سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۳
رضا شعبانی درباره «بصیرت در تاریخ بیهقی» سخن می‌گوید

رضا شعبانی از چهره‌های ماندگار تاریخ ایران در مجموعه درسگفتارهایی درباره بیهقی که در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود در زمينه «بصیرت در تاریخ بیهقی» سخن می‌گوید.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه شهر کتاب، نشست «بصیرت در تاریخ بیهقی» چهارشنبه 
(20 دی‌ماه) با سخنرانی رضا شعبانی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

در تاریخ بیهقی بارها از برتری علم و آگاهی و فضیلت، سخن به میان آمده و از شخصیت‌هایی که در تاریخ بیهقی نام برده شده‌ که صفت بزرگ‌منشی برازنده آن‌هاست. بونصر مشکان است که دروغ نمی‌گوید، حسادت نمی‌ورزد، تملق نمی‌گوید و بصیرت و آگاهی فراوان دارد. بونصر مشکان مصداق فرد بصیر و آگاه است.

رضا شعبانی، متولد 1317، دارای دكترای تاريخ از دانشگاه سوربن پاريس و متخصص تاريخ ايران در روزگار افشاريه است. وی پنج سال در دانشگاه كمبريج انگلستان به تدريس تاريخ پرداخت. همچنین 24 سال تدريس در دانشگاه‌های كشور، مديريت گروه تاريخ دانشگاه‌های علوم و تحقيقات و دانشگاه شهيد بهشتی و نيز گروه تاريخ مركز تحقيقات فارسی ايران و پاكستان، در اسلام آباد، برخی از فعالیت‌های شعبانی به‌شمار می‌روند.

شعبانی بيش از 200 مقاله به زبان‌های فارسی، فرانسوی، انگليسی و تاليف بيش از 20 عنوان كتاب تاریخی را در کارنامه‌اش دارد که اغلب متمركز بر تاريخ افشاريه است. تاليفات دكتر شعبانی را می‌توان به پنج دسته تقسيم كرد: تصحيح متون، پژوهش‌های تاريخی درباره سلسله‌های افشاريه و زنديه، تاريخ ايران باستان و تاريخ عمومی ايران، تک‌نگاری‌ها و مجموعه مقالات و موضوعات پراكنده. 

نشست «بصیرت در تاریخ بیهقی» چهارشنبه (20 دی‌ماه) از ساعت 16 و 30 دقیقه در مرکز فرهنگی شهرکتاب به‌نشانی خیابان شهیدبهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برپا خواهد شد و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها