سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۰
بررسی ارتباط میان فیزیک و عرفان در کتاب تالبوت

کتاب «عرفان و فیزیک جدید» نوشته مایکل تالبوت‌ از دیدگاه متمایزی، علم فیزیک را بررسی کرده است. در این اثر سخنان متخصصان فیزیک کوانتوم در باب ارتباط میان فیزیک و عرفان عنوان شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «اعتقاد به نقش ‌آگاهی در فرآیندهای عالم مادی،‌ به معنی انحراف کامل از فیزیک کلاسیک است ولی عرفا هم از قدیم همین را می‌گفته‌اند. بنابراین، موضوع اصلی کتاب حاضر این است، ‌یافتن وجوه مشترک عرفان و فیزیک جدید، ‌ارائه دورنمایی از عالم در چارچوب این ساختار جدید و فراگیر،‌و یادآوری تبعات تکان‌دهنده و اساسی چنین دورنمایی.
سخنان متخصصان فیزیک کوانتوم محتاج توجه مخصوص است، چون این افراد با پذیرفتن دخالت ذهن بشر در پدیده‌های جهان مادی دردسرهای فراوانی ایجاد می‌کنند. جانور جدیدی پشت در دنیای فیزیک کلاسیک کمین کرده و سالها‌ها طول می‌کشد تا تاثیر کامل حضور این جانور جدید را بر دنیای واقعی ببینیم. یک نکته مسلم است؛‌ اگر ذهن بشر حتی بر یکی از ذرات عالم تاثیر داشته باشد،‌کل اکولوژی عالم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»‌
 
این نوشتار بخش‌هایی از مقدمه کتاب «عرفان و فیزیک جدید» تالیف مایکل تالبوت به شمار می‌آید که از سوی نشر هرمس منتشر شده است. تالبوت پیش از این کتابی دیگر را با عنوان «جهان هولوگرافیک» را نوشته بود. 

این کتاب که ترجمه‌ای است از مجتبی عبدالله نژاد،‌ به‌دنبال اثبات این مساله است که فیزیک جدید ترکیبی است از قوانین جهان خارج با رویکرد ذهنی مشاهده‌کننده، قوانینی که قابل اندازه‌گیری است و ابهامی ندارد ولی این ذهن مشاهده‌کننده‌ها است که با هم فرق دارد. 

به عقیده نویسنده، این دیدگاه عینی-ذهنی در باب عالم اعتقادات علمی و ر یشه‌دار، ما را با چالش‌ بزرگی روبه‌رو کرده است و چه بسا در آینده دیدگاه ما در باب واقعیت را به کلی تغییر دهد.

کتاب عرفان و فیزیک جدید از سه بخش تشکیل شده است.‌ فصل اول این بخش کتاب «مشاهده‌کننده و شرکت‌کننده» عنوان گرفته و شامل مباحث متعددی است که از جمله آن‌ها می‌توان به «اصل عدم قطعیت هایزنبرگ»، «افسانه علیت»، «گربه شرودینگر»،‌«فاجعه قهقرای ابدی فن نویمان»، «اسقاط کوپنهاگ»، «آگاهی،‌ عامل مخفی»، «کیهان‌شناسی خودارجاعی»،‌«اصل شرکت‌کننده»، «ساختار ماده مستقل از آگاهی نیست»،‌«باغ گذرگاه‌های هزار پیچ» و «فرضیه دنیاهای متعدد» اشاره داشت. 

فصل دوم از بخش نخست این کتاب «الگوی هولوگرافیک آگاهی» نام دارد که شامل مباحثی مانند «هولوگرام»، «موجودیت آگاهی»، «پیوستگی همه بخش‌های مغز»،‌«اصل کوانتوم»، «علیت و کل‌نگری»،‌«میدان‌های حیات»،‌«بیوکامپیوتر انسانی»،‌«فضاهای فرافکنانه چندبعدی شناختی»، «مدل هولوگرافیک‌ آگاهی»،‌«روشنایی سر»،‌«تئوری خوداتکایی»،‌«سیستم واقعیت‌ساز» و «میدان‌های تو در تو» می‌شود. 

بخش دوم کتاب با عنوان «ساختار فضا-زمان» مشتمل بر سه فصل است. فصل اول «ابرفضا»، فصل دوم «فراسوی مخروط نور» و فصل سوم «شکل زمان» نام دارند. در این فصل‌ها مباحث متعددی طرح می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به «ذرات چون امواجی در دل نیستی»، «آینده فعال و گذشته منفعل»، «خاطرات آینده»،‌ «علیت معکوس» و «مردم‌شناسی فرازمینی» اشاره داشت. 

بخش سوم این اثر ‌«عرفان و فیزیک جدید» نام دارد و به پنج فصل تقسیم شده است و در آن به تشریح موضوعاتی مانند «معجزه فایما»، «توهم جمعی و جنون ارتباطی»، «پیگیری مکاشفه»، «تجسم اشکال خیالی»، «شالوده زیست‌شناختی دین»،‌ «شهرهای مثالی و خروج از بدن»، «قلمروهای واقعیت»، «اندیشیدن بدون کلمات» می‌پردازد. 

کتاب عرفان و فیزیک جدید از سوی انتشارات هرمس، با شمارگان دو هزار نسخه، در 245 صفحه و به قیمت پنج هزار و 500 تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط