شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۲
مجموعه شعر «به رنگ پرتقالی» روانه بازار کتاب شد

«به رنگ پرتقالی» دومین دفتر از مجموعه هفت جلدی «دفترهای واپسین» سروده احمدرضا احمدی به چاپ رسید. هر یک از دفترهای این مجموعه به نام یک رنگ نامگذاری شده‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «دفترهای واپسین» عنوان مجموعه‌ای هفت جلدی از جدیدترین سروده‌های احمدرضا احمدی است. هر یک از دفترهای این مجموعه به نام یک رنگ نام‌گذاری شده‌اند. این مجموعه به تازگی از سوی موسسه کتاب نشر نیکا منتشر و راهی بازار نشر شد.

«به رنگ پرتقالی» دربرگیرنده 60 قطعه شعر نسبتا بلند است. بیشتر این شعرها از درون‌مایه و تم مرگ برخوردارند. از سوی دیگر این سروده‌ها همانند دیگر شعرهای احمدی بسیار تصویری هستند و برهمین اساس تصاویری پررنگ از بیان‌های مختلف مضمون مرگ در ذهن خواننده ایجاد می‌کنند. زبان ساده و پرداختن به المان‌ها و عناصر ملموس زندگی نیز از دیگر ویژگی‌های شعرهای این مجموعه هستند.

«بی‌رمقی برگ»، «اتاق‌ها»، «روی زمین قبرستان»، «نمی‌توانم»، «در پاریس است»، «دب‌اکبر ساکت است»، «مرثیه بنوازند»، «این احتمال بود»، «شب دشوار»، «حافظه»، «روی زمین»، «نخستین صبح»، «پرنده بی‌ خبر بود»، «هنوز دیر نیست» و «سنگ‌فرش خیابان» عنوان برخی از شعرهای این مجموعه هستند.

نمونه شعری از این مجموعه با عنوان «مرگ خسته می‌شود»:
«چون‌که
سرشت ما را
از سنگ آفریده
بودند
به هنگام ندبه و دعا
بر روز
بر شب
افسار می‌زدیم
ملال در چراغ سقفی
خانه کرده بود
اما بر ما نمی‌تابید
ما در این فاصله
فرصت داشتیم
سواران گرسنه را
آب و نان بدهیم
و تشییع‌کنندگان را
که هر روز از پشت پنجره ما
به قبرستان می‌رفتند
خوشه‌ی انگور
و برگی از بهار تقویم
بدهیم
ما هر روز
مرگ را به روزی دیگر
موکول می‌کردیم
که مرگ خسته شود.»

احمدرضا احمدی متولد 30 اردیبهشت 1319 در کرمان است. آشنایی او با شعر و ادبیات کهن ایران و شعر نیمایی دستمایه‌ای شد تا حرکتی کاملا متفاوت را در شعر معاصر آغاز و پی‌ریزی کند. از بیست سالگی به طور جدی به سرودن شعر پرداخت. نخستین مجموعه شعرش را با عنوان «طرح» در سال ۱۳۴۰ منتشر کرد. همچنین آثاری در ادبیات کودک و نوجوان دارد.

در سال ۱۳۸۵ احمدی به عنوان شاعر برگزیده پنجمین دوره اهدای جایزه شعر بیژن جلالی انتخاب شد. وی در سال ۱۳۸۸ نامزد دریافت جایزه هانس کریستین اندرسن شد.

دومین دفتر از مجموعه «دفترهای واپسین» با عنوان «به رنگ پرتقالی» در 180 صفحه، شمارگان هزار و 650 نسخه و قیمت هشت هزار و 100 تومان از سوی کتاب نشر نیکا منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط