سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۴
پیشنهاد برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی به‌جای نمایشگاه کتاب

میثم نیلی برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران را چندان شدنی و موثر نمی‌داند و معتقد است در شرایط موجود، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی کوچک، گزینه موقت بهتری به‌عنوان جایگزین است.

میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی و عضو شورای سیاست‌گذاری سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره برگزاری این دوره نمایشگاه کتاب گفت: ناشران برای ارتباط با مشتریان خود، به چیزی از جنس نمایشگاه‌های کتاب و درگاه‌های عرضه مستقیم کتاب و... هم نیاز دارند.
 
او ادامه داد: تصور دوستان شورای سیاست‌گذاری این بود و این‌طور هم اعلام کردند که نمایشگاه را در ایام خردادماه و پس از ماه مبارک رمضان برگزار می‌کنند، اما فکر می‌کنم در شرایط حاضر باید دید -باتوجه به توان و ظرفیت‌های موجود- این مساله شدنی است یا خیر؟ آیا زیرساخت‌ها برای چنین شرایطی جواب‌گو است یا خیر؟
 
راه‌هایی برای جبران خسارت ناشران
این عضو شورای سیاست‌گذاری سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره احتمال برگزاری این دوره از نمایشگاه عنوان کرد: در این موارد برخی دوستان تردید دارند، اگرچه همه امیدوار هستیم که این اتفاق به‌زودی رقم بخورد.
 
وی افزود: به نظر من باتوجه به شرایط حاضر جامعه، نمایشگاه کتاب فعلا می‌تواند به نمایشگاه‌های کوچکتر و تخصصی‌تر تبدیل شود، تا شاید ماه‌های آینده یا سال آینده بتوان نمایشگاه اصلی را که سالانه قرارگاه اهالی کتاب و محل تبادل اندیشه و فکر است، دوباره و البته با روش‌های بهتر و مطلوب‌تر برگزار کرد.
 
نیلی ضمن ارائه راهکارهایی برای جبران خسارت ناشران تا زمان برگزاری نمایشگاه کتاب، گفت: تا زمانی که امکان برگزاری نمایشگاه کتاب به شکل سابق وجود نداشته باشد، پلتفرم‌های کوچک و نمایشگاه‌‌های منطقه‌ای، صنفی و تخصصی، راه‌هایی است که می‌تواند تا حدی خسارت بزرگی را که در این مدت به ناشران وارد شده، جبران کند.
 
با برگزاری نمایشگاه مجازی مخالف نیستم
مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی درباره پیشنهاد برگزاری سی‌وسومین دوره نمایشگاه کتاب تهران به‌صورت مجازی، عنوان کرد: با برگزاری نمایشگاه مجازی مخالف نیستم، اما واقعیت این است که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان متولی برگزاری نمایشگاه کتاب و مجموعه‌های مرتبط، از قبل زیرساخت این کار تدارک دیده نشده است که الان بخواهند آن را عملیاتی کنند. لذا این پیشنهاد را خیلی جدی احساس نمی‌کنم؛ یعنی شرایط را برای انجام چنین کاری مهیا نمی‌بینم.
 
وی اضافه کرد: ما نباید فراموش کنیم که برگزاری نمایشگاه مجازی کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است و چه بسا تبعاتی هم برای کتاب‌فروشان داشته باشد که باید از مدت‌ها قبل روی آن فکر و برنامه‌ریزی ‌کرد. این کار یک امر سطحی و سرسری نیست و اگر خوب انجام نشود، می‌تواند به انتفاع برخی سودجویان و ضربه‌خوردن به حیثیت اصل نمایشگاه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیانجامد.
 
عضو شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ضمن پیشنهاد ایجاد پلتفرم‌های فروش مجازی به‌عنوان سایه نمایشگاه واقعی کتاب، عنوان کرد: در این شرایط، خوب است پلتفرمی غیرانتفاعی با این هدف در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایجاد شود که ناشران را عادلانه دربر بگیرد. به‌لحاظ تجربه‌ کاربری هم یک تجربه خوب و قابل‌قبول داشته باشد؛ اما فکر نمی‌کنم در آینده نزدیک امکان‌پذیر باشد.
 
نیلی ضمن اشاره به فروش مجازی ناشران در ایام شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: در حال حاضر تعدادی از ناشران، بخش مجازی نشر خود را فعال کرده‌اند و درحال فروش کتاب‌های خود، با تخفیف‌های متناسب با شرایط اقتصادی مردم هستند. این بدان‌ معناست که بسیاری از ناشران بر اساس توان خود غرفه و نمایشگاه مجازی اختصاصی‌شان را به‌خوبی اداره می‌کنند؛ اما باز هم این‌ها نمی‌تواند جایگزین نمایشگاه شوند و مشکلات کنونی نشر ما را بر طرف کند؛ چون سهم فروش اینگونه فروش‌ها بسیار کم و کوچک است.
 
نمایشگاه‌های کوچک و تخصصی؛ جایگزین نمایشگاه کتاب تهران
عضو شورای سیاست‌گذاری سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به لزوم مراقبت از سوء‌استفاده‌های احتمالی برخی کاسبان بزرگ بازار نشر از موضوع نمایشگاه مجازی افزود: شکرخدا الان که از شرایط سخت کرونا عبور کرده‌ایم، شاید پیشنهاد برگزاری نمایشگاه‌های کوچک و تخصصی که با کمک و همیاری تشکل‌های نشر و اجزای گوناگون صنف -اعم از کودک و دانشگاهی و عمومی و.. - برگزار شوند؛ پیشنهاد مقبول‌تر و عملیاتی‌تری باشد‌.
 
 
وی اضافه کرد: این کار با کیفیت بسیار خوبی در برخی دوره‌ها برگزار شده و الان هم امکان‌پذیر است. در شورای سیاستگذاری هم چند مرتبه روی آن طرح بحث شده است. برگزاری این نمایشگاه‌ها به‌صورت متناوب در مکان مناسب و مدت محدود، می‌تواند جایگزین موقت و تجربه خوبی باشد، که البته می‌تواند با پیوست نمایشگاه مجازی سایه و پلتفرم‌های کوچک نمایش و فروش مجازی کتاب، تکمیل و ارزیابی شوند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرفان ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    واقعا پیشنهاد خوبیه داستان اینه که ارشاد اهل فراره و زیر بار این چیزا نمیره میخواد یک دفعه زحمتش رو بکشه!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها