سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۲
جایزه ادبیات داستانی جهان عرب به «پیشگوی آب» رسید

زهران القسمی، شاعر و رمان‌نویس عمانی با کتاب «پیشگوی آب» برنده شانزدهمین دوره جایزه بین‌المللی ادبیات داستانی جهان عرب شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از عرب نیوز، «پیشگوی آب» داستان فردی روستایی در عمان به نام سالم ابن عبدالله است که از سوی روستاییان برای یافتن ذخایر آب زیرزمینی استخدام شده است. داستان این کتاب، پیش‌بینی‌هایی را روایت می‌کند که از سوی روستاییان برای ردیابی چشمه‌های آب زیرزمینی به کار گرفته می‌شود. همچنین به مسائلی مربوط به کمبود آب، خشکسالی و حوادث طبیعی غیرمنتظره مانند سیل در روستاها و آثار نامطلوب آن بر زندگی روستاییان اشاره دارد.
 
زهران القسمی که چهار رمان و 10 مجموعه شعر منتشر کرده، اولین برنده عمانی ادبیات داستانی جهان عرب است. وی در مراسمی در ابوظبی، پایتخت امارات به عنوان برنده این جایزه در سال 2023 معرفی شد.
 
دیگر نامزدهای شانزدهمین جایزه ادبیات داستانی جهان عرب 2023 عبارت بودند از:
فاطیما عبدالحمید از عربستان سعودی برای رمان «بالاترین قسمت افق»
صدیق حاج احمد از الجزایر برای کتاب «خشکسالی»
نجوی بن شتوان از لیبی برای رمان «کنسرتو کورینا ادواردو»
اظهر جرجیس از عراق برای رمان «سنگ خوشبختی»
میرال الطحاوی از مصر برای رمان «روزهای خورشید تابان»
 
زهران القسمی، نویسنده 49 ساله عمانی، 50 هزار دلار به عنوان جایزه رمان برتر جهان عرب دریافت خواهد کرد و کمیته جایزه برای ترجمه این رمان به انگلیسی، بودجه‌ای را تامین خواهد کرد. پنج نامزد نهایی دیگر این جایزه، هر یک 10 هزار دلار دریافت خواهند کرد. این جایزه توسط ابوظبی حمایت می‌شود.
 
جایزه ادبیات داستانی جهان عرب در سال 2022 به محمد الناس برای اولین رمانش با عنوان «نان سفره عمو میلاد» رسید. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها