشر امیرکبیر روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط