سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۹

«لیائو یی وو» نویسنده منتقد چینی برای کتاب «یک سرود و صد سرود» منتشره در انتشارات «اس فیشر» جایزه «گشویستر شول» سال 2011 به ارزش 10 هزار یورو را نصیب خود کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان ، این خبر از سوی اتحادیه بورس کتابفروشان و انجمن ایالتی بایرن و شهر مونیخ پایتخت ایالت بایرن که موسسان این جایزه هستند اعلام شد.
 
«لیائو یی وو» در کتاب «یک سرود و صد سرود» دوران چهارساله حبسش از سال 1990 تا 1994 را تشریح کرده است. او در شب قتل عام سال 1989 در میدان «هیملیشن فریدنز» در پکن یک شعر پیشگویانه را به رشته تحریر درآورد که به خاطر همین شعر دستگیر شد. 

هیات داوران در توضیح انتخاب این نویسنده اعلام کرد : گزارش حماسی و ملموس «یی وو» در مورد وحشیگری و سرکوب پوچ و مستبدانه دولت است. این تقدیر تنها سرنوشت شخصی این نویسنده را که همچون دیگر هنرمندان کشورش بارها مورد سرکوب قرار گرفته را شامل نمی شود. «یی وو» بارها با زبان محکم ، گاه بدون خطای حسی و گاه مجسم صدایی را در اختیار تمام چینیان تحقیر شده قرار می دهد. این نویسنده یک جنگ ادبی را برای ایجاد مجدد کرامت انسانی انجام می دهد. او در عین حال هنرمندی بزرگ و ماجراجویی شجاع است. او اندیشه و صدای خاص خود را داراست. 

بر مبنای وصیت «هانس شول» و «صوفی شول» خواهر وبرادر آلمانی مبارز در برابر نازی ها که این جایزه نیز به نامشان نامگذاری شده ، اين جايزه به اشخاصي اهدا مي‌شود كه الگویی برای همه کسانی باشند که در برابر بی عدالتی و دیکتاتورها مبارزه می کنند.
 
آثار «لیائو یی وو»  در مسیر ویژه ای برای شجاعت اخلاقی و فکری قرار دارد. با اعطای این جایزه به «یی وو» این امید برای او تداعی می شود که او روزی بتواند به یک چین آزاد و دموکرات بازگردد. 

این جایزه ادبی اتحادیه ناشران و کتابفروشان آلمان ، انجمن ایالتی بایرن و شهر مونیخ پایتخت ایالت بایرن امسال برای سی و دومین بار اهدا شد. از برندگان پیشین این جایزه می توان یوآخیم گاوک ، روبرتو ساویانو ، دیوید گروسمان ، آنا پولیتکووسکایا و نکلا کلک را نام برد .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها