چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱
کتاب عجیب از جنس پوست انسان در کتابخانه دانشگاه هاروارد

در سال‌های قرن هفدهم و اواخر این قرن بعضی از پزشکان فاسد از پوست اجساد انسان‌ها برای ساخت کتاب استفاده می‌کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ساینس وایر، در سال 2015 «مگان روزنبلوم» کتابدار آمریکایی برای تحقیق درباره کتاب‌های ساخته شده از پوست انسان به آمریکا سفر کرد و از کتابخانه هوگتون دانشگاه هاروارد بازدید کرد. او به دنبال کتابی به نام «سرنوشت‌های انسان» بود که توسط نویسنده‌ای فرانسوی به نام آرسن هوسای نوشته شده است.

این کتاب مشخصه ویژگی دارد و آن هم این است که جلد آن از پوست انسان ساخته شده است. روزنبلوم سال‌ها در کتابخانه‌ دانشگاه کالیفرنیا در شهر لس‌آنجلس کار کرده است و حالا مشاهداتش ثابت کرده است که چنین کتابی در موزه کتابخانه هاروارد نگهداری می‌شود.
 
بر اساس تحقیقات اولیه این کتابدار آمریکایی معلوم شده است که در سال‌های قرن هفدم و اواخر این قرن بعضی از پزشکان فاسد از پوست اجساد انسان‌ها برای ساخت کتاب استفاده می‌کردند. یکی از این پزشکان شخصی به نام جان استوکتون بوده است که در اواخر سال‌های 1800 میلادی در دانشگاه هاروارد کار می‌کرده است. این شخص از پوست بیماران فوت شده خود جلد کتاب تهیه می‌کرده است. البته این کار به همین سال‌ها خلاصه نمی‌شود و دهه‌های بعد کلکسیونرهای کتاب نیز به این کار علاقه نشان می‌دهند.
 
روش آنتروپودرمیک یا ساخت جلد کتاب از پوست انسان گفته می‌شود در سال‌های معاصر نیز به طور مخفی رواج داشته است. تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌‌دهد بیشتر کتاب‌های تولید شده به این روش به طور مخفی توسط کلکسیونرهای ناشناس خریداری می‌شده است و مکان فعلی آنها نامعلوم است. کتاب دانشگاه هاروارد یکی از معدود نسخه‌های موجود از این نوع کتاب‌هاست که در موزه این دانشگاه نگهداری می‌شود.
 
روزنبلوم می‌نویسد: بارها بسیاری از کارشناسان به کتابخانه دانشگاه هاروارد پیشنهاد کردند که جلد این کتاب‌ از قسمت‌های دیگر کتاب جدا شده و دفن شوند. آنها می‌گویند جلد این کتاب از پوست انسان ساخته شده و نوعی هتک حرمت به جایگاه انسانی محسوب می‌شود. آنها می‌گویند حتی نازی‌ها نیز برای ساخت کتاب‌های خود از پوست زندانیان خود استفاده نمی‌کردند و هیچ مدرکی دال بر چنین اقدامی وجود ندارد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها