یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۵
بررسی مطالعات پسااستعماری در یک کتاب

«مطالعات پسااستعماری» نوشته گروهی از نویسندگان با ترجمه جلال فرزانه‌دهکردی و رامین فرهادی، مجموعه مقاله‌هایی با موضوع استعمارگری و پسااستعمارگری به‌ویژه آفریقا و آسیا را دربردارد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «مطالعات پسااستعماری» تالیف جمعی از نویسندگان با انتخاب و ترجمه جلال فرزانه‌دهکردی و رامین فرهادی، مجموعه مقاله‌هایی درباره موضوع پسااستعماری است و از نظریه‌های حوزه جامعه‌شناسی به‌شمار می‌رود. این مقاله‌ها در زمینه تاریخ، فرهنگ و ادبیات کشورهای استعمار شده تنظیم شده‌اند.

کتاب در هفت فصل گردآوری شده است. «توصیف مطالعات استعماری و پسااستعماری» نوشته آنیا لومبا، «پساساختارگرایی و گفتمان پسااستعماری» به‌قلم سایمون گیکاندی و «ادبیات پسااستعماری و معیار ادبی غرب» از جان مارکس برخی مقاله‌های کتابند.

دیگر مقاله‌هایی که در «مطالعات پسااستعماری» آمده است، شامل «استعمارزدایی از ذهن» به‌کوشش نوگی وا تیُنگاُ، «امپریالیسم فرهنگی در مکتب رمانتیسیزم» نوشته ساری مکدیسی، «نهادینه کردن مطالعات پسااستعماری» از بیتا پری و «گذری تحلیلی بر ادبیات پسااستعماری» به‌قلم مارگارت دِرَبِل است. 

کتاب در کنار تعریف واژه پسااستعمار و بررسی سیر تاریخی آن به چگونگی رویارویی فرهنگ غربی با فرهنگ‌های غیرغربی می‌پردازد.
 
در «مقدمه مترجم» کتاب آمده است: «درباره علل گسترش استعمارگری و لشکرکشی‌های کشورهای اروپایی دو دیدگاه وجود دارد. نخست این‌که استعمارگری ادامه همان علایق امپراتوری‌های پیش از مدرنیته بوده که منجر به گسترش اراضی امپراتوری‌ها شده و عموما با جنگ‌طلبی همراه بوده است.»
 
در ادامه نوشته شده است: «دیدگاه دوم که از دیدی اقتصادی به موضوع می‌نگرد، استعمارگری را که در عصر صنعتی شدن و با رشد مدرنیته به اوج رسیده است نشات‌گرفته از شکل‌گیری نظام سرمایه‌داری‌ای می‌داند که در مرحله‌ای خاص اقتصادی برای گسترش بازار تولید و نیروی کار خود به دیگر کشورها هجوم برده و سعی در تسلط اقتصادی بر آن کشورها داشته‌اند.»

کتاب تلاش کرده تا با ترجمه و چینش مقاله‌های مختلف و موضوع مشترک در کنار هم دیدگاهی متوازن نسبت به مساله استعمار و درک تاریخی از آن در منطقه‌های استعمارشده به‌ویژه آسیا و آفریقا ارایه دهد. همچنین بررسی مطالعات پسااستعمارگری در حوزه اصلی بروز آن یعنی ادبیات، از نکته‌های مثبت کتاب به‌شمار می‌رود.

کتاب «مطالعات پسااستعماری» تالیف جمعی نویسندگان با انتخاب و ترجمه جلال فرزانه‌دهکردی و رامین فرهادی در 256 صفحه، شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه و بهای 6 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها