سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۳
گوشه‌ای از اسناد ستون پنجم رمزگشایی شد

کتاب «ستون پنجم» (گوشه‌ای از فعالیت‌های عوامل آلمان براساس اسناد محرمانه بریتانیا؛ ایران، 1324-1320) بخشی از اسناد محرمانه بریتانیا از فعالان ایرانی و آلمانی موسوم به «ستون پنجم» در طول جنگ جهانی دوم است. این کتاب توسط کاوه بیات به فارسی برگردان شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ کتاب «ستون پنجم» (گوشه‌ای از فعالیت‌های عوامل آلمان براساس اسناد محرمانه بریتانیا؛ ایران، 1324-1320) در سه بخش «گزارش‌های کلی»، «پرونده‌های اصلی» و «اسناد و گزارش‌های پراکنده» پرونده‌ها و بازجویی‌های عوامل آلمانی که در دوره جنگ جهانی دوم در ایران فعال بودند را گردآوری کرده است.

در بخش نخست کتاب، گزارش‌هایی درباره «توطئه ستون پنجم آلمان در ایران»، «برنامه متلاشی کردن ستون پنجم» و «سرانجام ستون پنجم» از آبان‌ماه 1321 تا اردیبهشت 1323 آمده است.

بخش دوم کتاب شامل پرونده‌های سران و دست‌اندرکاران «ستون پنجم» و افرادی است که از این موضوع آگاهی دارند. پرونده‌های اصلی درباره حبیب‌الله نوبخت، برادران قشقایی، برادران فرزاد، پرویز وهاب‌زاده و محمدحسین حسام وزیری از این دسته به‌شمار می‌روند. 

همچنین در این بخش رویدادهای مختلف مربوط به ماجرای «ستون پنجم» مانند فرود چتربازان آلمانی در ایران، مخفی شدن آن‌ها، دستگیری و بازجویی آن‌ها از سوی اطلاعات ارتش بریتانیا، دستگیری و بازجویی آیت‌الله کاشانی، تشریح شبکه‌های موازی عوامل آلمان در ایران و نقش افسران آلمانی چون «فرانتس مایر» و «برتولد شولتس» در هدایت کار را تبیین می‌کند.

بخش سوم «ستون پنجم»، «اسناد و گزارش‌های پراکنده» گزارش‌های گردآوری شده درباره «فردریش کومل»، «فرانتس مایر»، «گروه ماموت»، «گروه آنتوان» و تحولات ترکیه به‌شمار می‌رود.

در مقدمه کتاب آمده است: «از دیدگاه تاریخی، با اسنادی از این دست که جنبه امنیتی دارند و بعضا در چارچوب تقابل میان بازجو و بازجویی‌شونده شکل گرفته‌اند، باید با احتیاط فراوانی برخورد کرد. همچنین علاوه بر اِشکال‌های محتوایی، دشواری‌های فنی، وجود حروف اختصاری یا نشانه‌های رمزی نیز به سختی کار می‌افزاید. از سوی دیگر این اسناد بخشی از اسنادی به‌شمار می‌آیند که هنوز در دست پژوهشگران قرار نگرفته و بنابراین ارجاع‌هایی که به دیگر گزارش‌ها شده را نمی‌توان دنبال کرد.»

چاپ نخست کتاب «ستون پنجم» (گوشه‌ای از فعالیت‌های عوامل آلمان براساس اسناد محرمانه بریتانیا؛ ایران، 1324-1320) با ترجمه کاوه بیات در 388 صفحه، شمارگان 700 نسخه و بهای 14 هزار تومان از سوی انتشارات موسسه فرهنگی ـ هنری جهان کتاب منتشر و راهی بازار کتاب‌های تاریخی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها