یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴
273 سالگی انتشارات آلمانی در عصر کتاب‌‌های الکترونیک

در حالی که دیجیتالی شدن زندگی امروز و انتشار انواع کتاب‌های دیجیتالی و صوتی، برخی ناشران را در سراسر جهان به تعطیلی کشانده، انتشارات مستقل دی گرویتر آلمان در تدارک برگزاری جشن تولد 273 سالگی خود است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشرز ویکلی، برای یک ناشر مستقل، رسیدن به سالگرد 10 یا 20 سالگی، شاهکاری بزرگ است. انتشارات والتر دی گرویتر (De Gruyter) یک ناشر آکادمیک کاملا مستقل و ماموریت محور است که در سال 1749 میلادی راه‌اندازی شد و این روزها کارکنان آن در حال آماده‌سازی مراسم بزرگداشت دویست و هفتاد و سومین سالگرد تاسیس و نیز برنامه‌ریزی برای توسعه انتشارات در سال‌های آینده‌اند.

استیو فالون، جانشین مدیر و مسئول بخش مشارکت‌های استراتژیک و قاره آمریکای انتشارات دی گرویتر می‌گوید: «شگفت‌انگیز است که این انتشارات چگونه در جنگ‌های جهانی و در مواجهه با بسیاری از موانع تاریخی تاریخ بشر دوام آورده است. وقتی در سال 2011 با من درباره افتتاح دفتر بوستون تماس گرفتند، انتشارات به عنوان موسسه‌ای منفعل و بدون فعالیت معرفی شد. در ادامه، مسئولان این انتشارات تصمیم گرفتند برای جان دوباره بخشیدن به این موسسه، سرمایه‌گذاری‌هایی انجام دهند.»

امروزه فهرست 110 هزار کتاب علمی و 800 هزار مجله حاوی مقالات علمی این انتشارات در سایت آن به نشانی degruyter.com در دسترس است.

نخستین اقدامات برای راه‌اندازی انتشارات دو گرویتر به تصمیم فردریش کبیر، پادشاه پروس، برای دادن مجوز به دبیرستان سلطنتی در برلین برای تاسیس یک کتابفروشی و صدور دستوری برای انتشار آثار بزرگ ادبی برمی‌گردد. در اواخر قرن هجدهم میلادی، گئورگ ریمر زمام امور را به دست گرفت و موسسه گئورگ ریمر ورلاگ را تشکیل داد. در سال 1894 انتشارات د گرویتر به این موسسه پیوست و تا پیش از آغاز قرن بیستم، این همکاری ادامه داشت.

خرید انتشارات بزرگ آلمان
دی گرویتر که پیش از آن، یک ناشر ریشه‌دار با نویسندگانی مانند هاینریش فون کلایست و یوهان گوتلیب فیشته بود، انتشارات گوشن، گوتنبرگ، تروبنر و ویت را خریداری کرد و در سال 1919 آنها را در موسسه‌ای جدید به نام اتحادیه ناشران علمی والتر دو گروتر ادغام کرد. این موسسه که امروز با عنوان دی گرویتر شناخته می‌شود، دفاتری در برلین، بازل، پکن، مونیخ، وین، ورشو و به تازگی، بوستون دارد.

فالون توضیح داد: «ما مستقل عمل کرده‌ایم، البته با برندی بسیار معروف به دلیل کیفیت و اعتبار آن و نیز بسیار آلمانی. نویسندگان ما دانشمندان برجسته دانشگاهی هستند، نه افرادی که پیوسته در فهرست پرفروش‌ترین‌های مطبوعات قرار می‌گیرند.»

چاپ اولین اثر چامسکی
فهرست دائمی دی گرویتر شامل کتاب‌هایی از گوته، برادران گریم و نیچه است. همچنین این موسسه نخستین انتشاراتی بود که آثار زبان‌شناس و فیلسوف آمریکایی، نوام چامسکی را منتشر کرد (با انتشار پایان‌نامه او در سال 1957). فالون می‌گوید: «پایان‌نامه چامسکی برای آن زمان بسیار آینده‌نگر بود و از سوی انتشارات دیگر رد می‌شد، بنابراین دی گرویتر انتشار آن را بر عهده گرفت.»

آرون سنبورن اوربی، مسئول خرید دی گرویتر می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های دی گرویتر برای من، استقلال آن بود. هویت این موسسه به عنوان یک انتشارات خانوادگی تعریف شده که ماموریت خود را در اولویت قرار می‌دهد.» این ماموریت، حمایت از تحقیقات علمی و انتشار و ترویج دانش به وسیله یک پلتفرم انتشار جهانی است.

استراتژی انتشار دی گرویتر، گشتن دنبال کتاب‌هایی است که نمی‌توان آنها را در دسته‌های تعریف‌شده قرار داد، مانند مفاهیم نوظهور و مطالعات جدید. رابی ریتجرات، یکی از مسئولان ارشد این انتشارات گفت: «یکی از مجموعه کتاب‌های جدید ما درباره بازی‌های ویدئویی و علوم انسانی است. این مساله به عنوان یک بحث توییتری مطرح شد و پیشنهادات دریافتی ما در این زمینه، بیشتر از مجموعه‌های تاریخی منتشر شده ما تاکنون بود.»

تلاش برای جهانی شدن
دی گرویتر همچنین پلتفرم دیجیتال توزیع جهانی خود را از طریق مشارکت با ناشران مختلف گسترش داده است. این تلاش منجر به ادغام هزاران مقاله دیجیتالی در این پلتفرم شد که به شرکای این موسسه اجازه می‌دهد میزان دسترسی و دیده شدن خود را افزایش دهند. فالون می‌گوید: «هدف ما همکاری با همه انتشارات دانشگاهی بزرگ در آمریکای شمالی است. می‌خواهیم با توزیع جهانی، دیجیتالی‌سازی و بازاریابی، مشارکت‌هایی ایجاد کنیم.»

اکوسیستم دیجیتال دی گرویتر به اندازه‌ای رشد کرده است که امکان راه‌اندازی یک بنیاد غیرانتفاعی به نام دی گرویتر ای‌باند را فراهم می‌کند، بنیادی که هدف آن، پایدار کردن انتشار حتی مهم‌ترین متون با استفاده از اعانه و کمک‌هایی است که به گفته فالون «ایده دسترسی جهانی را ترویج می‌کند.»

یکی دیگر از محورهای تمرکز انتشارات دی گرویتر، دسترسی آزاد است. سنبورن اوربی می‌گوید: «عدم اطمینان یا حتی اطلاعات گمراه‌کننده زیادی در این زمینه وجود دارد، چراکه پول زیادی در این زمینه باید خرج شود که مساله خوبی نیست و پرسش‌هایی درباره کیفیت و خدمات ارائه شده ایجاد می‌کند.» دی گرویتر امیدوار است با تلاش‌های مستمر در توزیع دیجیتال و مشارکت‌های مبتکرانه، هرگونه برداشت منفی را در این زمینه تغییر دهد.

افزایش تنوع در آثار
از آغاز همه‌گیری، دی گرویتر حضور خود را در همه موسسات آکادمیک افزایش داده است و با انتشارات مختلف همکاری می‌کند، با این هدف که «آثار منتشر شده از هر جهت متنوع‌تر باشد تا افراد از همه مناطق و در همه دوره‌های کار و زندگی با آن ارتباط برقرار کنند.»

از زمان گشایش دفتر بوستون، کارکنان دی گرویتر آمریکا از سه به 30 نفر افزایش یافته و در حال حاضر، آمریکا پس از آلمان، دومین بازار بزرگ این انتشارات است. اعضای خانواده دی گرویتر که از 5 نسل تاکنون با این انتشارات کار کرده‌اند، همچنان در قالب مشاور به این موسسه خدمت می‌کنند. اگرچه این خانواده، تغییرات انتشارات در گذر زمان را پذیرفته و برخی شرکت‌ها را خریده و به موسسه اضافه کرده‌اند، همچنان مصممند که آن را مستقل نگه دارند. فالون می‌گوید: «هرگز بحثی درباره فروش موسسه نداشته‌ایم و این همیشه یکی از ارزش‌های ما بوده است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها