شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶
رمان جدید موراکامی منتشر شد/ روایتی از زیر پوست «شهر و دیوارهای نامطمئن آن»

هاروکی موراکامی، زمانی که تازه نوشتن را به عنوان کاری جدی شروع کرده بود، داستانی از یک شهر محصور نوشت. بیش از چهار دهه بعد، او در کسوت یک رمان‌نویس باتجربه و تحسین شده، به این داستان با عنوان «شهر و دیوارهای نامطمئن آن» جان تازه‌ای بخشیده است. این کتاب به زبان ژاپنی منتشر شده و هنوز نسخه انگلیسی آن در دسترس نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از آسوشیدتدپرس، سه سال پیش بود که موراکامی احساس کرد زمان آن فرا رسیده است که داستانی را که سال‌ها پیش شروع کرده بود، مرور کرده و به پایان برساند.
 
«به دلیل شیوع کرونا به سختی بیرون می‌رفتم و بیشتر اوقات در خانه می‌ماندم و تمایل داشتم درونم را مرور کنم. سپس فکر کردم شاید زمان نوشتن آن داستان فرا رسیده باشد.» و او این کار را کرد. موراکامی نوشتن این رمان را در ژانویه 2020 آغاز کرد و در دسامبر 2022 به پایان رساند، سال‌هایی که با چند واقعه از جمله یک زمین‌لرزه بزرگ، جنگ روسیه علیه اوکراین و... همراه بود.

رمان «شهر و دیوارهای نامطمئن آن» پنجشنبه در قالب چاپی و دیجیتالی توسط شرکت انتشاراتی شینچوشا منتشر شد. هنوز معلوم نیست چه زمانی نسخه انگلیسی این رمان در دسترس قرار گیرد. این نخستین رمان او پس از کتاب پرفروش سال 2017 با عنوان «کشتن شوالیه دلیر» است.
 
در ابتدا، قصد موراکامی این بود که داستان اولیه‌ای که در سال 1980 با عنوان «شهر و دیوارهای نامطمئن» نوشته بود، بازنویسی کند. اما داستان به همین جا ختم نشد و موراکامی به نوشتن ادامه داد. نسخه چاپ شده این داستان در مجله ادبی «بانگاکوکای» بازنویسی و در ادامه، تبدیل به فصل اول یک رمان 672 صفحه‌ای سه بخشی تبدیل شد. بخش دوم کتاب، قهرمان داستان شغلی در یک کتابخانه در شهری کوچک در فوکوشیما پیدا می‌کند و در آنجا با سلف مرموز خودش و نوجوانی آشنا می‌شود و ماجرا تا بخش پایانی ادامه پیدا می‌کند.

تعداد زیادی از علاقه‌مندان به رمان‌های موراکامی، انتشار کتاب جدید او را با شمارش معکوس در نیمه شب چهارشنبه، در یک کتابفروشی در مرکز شهر توکیو جشن گرفتند و بسیاری از کسانی که موفق به دریافت آن نشدند، برای فروش ویژه صبح روز پنجشنبه مراجعه کردند.

موراکامی که نوشتن را در سال 1979 با داستانی به نام «به آواز باد گوش بسپار» آغاز کرد، می‌گوید نسخه اصلی رمان جدیدش حاوی عناصر کلیدی دیوار و سایه- به عنوان عناصر مورد علاقه او- بود، اما پتانسیل‌هایی نیز داشت که برای یک رمان‌نویس حرفه‌ای، پیچیده‌تر است.

در «سرزمین عجایب بی‌رحم و آخر دنیا» پرفروش‌ترین کتاب در سال 1985 با دو داستان درهم تنیده از ژانر علمی تخیلی پر از اکشن و دنیایی تخیلی از شهر مردگان منزوی و محصور شده مواجه هستیم.

موراکامی گفت که در اواسط دوران کار حرفه‌ای یعنی حدود سال 2000، درست قبل از نوشتن رمان «کافکا در ساحل»- پرفروش ترین رمان منتشر شده در سال 2002- نسبت به توانایی داستان‌سرایی خود برای اینکه کار ناقص «شهر و دیوارهای نامشخص آن» را بازنویسی و تکمیل کند، احساس اطمینان کرد.

موراکامی می‌گوید که اکنون در سن 74 سالگی دو برابر بیشتر از آنچه در قسمت «پایان جهان» رمان «سرزمین عجایب بی‌رحم و آخر دنیا» به تصویر کشیده، مجذوب آرامش است. «من واقعا از نوشتن لذت می‌برم. نوشتن سرگرم‌کننده و بازنویسی، سرگرم‌کننده‌تر است.» او که تجربه حضور در چهل ماراتن را دارد، می‌گوید زندگی‌اش شامل «جمع‌آوری مطالب، ترجمه و دویدن است.» «برای زندگی شبانه وقت ندارم، هرچند ممکن است چیز خوبی باشد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها