سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۷
«نوروز جشن تحول و بصیرت» به بازار کتاب رسید

«نوروز جشن تحول و بصیرت» به کوشش رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان منتشر شد. این کتاب آداب جشن نوروز، دعاها و مسایل مرتبط با نوروز در افغانستان را دربرمی‌گیرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به‌نقل از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، کتاب «نوروز جشن تحول و بصیرت» از سوی «سازمان فرهنگی اجتماعی جوانان میهن افغانستان» درباره آداب و رسوم افغانستانی‌ها در نوروز، روایت‌های مذهبی آن و دیگر مسایل مرتبط با نوروز در افغانستان منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت. 

بخش‌های کتاب «نوروز جشن تحول و بصیرت» شامل «پیشگفتار»، «نوروز چیست؟»، «طراوت بخشیدن به انسان»، «محتوای انسانی و اسلامی نوروز»، «نوروز در آیات و روایات»، «نوروز در روایات؛ نمونه‌هایی از بزرگداشت نوروز در روایات اهل سنت»، «تاثیر آداب اسلامی بر جهت یافتن نوروز»، «نوروز از دیدگاه اسلام»، «آداب نوروز در اسلام»، «دعای روز نوروز» و «نوروز روز پیدا شدن انگشتر حضرت سلیمان(ع)» است. 

در ادامه مطالب کتاب و در فهرست نوروز در کشورهای مختلف جهان بخش‌هایی از تاریخچه و چگونگی نوروز در 13 کشور شامل ایران، افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، عراق، ترکیه، پاکستان، هندوستان و روسیه نام برده شده است. در بخش‌های پایانی کتاب نیز جلوه‌های نوروز در اشعار فارسی شعرای نامدار فارسی‌زبان گردآوری شده‌اند.

در بخشی از پیشگفتار کتاب آمده است: «تمام قلوب و تمام ابصار و بصیرت‌ها در دست خدای تبارک و تعالی است. اوست که تدبیر می‌کند جهان را، لیل و نهار را، و اوست که قلوب را متحول می‌کند و بصیرت‌ها را روشن می‌کند، جشن نوروز پرتوی دلربا و چهره‌ای زیبا از آفرینش است که پیش از حضور خود انبوه انسان‌ها را به تلاش و کوشش فرا می‌خواند. رسم نوروز در درون خود زیبایی‌های بسیاری دارد علاوه‌بر این‌که در هر نقطه از حوزه تمدنی نوروز، مردمان آن دیار این لحظه تحویل را با نام خدا و با درخواست تحول اساسی در زندگی‌شان آغاز می‌کنند.»

در بخشی دیگر از این کتاب می‌خوانیم: «اوایل اسفندماه سال 1388 با تصویب قطعنامه‌ای در سازمان ملل متحد در نیویورک، جشن باستانی نوروز به‌عنوان روز بین‌المللی «نوروز و فرهنگ صلح در جهان» به رسمیت شناخته شد. این قطعنامه در واقع کار مشترکی از نمایندگان کشورهای جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی افغانستان، آذربایجان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان به‌عنوان کشورهایی که نوروز را در سطح ملی برگزار می‌کنند، آماده شده بود. در شرایطی که جریان فرهنگی همواره از غرب به شرق است، ثبت بین‌المللی نوروز فرصت انتقال و صدور ارزش‌های والای فرهنگی شرق به ملت‌های غربی است.» 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها