سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۳
«به رنگ سبز» احمدرضا احمدی به بازار كتاب آمد

«به رنگ سبز» چهارمین دفتر از مجموعه هفت جلدی «دفترهای واپسین» سروده احمدرضا احمدی منتشر شد. این شاعر پیشکسوت در این کتاب با زبانی ساده عنصر عاطفه و احساس را به کار گرفته و به مسایل پیرامون انسان و جامعه ‌پرداخته است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به تازگی مجموعه‌ای هفت جلدی از جدیدترین سروده‌های احمدرضا احمدی با عنوان «دفترهای واپسین» از سوی موسسه کتاب نشر نیکا منتشر و راهی بازار نشر شد. هر یک از دفترهای این مجموعه به نام یک رنگ نامگذاری شده‌اند.

در دفتر چهارم از این مجموعه 51 قطعه شعر آمده است که اغلب آن‌ها شعرهای نسبتا بلندند. همانند سه دفتر قبلی این مجموعه و دیگر آثار احمدی آن‌چه در شعرهای دفتر چهارم بیش از هرچیزی ذهن مخاطب را به خود می‌کشاند، تصاویر شعری پررنگ، تخیل قوی شاعرانه و زبان ساده شاعر است. شاعر با زبانی ساده و عنصر عاطفه و احساس به موضوعات مختلف پیرامون انسان و جامعه می‌پردازد.

از سوی دیگر در اغلب شعرهای این دفتر پرسش یا نکته‌ای مطرح می‌شود که سوال برانگیز است و ذهن مخاطب را به پاسخ‌گویی به آن پرسش و تامل درباره آن وامی‌دارد. همچنین برخی از عناصر یا واژگان شعری سروده‌های این مجموعه در بیشتر شعرها تکرار شده‌ و بدین‌گونه ارتباط محتوایی و مضمونی شعرهای این دفتر را مشخص کرده‌اند.

«چراغ‌ها روشن می‌شوند»، «پاریس- ژنو»، «سایه‌ها»، «دیر یا زود»، «خاموش باشیم»، «هفتاد سال»، «از کشتی»، «لحظه‌‌های ناب»، «کاج‌ها، زنان»، «پرده‌های آبی‌رنگ»، «تهی از صبح پاک»، «هرچه نسیم در صحرا» و «خیابان در کسوف» عنوان برخی از سروده‌های این مجموعه هستند.

نمونه شعری از این مجموعه با عنوان «زود متولد شدیم»:
«هیچ چیز در کنار ما
استوار نبود
همه‌چیز
لغزان و شکننده
بود
همه در پناه اسم مستعار
زندگی می‌کردند
هرجا که رودخانه بود
از آب خبری
نبود
هرجا کنار خیابان
دکه‌ روزنامه‌فروشی بود
در روزنامه خبری نبود
ما اقبال داشتیم
که زود متولد
شده بودیم
ما اقبال داشتیم
که در هیاهو
ساکت بودیم
و در دهان گل سرخ را
پنهان کرده بودیم
هرچه نامه داشتیم
نامه‌ها را نخواندیم
سوزاندیم
از ذهن
تا بلوارهای
انبوه از ماشین
یک تونل
ساختیم
از سقف تونل
نیستی و تعجب
می‌چکید.» 

احمدرضا احمدی متولد 30 اردیبهشت 1319 در کرمان است. وی در سال 1343 به همراه نادر ابراهیمی، مهرداد صمدی، محمدعلی سپانلو، بهرام بیضایی، اکبر رادی و جمعی دیگر از نویسندگان و شاعران، گروه ادبی «طرفه» را با هدف دفاع از هنر موج نو تاسیس کرد. انتشار دو شماره مجله طرفه و تعدادی کتاب در زمینه شعر و داستان از فعالیت‌های این گروه است.

احمدی نخستین مجموعه شعرش را با عنوان «طرح» در سال ۱۳۴۰ منتشر کرد. همچنین آثاری در حوزه ادبیات کودک و نوجوان دارد.

چهارمین دفتر از مجموعه «دفترهای واپسین» با عنوان «به رنگ سبز» در 156 صفحه، شمارگان هزار و 650 نسخه و قیمت هفت هزار تومان از سوی کتاب نشر نیکا منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط