جمعه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴
شناخت متفکری که به لطف آلبر کامو معروف شد

«سیمون وی عصیانگر: زندگی در پنج ایده» عنوان کتاب جدیدی از انتشارات دانشگاه شیکاگو است که به معرفی بیشتر اندیشه‌ و تفکرات سیاسی و اخلاقی سیمون وی، متفکر قرن بیستم می‌پردازد. او پس از مرگ و با چاپ دست‌نوشته‌هایش از سوی آلبر کامو، به مردم معرفی و با اقبال جامعه، مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از آمازون، سیمون وی (1909-1943) که به عنوان «قدیس حامی همه رانده‌شدگان» شناخته می‌شود، یکی از برجسته‌ترین متفکران قرن بیستم بود، فیلسوفی که واقعا بر اساس آرمان‌های سیاسی و اخلاقی خود زندگی می‌کرد.
 
سیمون وی در زندگی کوتاهی که بین دو جنگ جهانی شکل گرفت، به دانشجویان و کارگران اتحادیه سازماندهی شده، فلسفه می‌آموخت، در طول جنگ داخلی اسپانیا در کنار آنارشیست‌ها جنگید و در کنار کارگران در خطوط مونتاژ کار کرد، سپس به جنبش فرانسه آزاد در لندن پیوست و در ناامیدی درگذشت، زیرا برای کمک به جبهه مقاومت به فرانسه فرستاده نشد.
 
اگرچه سیمون وی در طول زندگی‌اش، چیز زیادی منتشر نکرد، اما پس از مرگ و به لطف تلاش‌های آلبر کامو، صدها صفحه از دست‌نوشته‌های او منتشر شد و مورد تحسین منتقدان و مردم قرار گرفت.
 
در حالی که بسیاری از جویندگان جذب افکار مذهبی وی شده‌اند، رابرت زارتسکی در این کتاب، سیمون وی متفاوتی را ارائه و بینش‌های او را در زمینه سیاست و اخلاق بررسی می‌کند.
 
او جنبه جدیدی از وی را به ما نشان می‌دهد که تناقضات او را متعادل می‌کند: عقل‌گرای سخت‌گیری که نشان خاص خود او از عرفان کاتولیک را نیز داشت، فرد انقلابی با جنبه‌های آنارشیستی که به سلسله مراتب کار اعتقاد داشت، و انسان‌دوستی که بر نیازها و تعهدات انسانی نسبت به حقوق بشر تاکید داشت.
 
کتاب «سیمون وی عصیانگر» با تامل در رابطه بین فکر و عمل در زندگی وی، پیچیدگی‌های افکار او را می‌ستاید و به اهمیت شناخت این افکار و ایده‌ها از سوی مخاطب امروز می‌پردازد.
 
رابرت زارتسکی، نویسنده این کتاب، استاد بخش تاریخ دانشگاه هیوستون است. محور مطالعات او اروپای عصر روشنگری و تاریخ فرهنگی است. از جمله کتاب‌های او می‌توان به «زندگی ارزش زیستن دارد: آلبر کامو و جست‌وجوی معنا»، «پیروزی همیشگی نیست: مطالعه و مراقبت در زمان طاعون» و «کاترین و دیدرو: ملکه، فیلسوف و سرنوشت روشنگری» اشاره کرد.  
 
کتاب «سیمون وی عصیانگر: زندگی در پنج ایده» در 191 صفحه از سوی انتشارات دانشگاه شیکاگو منتشر و روانه بازار کتاب‌های انگلیسی زبان شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها