پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۲
شعرهایی «به رنگ آبی نیلی» احمدرضا احمدی در بازار کتاب

هفتمین دفتر از «دفترهای واپسین» احمدرضا احمدی با عنوان «به رنگ آبی نیلی» منتشر شد. حسرت، تنهایی، عشق و به‌طورکلی هستی و زندگی از مضامین این اشعارند. شاعر در این سروده‌ها از مخاطبی می‌گوید که وجود ندارد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به تازگی جدیدترین سروده‌های احمدرضا احمدی در مجموعه‌ای هفت جلدی با عنوان «دفترهای واپسین» از سوی موسسه کتاب نشر نیکا منتشر و راهی بازار نشر شد. هر یک از دفترهای این مجموعه به نام یک رنگ نامگذاری شده‌اند.

دفتر هفتم از «دفترهای واپسین» احمدی در برگیرنده 41 قطعه شعر بلند است. عناصر و المان‌های شعری این شاعر همان چیزهای ساده‌ای است که در پیرامون خود می‌بینم و جریان دارد، اما احمدی با تصاویر شعری پررنگ و زبانی ساده آن‌ها را در بیان مضامین درد،حسرت، تنهایی، عشق و به‌طورکلی هستی و زندگی به‌کار گرفته است. بیشتر شعرهای این مجموعه به نوعی یک غم را تداعی می‌کنند و شاعر در جای جای این سروده‌ها از مخاطبی می‌گوید که در جاده نیست، یک مسیر نایاب را تصویر می‌کند یا از آخرین وصیت‌نامه‌اش سخن می‌راند.

«تشنگی»، «مهلت تمام شده است»، «دوباره به فراموشی رفت»، «سیلاب‌های بهاری»، «به باران رفت»، «چهل درجه تب»، «توقف قطارها»، «پنکه سقفی»، «در ابتدای هفته»، «ما که عزادار بودیم»، «دیده بودم» و «دو لیوان چای» عنوان برخی از شعرهای این مجموعه هستند.

بخشی از یک نمونه شعر این مجموعه با عنوان «باریدن باران»:
«آفت‌های شادی ما
گریه نبود
پس از آن‌که
باریدن باران
پایان یافت
به سراغ آفت‌های
شادی ما
رفتیم
اما
با دست خالی
بازگشتیم
نمی‌خواستیم
قبول کنیم
در غیبت ما
چای سر شده بود
و نزدیکان ما
از زلزله و بمباران‌های هوایی
در زیر آوار مانده بودند...»

احمدرضا احمدی، متولد 30 اردیبهشت 1319 در کرمان است. وی در سال 1343 به همراه نادر ابراهیمی، مهرداد صمدی، محمدعلی سپانلو، بهرام بیضایی، اکبر رادی و جمعی دیگر از نویسندگان و شاعران، گروه ادبی «طرفه» را با هدف دفاع از هنر موج نو تاسیس کرد. انتشار دو شماره مجله طرفه و تعدادی کتاب در زمینه شعر و داستان از فعالیت‌های این گروه است.

احمدی مهر ماه 1349 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشغول به کار شد. تا 1358 در سمت مدیر تولید موسیقی برای صفحه و نوار ماند و از 1358 تا زمان بازنشستگی یعنی 1373 در بخش انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ویراستاری مشغول بود.

آشنایی او با شعر و ادبیات کهن ایران و شعر نیما دستمایه‌ای شد تا حرکتی کاملا متفاوت را در شعر معاصر آغاز و پی‌ریزی کند. از بیست سالگی به طور جدی به سرودن شعر پرداخت. نخستین مجموعه شعرش را با عنوان «طرح» در سال ۱۳۴۰ منتشر کرد. همچنین آثاری در ادبیات کودک و نوجوان دارد.

در سال ۱۳۸۵ احمدی به عنوان شاعر برگزیده پنجمین دوره اهدای جایزه شعر بیژن جلالی انتخاب شد. وی در سال ۱۳۸۸ نامزد دریافت جایزه هانس کریستین اندرسن شد.

هفتمین دفتر از مجموعه «دفترهای واپسین» با عنوان «به رنگ آبی نیلی» در 140 صفحه، شمارگان هزار و 650 نسخه و قیمت 6 هزار و 300 تومان از سوی کتاب نشر نیکا منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط