سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
آمار فروش نمایشگاه مجازی منبع مناسبی برای احصاء سلیقه مردم است

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به احصاء سلیقه مردم از طریق بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران گفت: به نظر می‌رسد میان ذائقه مردم در خرید کتاب و میزان امانت منابع کتابخانه‌ای ارتباط معناداری وجود دارد.

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره اتصال سامانه خرید از کتابفروشی به بخش مجازی نمایشگاه و نخستین حضور کتابفروشی‌ها در این رویداد اظهار کرد: هر سال این انتقاد به نمایشگاه کتاب تهران مطرح می‌شد که برگزاری این رویداد میزان فروش کتابفروشان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه اتصال سامانه خرید از کتابفروشی به بخش مجازی سی‌و‌چهارمین نمایشگاه کتاب تهران موجب شده این امکان برای همه مخاطبان کشور فراهم شود تا در یک شرایط برابر بتوانند از نمایشگاه کتاب استفاده کنند، اظهار کرد: این ایده طرح خوبی بود که از سوی مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران اجرا شد و بعد از نمایشگاه کتاب تهران می‌توان آمار و ارقام و تأثیر حضور کتابفروشان در نمایشگاه کتاب تهران را در بخش مجازی بررسی کرد.
 
رمضانی درباره استفاده از سامانه خرید مجازی نمایشگاه کتاب تهران با چهار دوره تجربه برگزاری، منبع درخور توجهی برای احصاء سلیقه کتابخوانی مردم برای نهاد کتابخانه‌های عمومی است، گفت: نگاه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به نمایشگاه کتاب تهران بر مبنای رصد فضای نشر کشور است و قطعا با پایان نمایشگاه کتاب نیز با رصد دائم بازار کتاب در طول سال، خرید خود را برای کتابخانه‌های عمومی انجام می‌‌دهد؛ البته درحالت عادی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مستقیم از ناشران کتاب خریداری می‌کند.
 
دبیرکل نهاد در پاسخ به این پرسش که آیا برگزاری چهار دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران توانسته نهاد را در احصاء سلیقه مردم و خرید کتابخانه‌ای کمک کند، اظهار کرد: به‌طور حتم آمار خرید کتاب‌های مختلف در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران، که تجربه ایجاد آن به دوران کرونا بازمی‌گردد، می‌تواند دامنه علاقه مردم را در خرید کتاب نشان دهد و به نظر می‌رسد میان ذائقه مردم در خرید کتاب و میزان امانت منابع کتابخانه‌ای ارتباط معناداری وجود دارد.
 
وی افزود: به‌عنوان مثال، اگر کتاب‌های کودک و نوجوان در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران پُرفروش است این وضعیت در کتابخانه‌های عمومی و میزان امانت نیز مشهود است؛ به‌طوری که کتاب‌های کودک و نوجوان نیز با استقبال و میزان مراجعه و امانت در کتابخانه‌های عمومی همراه است و این اشتراکات میان حوزه فروش و امانت کتاب در کتابخانه‌های عمومی جدی و مهم است.
 
رمضانی افزود: به نظر می‌رسد بر مبنای برخی از مصادیق و آمارهای مربوط به خرید کتاب در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران نیز می‌توان به جمع‌بندی رسید و از این مصادیق برای سیاست‌گذاری بهتر در بخش خرید کتابخانه‌ای استفاده کرد.
 
 این عضو شورای فرهنگ عمومی کشور درباره افزایش قیمت کتاب و نقش کتابخانه‌های عمومی در تأمین نیاز مردم به کتاب از طریق خریدهای متنوع و بیشتر گفت: بازار کتاب منطبق با تحولاتی که در آن رخ می‌دهد، خودش را تنظیم می‌کند و هیج ناشری موافق افزایش قیمت بی‌حد و حصر کتابش در بازار کنونی نیست؛ زیرا این افزایش قیمت بدون ضابطه بر فروش آن ناشر تأثیر خواهد داشت؛ اما از طرف دیگر همین ناشر نمی‌تواند کتاب خود با قیمتی نازل‌تر از عرف بازار به فروش برساند؛ زیرا دیگر امکان حیات و ادامه حضور در بازار نشر کشور را نخواهد داشت و به تبع آن با کاهش سرمایه رو‌به‌رو می‌شود؛ به‌طور حتم، افزایش قیمت کتاب، تابع تحولات بازار کتاب است.
 
رمضانی گفت: یکی از راهکارهای حمایت از بازار کتاب، مدیریت مصرف این کالای فرهنگی است و بر همین اساس باید تلاش کنیم کتاب خوب از طریق کتابخانه‌‌های عمومی به دست مردم برسد؛ در واقع از اثر مناسب، حمایت کنیم؛ زیرا هر کتابی که در بازار کتاب منتشر می‌شود، قابلیت حمایت و در ادامه خرید را ندارد؛ همچنین این نوع کتاب‌ها بعضا از نظر محتوایی، ارزش علمی و ادبی خاصی ندارد. کتابخانه‌های عمومی با خرید کتاب‌های مناسب به سمت عدالت و دسترسی بیشتر مردم به کتاب می‌روند و با این راهکار می‌توان میزان دسترسی افرادی که امکان خرید کتاب را ندارند، افزایش داد.
 
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه پیگیری سیاست حمایتی برای افزایش دسترسی مردم به کتاب قطعا نیازمند کمک، حمایت و اصلاح بودجه خرید کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است، اظهار کرد: این بودجه قطعا نیازمند تقویت است تا بتوان منابع کتابخانه‌های عمومی را از طریق آن به‌روزرسانی و سازماندهی کرد.
 
وی اظهار کرد: فقط در پایان سال 1400 و اوایل سال 1401  اعتبار نسبتا خوبی را در قالب هدفمندی یارانه‌ها برای خرید کتاب از سوی مجلس شورای اسلامی و دولت دریافت کردیم؛ علاوه‌براین دیگر اعتبار و بودجه درخور توجهی برای خرید کتابخانه‌های عمومی به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اختصاص پیدا نکرد.
 
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه قطعا با خرید کتابخانه‌ای نمی‌توان نیاز همه مردم کشور در حوزه کتاب را تامین کرد و قطعا برای یک کتابخوان حرفه‌ای تامین حتی 10 جلد از کتاب‌های مورد نیازش در هفته و ماه از طریق کتابخانه کفایت نمی‌کند، اظهار کرد: بر همین اساس کتابخانه می‌تواند در کنار مردم باشد و این گردش اطلاعات را حفظ و دسترسی مردم به کتاب را آسان کند، اما منطقا اگر این حوزه خرید کتاب در کتابخانه‌های عمومی تقویت شود قطعا به عدالت فرهنگی نزدیک‌تر شده‌ایم.
 
وی درباره اولویت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حوزه بین‌الملل گفت: تأکید هیئت امنای نهاد به ریاست وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی بر گسترش تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی است و با جدیت این مسیر را دنبال می‌کنیم. شاهد این صحبت نیز حضور هیئت کتابخانه غازی خسروبیگ سارایوو در تهران است. کتابخانه غازی خسروبیگ یکی از مهم‌ترین کتابخانه‌های حوزه بالکان است و قطعاً مسیرمان در حوزه بین‌الملل تعامل با کتابخانه‌ها و کشورهای دیگر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها