پنجشنبه ۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۶
نگاهي به «آداب معاشرت و اخلاق اجتماعي» امام خميني(ره)

كتاب «آداب معاشرت و اخلاق اجتماعي»، ‌بيست و يكمين اثر مربوط به مجموعه «امام خميني(ره) و مفاهيم اخلاقي» است كه به قلم محمد باقري، تاليف و توسط انتشارات عروج؛‌ وابسته به موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) راهي بازار نشر شده است._

به گزارش خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا) چهره قدرتمند سياسي امام خميني(ره) مانند حجابي، مانع از آشكار شدن ديگر ابعاد امام(ره) از جمله بعد اخلاقي و عرفاني ايشان شده است. به همين دليل موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ه) مدتي است به انتشار كتاب‌هايي درباره اخلاق و سيره ايشان در مجموعه‌اي با نام «امام خميني و مفاهيم اخلاقي» مي‌پردازد. «آداب معاشرت و اخلاق اجتماعي» بيست و يكمين كتاب از اين مجموعه است.

محمد باقري، نويسنده كتاب آداب معاشرت و اخلاق اجتماعي، تلاش مي‌كند ابتدا به تعريف ادب از ديدگاه آيات و روايات پرداخته، پس از آن نمود عملي ادب را در زندگي فردي و اجتماعي امام خميني(ره) با بيان مثال‌هايي شرح دهد. حاصل كار او در سه بخش كليات، آداب فردي و آداب اجتماعي و در 113 صفحه پيش روي مخاطبان قرار گرفته است.

بخش نخست اين كتاب در جست‌وجوي ادب در كلام‌الله و روايات به اين سخن پيامبر اكرم(ص) مي‌رسد كه : «قرآن جاي ادب خداست، پس تا مي‌توانيد ادب آن را ياد بگيريد.» در ادامه، در اهميت آداب از قول امام خميني(ره) مي‌نويسد: «اگر در دبيرستان‌هاي ما كه جوان‌ها مي‌روند تهذيب در كار نباشد، ادب اسلامي در كار نباشد و در دانشگاه، اسلام نباشد و از علوم اسلام و از احكام اسلام خبري نباشد، رو به زواليم، يعني هم اسلام به باد مي‌رود و هم كشور.»

پاكي و آراستگي، آداب راه رفتن، آداب سفر، ‌نظم،‌ حسن خلق،‌ گذشت،‌ فروتني و محبت از جمله آداب فردي‌اند كه بخش دوم كتاب به بيان آنها در سيره عملي امام خميني(ره) مي‌پردازد. در قسمتي از اين بخش، امام خميني(ره) رمز موفقيت و پيروزي انقلاب را حسن خلق دانسته و مي‌فرمايد: «برادرها! رفتار اسلامي‌تان را حفظ كنيد. ما با رفتار اسلامي و با حفظ نهضت و با پيشبرد نهضت و توجه به اينكه خداي تبارك و تعالي ما را با رفتار و اخلاق اسلامي تاييد مي‌كند،‌ اين قدرتي را كه من و شما را به پيروزي رسانده است، حفظ كنيد. اين قدرت خدايي را، اين قدرت لايزال الهي را كه با شما تا حالا با عنايت بزرگ خودش رفتار كرده است، با قصدهاي خالصتان، با تصميم بر اينكه براي خدا نهضت را پيش ببريد، حفظ كنيد. مادامي كه اين معنا را حفظ كرديد، خدا با شماست»

سلام از نشانه‌هاي تواضع است و مانع ايجاد حس تكبر در انسان مي‌شود. بخش سوم كتاب با اين مقدمه، به بيان آداب اجتماعي از جمله سلام، ‌برخورد با همسر و فرزندان، دوستي،‌ تحصيل، برخورد با همسايه، برخورد با مخالفان و مردم‌داري پرداخته، اهميت اين آداب را با بيان نمونه‌هايي از سيره عملي امام خميني(ره) توضيح مي‌دهد. در بخشي از آداب رفتار با زيردستان، از قول امام خميني(ره) خطاب به مسوولان مي‌خوانيم: «مبادا يك وقتي در ضمن اينكه شما خدمت مي‌كنيد، يك درشتي‌اي باشد كه خدمت شما را در خودش محو كند. بايد اخلاق اسلامي و آداب اسلامي درست مراعات بشود، همانطور كه شيوه ائمه ما و اولياي خدا و انبياي خدا بوده است كه خودشان را خدمتگزار مردم مي‌ديدند و با حسن معاشرت و با رفتار الهي رفتار مي‌كردند.»

كتاب «آداب معاشرت و اخلاق اجتماعي» با شمارگان 5000 نسخه و بهاي 17000 ريال، از سوي نشر عروج، وابسته به موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) منتشر و روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط