چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
جزئیات نمایشگاه 2021 کتاب هنرِ توکیو/ محور نمایشگاه، کرونا و جهان پس از کروناست

یازدهمین نمایشگاه کتاب هنرِ توکیو، 28 تا 31 اکتبر 2021 برگزار می‌شود. بخش ویژه این نمایشگاه رونمایی از 57 پوستر اهدایی هنرمندانی است که از سراسر جهان در پروژه‌ای به‌نام «همبستگی 2020» شرکت کردند. این پروژۀ بین‌المللی را بنیاد خیریۀ Between Bridges، سال گذشته به‌هدف کمک مالی به مؤسسات فرهنگیِ مستقلِ سراسر دنیا که با پاندمی کرونا دچار بحران مالی شدند، برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) و به نقل از وبسایت رسمی نمایشگاه کتاب هنر توکیو (Tokyo Art Book Fair ـ TABF)، ترجمۀ مالک خواجه وند: یازدهمین نمایشگاه کتاب هنر توکیو بیست‌­وهشتم تا سی­‌ویکم اکتبر امسال در موزه هنر معاصر توکیو برپا خواهد شد. این در ‌حالی است که پاندمی کرونا همچنان فشارها و تأثیرات آشکار خود را بر هم زندگیِ شخصی‌ هنرمندان و هم نشرهای غیردولتی و مستقل اعمال می‌کند. نظر به آنکه هنرمندان و خالقان کتاب‌های هنری در سراسر دنیا، به نوعی سازگاری با شرایط پاندمی رسیده‌اند و به‌طور مداوم پی­گیرِ روش‌های متفاوت برای خلق و انتشار کتاب‌هایی دیگرگون هستند، نمایشگاه امسال نیز به‌­شکلی متفاوت و با عنایتی تمام‌وکمال به وضعیت جدید جهان در سال 2021، از مخاطبین میزبانی خواهد کرد:
برای حفظ سلامت مراجعین، نمایشگاه حضوری در مقیاسی کوچکتر از سال­های گذشته برگزار می­‌شود و به­‌هدف ایجاد امکان بازدید برای همۀ علاقمندان، این نمایشگاه هم­زمان در فضای مجازی، به­‌صورت آنلاین برپا خواهد بود؛ نظیر تجربه‌ای که در نمایشگاه سال 2020 داشتند.

نمایشگاه کتاب­ هنر توکیو فعالیت خود را از سال 2009 آغاز کرد و هرساله میزبان هنرمندان، گالری‌داران و ناشران کتاب‌های هنر از سراسر دنیا شد. این نمایشگاه مکانی است که صاحبان خلاقیّت هنری، می‌توانند مستقیماً با بازدیدکنندگان ارتباط بگیرند و درباب میزان جذابیت و اقبال آثارشان به گفت‌وگو بنشینند.

دهمین دوره این نمایشگاه در سال 2019 با وسعت و استقبالی بیشینه برگزار شد: 300 غرفه با 35هزار بازدیدکننده طی چهار روز. در سال 2020 نیز در پی شیوع کرونا، نمایشگاه در فضای مجازی، زیر عنوان «نمایشگاه کتاب هنر مجازی» (VABF) برگزار شد. این نمایشگاه مجازی ضمن حفظ اصول پیشینی، تجربۀ پلتفرمی نوآورانه و لذتبخش بود.
 
رونمایی از پوسترهای رویداد «همبستگیِ 2020» 
ازجمله بخش­‌های ویژۀ این نمایشگاه، رونمایی از پوسترهای رویداد «همبستگیِ2020» (2020Solidarity project) است؛ پروژه‌­ای که یک بنیاد خیریۀ بین‌­المللی به‌نام Between Bridges در راستای حمایت از مراکز فرهنگی مستقلی که در پی کرونا دچار بحران مالی جدّی شدند، بانی و مجری آن شد. در این رویداد بیش از 50 هنرمند از سراسر جهان شرکت و هریک پوستری طراحی کردند.
2020Solidarity
ین پوسترها توسط بنیاد مذکور گردآوری، چاپ و منتشر شدند و در اختیار وبسایت­‌های مختلف ازجمله وبسایت‌های حامیان مردمی (crowdfunding) قرار گرفتند. این کار از 9 آوریل تا 10 آگوست 2020 انجام شد.
2020Solidarity
ازجمله هنرمندانی که در این رویداد شرکت و پوستر طراحی کردند Nicole Eisenman، Gillian Wearing، Isa Genzken، William Eggleston، Peter Hujar، Daido Moriyama، Jeff Koons، Luc Tuymans، Thomas Ruff و Raymond Pettibon بودند. 98 مرکز هنری مختلف در 21 کشور جهان نیز در فروش این پوسترها بنیاد را همراهی کردند.
2020Solidarity
 
تست کووید مثبت
همچنین بخشی بین‌المللی به کتاب‌، مجلات و دیگر تولیدات چاپیِ هنری که هنرمندان در خانه‌هاشان، طی دوران کرونا تولید کرده‌­اند، اختصاص خواهد داشت. ناشران مستقل توان این را دارند که ایده‌هاشان را خیلی سریع عملی کنند. چشمان آنان به موضوعاتی گشوده است که ما میلی به دیدن‌شان نداریم. ناشران مستقل توان آن دارند که پدیده‌ای همواره منفی نگریسته­‌شده را در موقعیتی مثبت قرار دهند و به چیزهای بنگرند که ما نادیده می‌گیریم‌شان. ما پاندمی کووید19 را از طریق «رسانه» شاهد بودیم؛ اما نباید از افراد و سازمان‌های کوچکی که اخبار و تجارب خود را در این باره منتشر کرده‌اند، غافل باشیم. پاویون کوویدِ مثبت حدس و گمان‌های آدمیان درباره جهانِ پس از کرونا را از طریق کتاب‌های هنری، نشریات و آثار مختلفی به نمایش می‌­گذارد که گذرِ پاندمی کرونا از جهان را روایت می‌کنند. آثار این بخش مشتمل بر مجلات و نشریاتی است که جزئیات روزهای قرنطینگی را منعکس می‌کنند، پروژه‌های کتاب‌شده‌ای که در جستجوی روش‌هایی برای لذت‌بردن از همزیستی با کرونا هستند و مجموعه عکس‌هایی از کارگران و کارکنان سازمان‌هایی که ضرورتا تعطیلی نداشتند.
 
ماشین فروش کتاب هنر
با هجوم پاندمی، فرصت کمتری برای مشاهده و بررسی کتاب‌های هنری دیگر کشورها نصیب برگزارکنندگان نمایشگاه شد. بخش خارجی نمایشگاه از سال 2015 فعال بوده و سالانه پاویونی را به معرفی فرهنگ نشر در کشور یا سرزمینی به‌خصوص اختصاص می‌داده ­است. امسال اما به­‌جای تمرکز بر کشوری خاص، نگاه خود را بر کتاب­‌های منتشرشده در سراسر جهان گسترانده است. برای نمایشگاه امسال یک دستگاه مکانیزۀ فروش کتاب به نام «ماشین کتابفروش» (ABVM: art book vending machine) در محل نمایشگاه قرار گرفته که کتاب‌ها و مجلات خارجیِ بخش مجازی نمایشگاه را همزمان به نمایش و فروش می­‌گذارد. در بخشی دیگر به‌ نام کتابخانۀ غرفه­‌های مجازی نیز نمونه­‌هایی از تولیدات نشرهای ژاپنی ارائه می­‌شوند که همزمان قابل تورق و خریداری هستند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها