سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۴
حراج 35 هزار دلاری یک صفحه از رمان كوتاه ناپلئون

صفحه نخست از نسخه دست‌نویس رمان کوتاهی که «ناپلئون بناپارت»، رهبر و امپراتور فرانسه در فاصله سال‌های 1799 تا 1815، نوشته است در یک حراجی در پاریس به قیمت بیش از 35 هزار دلار فروخته شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری «سی‌بی‌سی» کانادا، این برگ دست نوشته ناپلئون که صفحه اول نسخه پاکنویس نهایی داستان 22 صفحه‌ای «کلیسون و اوژنی» است در حراجی «اوزنا» به خریداری که نخواست هویتش فاش شود، فروخته شد.
 
احتمالا داستان «کلیسون و اوژنی» روایتی از ماجرای عشق خود ناپلئون به «دزیره کلاری»، خواهر زن برادرش باشد که ژنرال جوان و نابغه جنگی قرن نوزدهم، در 26 سالگی ـ زمانی که بیش‌تر دغدغه ادبیات را داشت تا ولع کشورگشایی ـ آن را نوشته است.

 این رمان که سال 1795 (6 سال پس از انقلاب کبیر فرانسه) نوشته شده،  از نظر نثر و شیوه ادبی، به شدت تحت تاثیر آثار نویسندگان و متفکران بزرگ این دوره مانند «ژان ژاک روسو» است.
 
این برگ از رمان کوتاه ناپلئون پیش از این در مجموعه‌ای شخصی از نسخه‌های خطی نزد یک خانواده فرانسوی بوده است. 

ناپلئون که در سال 1799 با یک کودتا به عنوان صدراعظم، کنترل اوضاع جمهوری نوپای فرانسه را به دست گرفته بود، سال 1804 در پی پیروزی‌ها و کشور گشایی‌های مکرر در اروپا و آفریقا به عنوان امپراتور فرانسه تاج‌گذاری کرد. او در سال 1812 به روسیه حمله برد و در سرمای زمستان شکست سختی را متحمل شد. پس از شکست از بریتانیایی‌ها در نبرد معروف واترلو (و یک دوره کوتاه از رجعت به قدرت) در نهایت در سال 1815 برای همیشه به جزیره سنت‌کلر تبعید شد و سال 1821 در همان جا درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها