شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
سرنوشت ادبیات داستانی انگلستان در دست این 20 نفر!

نشریه گرنتا که هر دهه یک بار، بهترین نویسندگان ادبیات داستانی زیر 40 سال انگلستان را انتخاب می‌کند، 20 نویسنده انگلیسی یا غیرانگلیسی را که «انگلیس را خانه خود می‌دانند»، معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، فهرست بهترین رمان‌نویسان بریتانیایی مجله گرنتا- مجله‌ای که ستارگان ادبی آینده را شناسایی می‌کند- امسال نویسندگانی را هم که پاسپورت انگلستان ندارند اما این کشور را خانه خود می‌دانند، دربر می‌گیرد.
 
این فهرست که از سال 1983 اعلام می‌شود، هر 10 سال یک‌بار 20 رمان‌نویس زیر 40 سال را مورد توجه قرار می‌دهد و آنها را به عنوان ستاره‌های آینده معرفی می‌کند.
 
نویسندگان فهرست امسال عبارتند از النور کاتن، برنده جایزه بوکر، درک اووسو، برنده جایزه دزموند الیوت، کی پاتریک که نخستین رمان او با عنوان «خانم اس» تابستان امسال منتشر شد. این افراد، راه نویسندگانی مانند ایان مک ایوان، زادیه اسمیت و کامیلا شمسی را دنبال می‌کنند که در سال‌های گذشته در این فهرست قرار گرفته‌اند.

النور کاتن، مشهورترین نویسنده امسال، اهل نیوزلند است اما به دلیل تغییر قوانین، واجد شرایط است- او اکنون در کمبریج زندگی می‌کند. سیگرید راوزینگ، سردبیر گرنتا گفت: «بریتانیایی بودن برای نویسندگان، فقط داشتن پاسپورت نیست، بلکه به معنای مشارکت و حضور در فرهنگ ادبی است که به طور سنتی از صداهای خارجی، از جوزف کنراد گرفته تا هشام مطر و الیف شافاک استقبال می‌کند.»

درک اووسو، جایزه دزموند الیوت را برای نخستین رمانش با عنوان «آنچه به یادم می‌ماند» برد، درباره پسری که از والدین غنایی متولد شده و در بریتانیا بزرگ می‌شود. در رمان دوم با عنوان «گم کردن نقشه» به مادر مهاجرش و زندگی پرمخاطره‌اش در لندن ادای احترام می‌کند.

پاتریک بخش زیادی از «خانم اس»- در مورد یک استرالیایی که در مدرسه‌ای شبانه‌روزی انگلیسی کار می‌کند و با همسر مدیر مدرسه، رابطه دارد- را در سه ماه نوشت. پاتریک به عنوان یکی از 10 رمان‌نویس برتر نشریه آبزرور در سال 2023 انتخاب شد.

نخستین رمان گرام آرمسترانگ، نویسنده اسکاتلندی با عنوان «گروه جوان» سیصد بار رد شد. در نقد گاردین آمده است: «این رمان با توصیف خشونت، مصرف مواد مخدر و فقر مزمن، زندگی‌هایی را به تصویر می‌کشد که به ندرت در داستان‌ها دیده می‌شوند.»
 
اولیویا سوجیک نویسنده «جاده همدردی و پناهندگی» است. از سوی دیگر، «نان نفرین شده» سوفی مکینتاش در حال حاضر در فهرست اولیه جایزه سالانه نویسندگان زن قرار دارد.
 
«دورهمی» ناتاشا براون، داستانی از نژادپرستی و تبعیض جنسیتی است که در زمان آماده شدن یک زن سیاه‌پوست برای یک مهمانی برملا می‌شود. این کتاب از سوی گاردین، به عنوان رمانی شوک‌آور توصیف شده است. نخستین اثر و کتاب تحسین شده تام کرو با عنوان «زندگی جدید» که اوایل امسال منتشر شد، در میان متفکران و مبارزان رادیکال در زمان محاکمه اسکار وایلد اتفاق می‌افتد.

الیزا کلارک نویسنده «بخش‌های پسرانه» است. رمان «پانس» او تحقیقی درباره وسواس جنایی واقعی و دسته‌های نوجوان، در ماه جولای منتشر می‌شود و پس از آن مجموعه داستان‌ کوتاهش با عنوان «او همیشه گرسنه است» در سال ۲۰۲۴ منتشر می‌شود.
 
سارا باومه نیز در این فهرست قرار دارد که جدیدترین کتابش «هفت کلیسا» است. ایزابلا حماد با رمان دومش «شبح وارد می‌شود» که به دنبال اثری از هملت در فلسطین را دنبال می‌کند، در این فهرست است. یارا رودریگز فاولر، نویسنده «بایگانی سرسخت» و «چیزهای بیشتری وجود دارد» که در فهرست نهایی جایزه گلداسمیت قرار گرفته است، نیز در این فهرست قرار دارد.
 
نویسنده بعدی این فهرست، لورن ایمی کورتیس نویسنده کتاب «دالرز» است که در سال 2019 منتشر شده است. دومین رمان او با نام «غریبه‌ها در بندر» تابستان امسال منتشر خواهد شد. نویسنده دیگر، الی ویلیامز است که با مجموعه داستان «اتریب» شناخته شد. رمان «فرهنگ دروغ‌گو» برنده جایزه بتی تراسک 2021 شد.

برخی از نویسندگان داستان کوتاه نیز در این فهرست قرار دارند. صبا سامز، برنده جایزه داستان کوتاه بی‌بی‌سی، نویسنده «ارسال برهنه‌ها» است، مجموعه‌ای درباره زنان و دختران جوان که توسط مادلین فینی در گاردین «استثنایی» توصیف شده است.

نخستین کتاب آنا متکالف، «گذرگاه آبی کور»، در سال 2016 منتشر شد. توماس موریس نویسنده کتاب «ما نمی‌دانیم داریم چه کار می‌کنیم» است. کامیلا گرودوا نویسنده مجموعه ترسناک «الفبای عروسک» نیز در این فهرست حضور دارد.
 
این فهرست توسط جنیفر اتکینز تکمیل می‌شود که رمان «ویولن سل» او که در سال 2022 منتشر شد، عشق و خلاقیت را از طریق داستان یک موسیقی‌دان و یک مجسمه‌ساز بررسی می‌کند. و نیز سارا برنشتاین، نویسنده کتاب «روزهای بد آینده» که دومین رمانش، «مطالعه برای اطاعت»، در ماه جولای منتشر می شود.
 
این فهرست توسط هیاتی به ریاست راوزینگ انتخاب شد. راشل کاسک (که در فهرست سال 2003 حضور داشت)، هلن اویمی (در فهرست 2013)، تاش او، و برایان دیلون، مقاله‌نویس و منتقد، اعضای این هیات هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها