برای حفظ سلامت مراجعین، نمایشگاه حضوری در مقیاسی کوچکتر از سالهای گذشته برگزار میشود و بههدف ایجاد امکان بازدید برای همۀ علاقمندان، این نمایشگاه همزمان در فضای مجازی، بهصورت آنلاین برپا خواهد بود؛ نظیر تجربهای که در نمایشگاه سال 2020 داشتند.
نمایشگاه کتاب هنر توکیو فعالیت خود را از سال 2009 آغاز کرد و هرساله میزبان هنرمندان، گالریداران و ناشران کتابهای هنر از سراسر دنیا شد. این نمایشگاه مکانی است که صاحبان خلاقیّت هنری، میتوانند مستقیماً با بازدیدکنندگان ارتباط بگیرند و درباب میزان جذابیت و اقبال آثارشان به گفتوگو بنشینند.
دهمین دوره این نمایشگاه در سال 2019 با وسعت و استقبالی بیشینه برگزار شد: 300 غرفه با 35هزار بازدیدکننده طی چهار روز. در سال 2020 نیز در پی شیوع کرونا، نمایشگاه در فضای مجازی، زیر عنوان «نمایشگاه کتاب هنر مجازی» (VABF) برگزار شد. این نمایشگاه مجازی ضمن حفظ اصول پیشینی، تجربۀ پلتفرمی نوآورانه و لذتبخش بود.
رونمایی از پوسترهای رویداد «همبستگیِ 2020»
ازجمله بخشهای ویژۀ این نمایشگاه، رونمایی از پوسترهای رویداد «همبستگیِ2020» (2020Solidarity project) است؛ پروژهای که یک بنیاد خیریۀ بینالمللی بهنام Between Bridges در راستای حمایت از مراکز فرهنگی مستقلی که در پی کرونا دچار بحران مالی جدّی شدند، بانی و مجری آن شد. در این رویداد بیش از 50 هنرمند از سراسر جهان شرکت و هریک پوستری طراحی کردند.
ین پوسترها توسط بنیاد مذکور گردآوری، چاپ و منتشر شدند و در اختیار وبسایتهای مختلف ازجمله وبسایتهای حامیان مردمی (crowdfunding) قرار گرفتند. این کار از 9 آوریل تا 10 آگوست 2020 انجام شد.
ازجمله هنرمندانی که در این رویداد شرکت و پوستر طراحی کردند Nicole Eisenman، Gillian Wearing، Isa Genzken، William Eggleston، Peter Hujar، Daido Moriyama، Jeff Koons، Luc Tuymans، Thomas Ruff و Raymond Pettibon بودند. 98 مرکز هنری مختلف در 21 کشور جهان نیز در فروش این پوسترها بنیاد را همراهی کردند.
تست کووید مثبت
همچنین بخشی بینالمللی به کتاب، مجلات و دیگر تولیدات چاپیِ هنری که هنرمندان در خانههاشان، طی دوران کرونا تولید کردهاند، اختصاص خواهد داشت. ناشران مستقل توان این را دارند که ایدههاشان را خیلی سریع عملی کنند. چشمان آنان به موضوعاتی گشوده است که ما میلی به دیدنشان نداریم. ناشران مستقل توان آن دارند که پدیدهای همواره منفی نگریستهشده را در موقعیتی مثبت قرار دهند و به چیزهای بنگرند که ما نادیده میگیریمشان. ما پاندمی کووید19 را از طریق «رسانه» شاهد بودیم؛ اما نباید از افراد و سازمانهای کوچکی که اخبار و تجارب خود را در این باره منتشر کردهاند، غافل باشیم. پاویون کوویدِ مثبت حدس و گمانهای آدمیان درباره جهانِ پس از کرونا را از طریق کتابهای هنری، نشریات و آثار مختلفی به نمایش میگذارد که گذرِ پاندمی کرونا از جهان را روایت میکنند. آثار این بخش مشتمل بر مجلات و نشریاتی است که جزئیات روزهای قرنطینگی را منعکس میکنند، پروژههای کتابشدهای که در جستجوی روشهایی برای لذتبردن از همزیستی با کرونا هستند و مجموعه عکسهایی از کارگران و کارکنان سازمانهایی که ضرورتا تعطیلی نداشتند.
ماشین فروش کتاب هنر
با هجوم پاندمی، فرصت کمتری برای مشاهده و بررسی کتابهای هنری دیگر کشورها نصیب برگزارکنندگان نمایشگاه شد. بخش خارجی نمایشگاه از سال 2015 فعال بوده و سالانه پاویونی را به معرفی فرهنگ نشر در کشور یا سرزمینی بهخصوص اختصاص میداده است. امسال اما بهجای تمرکز بر کشوری خاص، نگاه خود را بر کتابهای منتشرشده در سراسر جهان گسترانده است. برای نمایشگاه امسال یک دستگاه مکانیزۀ فروش کتاب به نام «ماشین کتابفروش» (ABVM: art book vending machine) در محل نمایشگاه قرار گرفته که کتابها و مجلات خارجیِ بخش مجازی نمایشگاه را همزمان به نمایش و فروش میگذارد. در بخشی دیگر به نام کتابخانۀ غرفههای مجازی نیز نمونههایی از تولیدات نشرهای ژاپنی ارائه میشوند که همزمان قابل تورق و خریداری هستند.
نظر شما