دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲
نقش مهم جشنواره امام رضا(ع) در توسعه جهانی فرهنگ رضوی/ لزوم موضوعی شدن جشنواره

شاعر و نویسنده ارومیه‌ای معتقد است که جشنواره رضوی در تمام ابعاد برای بزرگسالان است، اما می‌توان این جشنواره را چه در شعر ترکی و فارسی و عربی و ‌ برای کودکان و نوجوان به صورت اختصاصی برگزار کرد و هر سال برای مخاطبان سنی مختلف برگزار شود و هم اینکه جشنواره را می توان موضوعی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در استان آذربایجان‌غربی، جشنواره امام رضا (ع) به‌عنوان یکی از جشنواره‌های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مشهد برنامه‌ریزی می‌شود و استان آذربایجان‌غربی  ۱۶ سال است که این جشنواره بین‌المللی شعر ترکی رضوی را به صورت متداوم و به میزبانی استان اجرا می‌کند.

در ادامه گفتگویی با مصطفی قلیزاده علیار، شاعر، نویسنده، روزنامه‌نگار، مؤلف کتاب رضوی «دِعبِل خُزاعی شاعر دار بر دوش» و از همکاران ادواری جشنواره شعر رضوی به زبان ترکی آذری در طول ۱۵ سال گذشته ترتیب داده‌ایم.

*جشنواره رضوی چقد می‌تواند در اشاعه فرهنگ رضوی موثر باشد؟ 

بی‌شک جشنواره رضوی در تمام موضوعات‌ به ویژه ادبیات و شعر به زبان‌های مختلف و زنده دنیا بهترین عام نشر فرهنگ رضوی و سبک زندگی اهل بیت(ع) و طرز تفکر و سیره و سنت رفتاری و گفتاری آل محمد(ص) به ویژه امام رضا(ع) می‌تواند مثل آب گوارا که در جسم ما تاثیری حیاتی و زندکی‌بخش می‌گذارد، در روح و فکر و شیوه زندگی و اندیشه و آرمان ما موثر باشد و حیاتی الهی و پاک و معنوی به ما بدهد و به زندگی مادی و علمی و اقتصادی و اخلاق اجتماعی و فردی ما خط مشی درست و الگویی عملی (اسوه حسنه) ارائه نماید.

*آیا با برگزاری چنین جشنواره‌هایی می توان فرهنگ رضوی را گسترش داد؟

بله، قطعا؛ در پاسخ سوال اول هم گفتم که جشنواره رضوی تاثیری عمیق در نشر فرهنگ رضوی و فرهنگ اهل بیت(ع) دارد زیرا این جشنواره در همه موضوعات و محورهایش، متکی بر ظرایف هنری و معرفتی و شناخت علمی همراه با احساس و اندیشه و هنر است و تاثیر هنر از هر استدلال و منطقی قوی‌تر است، هنر شعر و داستان و فیلم و خوشنویسی و موسیقی و تئاتر و ... که هم با فکر و عمل انسان‌ها کار دارد و هم با احساس و دل انسان‌ها پیوند می‌خورد.

*نظر شما در رابطه با راهکارهای توسعه این فرهنگ چیست؟

جشنواره رضوی در تمام ابعاد اغلب برای بزرگسالان است، اما به نظر من، اولا می‌توان این جشنواره را چه در شعر ترکی و فارسی و عربی و ‌... برای کودکان و نوجوان به صورت اختصاصی برگزار کرد، ثانیا موضوعی کردن جشنواره است که خیلی مهم و تاثیرگذار است یعنی هر سال برای مخاطبان سنی مختلف مثلا پدران و مادران، جوانان، دختران و زنان، خانواده، مرزبانان، معلمان، بازاریان، تولیدکنندگان، خادمان مردمی، عالمان و دانشمندان و ... اختصاص داد، یعنی فرهنگ و سیره عملی و زندگی و سخنان و سفارش‌های امام رضا(ع) در تک تک این موضوعات مطرح کرد و جشنواره را هر بار بر اساس یکی از همان موضوعات به صورت اختصاصی برگزار کرد که در این صورت هم شاعران و هنرمندان می‌روند زندگی و احادیث امام(ع) را عمیقا مطالعه می‌کنند و آثاری ناب و تازه و بدیع هنری به ویژه شعر می‌آفرینند.

مثلا یک سال همه جشنواره رضوی در همه رشته‌ها، به «موضوع مادر» در پرتو فرهنگ رضوی اختصاص یاید، شعر، داستان، نقاشی، خط، فیلم کوتاه و ... چه فرهنگ ناب و انسانی و هنری پرشکوه و ماندگار و تاثیرگذار در جامعه نشر می‌یابد! همین جا اشاره کنم که بنده در بیش از ۱۵ سال با جشنواره شعر ترکی رضوی در ارومیه به صورت‌های مختلف، کارشناس، داور اشعار داخلی و خارجی، همکاری در جمع‌آوری اشعار و ... ارتباط دارم، اغلب شاعران به تکرار در موضوع دچارند و کمتر به جنبه‌های معرفتی و امام‌شناسی توجه دارند، خب، اگر متصدیان جشنواره و بنیاد فرهنگی امام رضا(ع) بیایند و هر سال، یک موضوع جدید مطرح و منبع مطالعه و شناخت هم معرفی کنند، شاعران و نیز سایر هنرمندان هم خودشان در زمینه شناخت فرهنگ رضوی تلاش می‌کنند و با پیام‌هایی جدید به خلق آثار می‌پردازند و هم جشنواره غنی تر و تاثیرگذارتر می‌شود.

*با توجه به اینکه مردم استان آذربایجان‌غربی ارادت ویژه‌ای به اهل بیت(ع) دارند،  چقد در توسعه این فرهنگ موثر بوده است؟

مردم آذربایجان عموماً و اهالی آذربایجان‌غربی و شهرهایی مثل ارومیه، خوی، سلماس و میاندوآب از همه اقوام  مذاهب  ارادتمند اهل بیت(ع) بوده‌اند و هستند و همین ارادت و محبت و مودّت باعث شده شاعران برجسته، عالمان معروف،  مفسران قرآن، محدثان علامه، فقهای بزرگ، سخنوران نامی، مداحان مشهور، اهل وقف و احسان و خیرات به نام اهل بیت(ع) اقداماتی بزرگ انجام داده و منشاء آثار بی‌شمار علمی، هنری، اجتماعی، معماری و مساجد و ... شده‌اند یعنی فرهنگ قرآنی، اهل بیتی را توسعه داده‌اند.

*استان آذربایجان‌غربی به دلیل هم‌مرزی با کشورهای همسایه و ارتباط خوب با برگزاری این جشنواره‌ها چقد می‌تواند در توسعه فرهنگ امام رضایی موثر باشد؟

بله، این سوال بسیار مهم است، مجاورت استان آذربایجان‌غربی با ترکیه و نخجوان و عراق، ظرفیت و فرصت جهانی برای این استان در تمام زمینه‌های زندگی فراهم آورده است ولی متاسفانه این همجواری بیش از آنکه فرصت برای توسعه استان باشد، تهدیداتی بالقوه به بار آورده است.

در خصوص توسعه جشنواره رضوی، باید گفت روابط فرهنگی و هنری و ادبی باید مثل رودخانه‌ای زلال، در طول سال روان و جاری باشد و کاروان سفرها و دعوت‍ها مدام در حرکت‌های متقابل باشد و سفارت‌ها و رایزنی‌ه‍ای‌ فرهنگی در تمام سال با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این موضوع مرتبط باشند. البته اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از دوره کرونا و از سال ۱۴۰۱ حرکتهای‌ خوبی را شروع کرده، اما باید این فعالیت‌ها بیشتر هم شود، امیدواریم با جذب مشارکت اهل فرهنگ و ادب و هنر استان، اتفاقات جالبی را شاهد باشیم.

در پایان از زحمات همه مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی و همکاران شان در ۱۶ سال گذشته تشکر می‌کنم که این جشنواره بین‌المللی شعر ترکی رضوی نگه داشته و اجرا کرده‌اند.

به گزارش ایبنا؛ مهلت ارسال آثار به هفدهمین جشنواره بین المللی شعر ترکی آذری رضوی تا 31 فروردین ماه 1402 تمدید شده است.

پرداختن به سیره و معارف رضوی، برداشت شاعرانه از روایات و معارف آسمانی زیارت‌نامه امام رضا‌(ع)، فضائل، مناقب و مدایح رضوی، پرداختن به احادیث و روایات رضوی و همچنین سیره و معارف مرتبط با حضرت فاطمه معصومه‌(س) از محور‌های این دوره از جشنواره است.

اطلاع‎ رسانی جشنواره از طریق تارنمای شمس توس به نشانی shamstoos.ir و فرآیند ثبت ‎نام و ارسال اثر از طریق پورتال portal.shamstoos.ir  انجام می‎شود. و شاعران مقیم خارج از کشور می‌توانند آثار خود را به همراه فرم تقاضای شرکت در جشنواره به دفاتر رایزنی‌های فرهنگی یا سفارت جمهوری اسلامی در آن کشور تحویل دهند و یا از طریق سامانه http://portal.shamstoos.ir  و آدرس ایمیل  razavifestival.sht@gmail.com  و از طریق پیام‌رسان‌ واتس آپ به شماره 09149682149 ارسال کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها