پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۰
«کلیات اقبال لاهوری» منتشر شد

«کلیات اقبال لاهوری» با حروفچینی و ویرایش زهرا ریاضی(پروانه) و بازبینی نهایی افشین عاطفی از سوی انتشارات مجمع ذخائر اسلامی منتشر و راهی بازار کتاب شد. این اثر با مقدمه جاوید اقبال همراه شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در تدوین این اثر از نسخه‌های «کلیات اقبال لاهوری به همراه اشعار چاپ نشده» (به کوشش اکبر بهداروند، انتشارات زوار، چاپ دوم، 1385)، «کلیات اقبال لاهوری» (به کوشش عبدالله اکبریان‌راد، انتشارات الهام، چاپ اول، 1384) و «کلیات اشعار فارسی علامه اقبال لاهوری» (حواشی و تعلیقات م . درویش، سازمان انتشارات جاویدان، چاپ دوم، 1361) استفاده شده است. 

زهرا ریاضی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تصحیح‌های مختلف موجود از آثار اقبال، هدف از انجام این کار چه بوده است، توضیح داد: از آن‌جا که از دیرزمان، ادب دوستان ایران زمین کوشیده‌اند شعر و ادب پارسی و نام شاعران پارسی زبان را زنده نگه دارند و بدین‌گونه از تمدن، فرهنگ و زبان اصیل ایرانی که گنجی گران‌بهاست محافظت کنند، هر فردی باید به اندازه توان خود در این زمینه گام بردارد.

ریاضی درباره روند کار در این تدوین این اثر افزود: علاوه بر گردآوری، با توجه به اشتباهات نوشتاری فراوانی که در مآخذ وجود داشت، تصحیحی نیز در این زمینه انجام داده‌ام.

وی درباره مقدمه کتاب گفت: با توجه به این‌که مقدمه «جاوید اقبال» مقدمه‌ای بسیار پرمحتوا و گران‌بها بود، ترجیح داده شد که مقدمه ایشان، عینا سرآغاز کتاب قرار گیرد، بنابراین شخصا مقدمه‌ای برای این کتاب ننوشته‌ام.

ریاضی در پایان درباره چگونگی پیشنهاد انجام این تدوین به او تشریح کرد: پیشنهاد نخست تدوین این کتاب از سوی سیدصادق حسینی اشکوری، مسوول انتشارات مجمع ذخایر اسلامی در قم به افشین عاطفی، مسوول کتابخانه آیت‌الله غروی کاشانی داده شد. ایشان نیز با توجه به زمینه فعالیت پیشین من در حوزه حروفچینی و ویرایش متون ادبی، به‌ویژه در ارتباط با اشعار فارسی، این کار را برعهده من گذاشتند.

«کلیات اقبال لاهوری» در 548 صفحه، شمارگان دو هزار نسخه و قیمت شش هزار و 500 تومان توسط انتشارات مجمع ذخائر اسلامی منتشر و روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط