یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۰
«روانشناسی صنعتی - سازمانی» به پیشخان کتابفروشی‌ها آمد

کتاب «روانشناسی صنعتی-سازمانی» اثری است که از دیدگاه روانشناسی به پدیده کار پرداخته و موضوعات متعددی را درباره این موضوع بررسی کرده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مسعود بابازاده، مترجم، این کتاب را جدیدترین اثر درباره روانشناسی کار دانست و گفت: فرانک لندی، یکی از نویسندگان این کتاب و از نظریه‌پردازان صاحب‌نام در روانشناسی کار و مدیریت سازمانی است، به طوری که بسیاری از استادان روانشناسی کار(روانشناسی صنعتی - سازمان) نام او را مترادف با این رشته می‌دانند. 

 وی درباره علت انتخاب این کتاب برای ترجمه گفت: مدت‌ها بود که در ایران کتاب جدیدی درباره روانشناسی کار که به آن روانشناسی صنعتی-سازمانی یا روانشناسی پرسنل نیز می‌گویند به چاپ نرسیده بود.
 
بابازاده با اشاره به این‌که چندین کتاب خوب دیگر توسط مترجمان مختلف در سال‌های اخیر درباره این موضوع به چاپ رسیده است، اظهار کرد: بسیاری از این کتاب‌ها جامع نیستند یا اصل کتاب قدیمی بوده است. برای مثال، هوش هیجانی موضوعی است که در 18 سال اخیر در آمریکا و کشورهای غرب رایج شده و تحقیقات بسیار زیادی درباره آن انجام شده است.
 
مترجم کتاب «هوش كاربردی» درباره ورود این‌ کتاب‌ها به بازار کتاب ایران توضیح داد: در ایران هوش هیجانی چند سالی ا‌ست که جا افتاده اما در هیچ یک از کتاب‌های روانشناسی صنعتی سازمانی در ایران، چه ترجمه و چه تالیف، درباره رابطه هوش هیجانی و کار صحبت نشده یا اشاره بسیار مختصری به آن شده است اما در این کتاب این موضوع به طور کامل مورد بحث کامل قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: وجه تمایز این کتاب با آثار مشابه این است که مطالب آن جدیدند و اصل اثر در سال 2010 به چاپ رسیده و نویسنده‌اش در مبحث روانشناسی صنعتی- سازمانی صاحب نظریه است.

بابازاده در ادامه توضیحات خود عنوان کرد: این کتاب در بین روانشناسان آمریکایی از اعتبار زیادی برخوردار است. دو ویراست‌ نخست آن با استقبال فراوان روبه‌رو شده و ویراست سوم آن که ترجمه کتاب بر اساس آن انجام شده، از ویراست‌های قبلی کامل‌تر و به‌روزتر است و تحقیقات و آزمایش‌هایی که در چند سال اخیر انجام شده‌ در آن تشریح شده‌اند.

به گفته بابازاده، نظریه پنج عاملی شخصیت (بیگ فایو)، نظریه هشت عاملی توانایی‌ها (بیگ اِیت)، هوش هیجانی، نقش فرهنگ در هیجان، رابطه بین وراثت(ژن‌ها) و رضایت شغلی، تعادل برقرار کردن بین کار و تفریح، رابطه بین استرس و خشونت، نحوه اندازه‌گیری انگیزش، نحوه سنجش صداقت کارمندان، جسارت و تهور در شروع کارها و تجارت خصوصی (کار آزاد)، نحوه سنجش داوطلبان شغلی و کارمندان به کمک کامپیوتر، مقایسه مدیران مرد با مدیران زن، تیم‌های کاری، زورگویی و قلدری کارفرما به کارمند، یا کارمندان به یکدیگر، استفاده از تعلیم و آموزش کارمندان از طریق کامپیوتر و استفاده از MP3 پلیرها و آی-پاد برای ارایه دروس از مهم‌ترین مسایلی‌اند که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده‌ است. 

کتاب «کار در قرن بیست و یک: روانشناسی صنعتی-سازمانی» 14 فصل دارد و به گفته ناشر اثر در بین کتاب‌های ترجمه و تالیفی کامل‌ترین و حجیم‌ترین کتاب به زبان فارسی در این حوزه است.

نخستین فصل اول این کتاب به تعریف روانشناسی سازمانی می‌پردازد، فصل دوم به روش‌های تحقیق و آماری در روانشناسی کار اختصاص یافته است. تفاوت‌های فردی (هوش، شخصیت، هوش هیجانی و غیره) و نحوه سنجش این تفاوت‌ها، تحلیل شغلی و نحوه عملکرد کارگران و کارمندان، نحوه تبدیل کردن دانش به عمل، یا نحوه نشان دادن توانایی‌ها و مهارت‌ها در عمل، چگونگی انتخاب بهترین کارمندان از خیل عظیم متقاضیان، تعلیم (آموزش) کارمندان و کمک به پیشرفت مهارت‌های آن‌ها، استرس و بهداشت روانی کارمندان، عدالت در محیط کار، رهبری، خصوصیات کارهای گروهی و مشخصات تیم‌های موثر و سازمان‌دهی رفتارهای مرتبط با شغل اختصاص دارد. 

کتاب «کار در قرن بیست و یکم: روانشناسی صنعتی-سازمانی» اثر فرانک لندی و جفری کنت با ترجمه مسعود بابازاده و به ویراستاری دکتر حمزه گنجی، با شمارگان هزار نسخه در 581 صفحه و به بهای 18 هزار تومان از سوی انتشارات ساوالان به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها