شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲
همه‌چیز درباره کتاب‌های دست‌ساز/ «حافظ»ِ دست‌ساز هم در راه است

کتاب نفیس «حافظ» از مجموعه آثار «فرح اصولی» به‌شیوه دست‌ساز از مجموعه «آرتیست بوک» توسط «مازیار مصور رحمانی» منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، مازیار مصور رحمانی، تاکنون 30 عنوان کتاب دست‌ساز در قالب آثار «لیمیتد ادیشن» از ١٦ هنرمند به چاپ رسانده که چندی پیش از این مجموعه، یک عنوان کتاب با نام «سیلک اسکرین» از فرح اصولی، نقاش و طراح در نگارخانه سروناز شیراز، به همراه برپایی نمایشگاهی از این آثار، رونمایی شد. «مه و خورشید» از مجموعه کتاب‌های دست‌ساز «آرتیست بوک» است که در چند سال گذشته توسط مصور رحمانی در تیراژ محدود منتشر شده‌اند و در آنها آثار اصل و چاپ دستی وجود دارد. این کتاب چاپ دستی شامل طراحی‌های جدید فرح اصولی است که به شیوه سیلک اسکرین توسط مسعود جزنی و حسین عطرشی بر روی کاغذهای دست‌سازِ چاپ‌شده، تنها در ۳۰ نسخه فراهم شده است. در چاپ این آثار از ۴ رنگ استفاده شده و بر هر صفحه آن امضای فرح اصولی وجود دارد. درباره این گونه از کتاب‌ها و فعالیت‌هایی که مازیار مصور رحمانی، فعال فرهنگی و هنری در زمینه نشر آنها به‌خصوص در شیراز انجام داده است، با وی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد.

ایده چاپ کتاب «مه و خورشید» از مجموعه کتاب‌های دست‌ساز که توسط شما در تیراژ محدود منتشر شده، چگونه شکل گرفت؟

در خلال آماده‌سازی کتاب «حافظ» با مجموعه‌ای از طراحی‌های خانم اصولی مواجه شدم که برای آن کتاب انجام شده بود و همین مجموعه شباهت به آثار فرشتگان نمایشگاه برگزار شده در شیراز را داشت. بنابراین می‌توانم بگویم که ایده چاپ دستی کتاب «مه و خورشید» بدین شیوه شکل گرفت که مجموعه فرشتگان را با یک طراحی جدید در کتاب جداگانه‌ای داشته باشیم. از آنجا که در تمامی کتاب‌های به چاپ رسیده در مجموعه من، یک اثر اُرجینال از هنرمند وجود دارد، تصمیم بر آن شد که تمامی این طراحی‌ها را در یک مجموعه کنار هم به صورت چاپ سیلک داشته باشیم.

کتاب دست ساز «حافظ» در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

آثار درون کتاب به پایان رسیده و از آنجا که مجسمه‌ای به شیوه دیگر کتاب‌های مجموعه «آرتیست بوک» روی جلد کتاب قرار می‌گیرد، در حال حاضر مشغول آماده کردن آن مجسمه هستیم. کتاب حافظ با آثار خانم اصولی در ۱۰۰ نسخه منتشر خواهد شد.

آیا کتاب‌های چاپ محدود که اصطلاحاً «لیمیتد ادیشن» نامیده می‌شوند، در دنیا متداول است؟

کتاب‌های لیمیتد ادیشن توسط معتبرترین انتشاراتی‌های دنیا با آثاری از هنرمندان بزرگ به این شیوه منتشر می‌شود. انتشاراتی‌هایی مانند «تاشن» یا «اسکیرا» کتاب‌هایی با آثاری از پابلو پیکاسو یا سالوادور دالی چاپ کرده‌اند.

معمولاً مخاطبین این کتاب‌ها چه کسانی هستند؟

کتاب‌های چاپ محدود، مخاطب خاص دارند و اغلب آنها مجموعه‌داران و دوستداران هنر هستند و یا کسانی که به دنبال داشتن کتاب‌های نفیس هستند. به دلیل داشتن نقاشی اُرجینال در هرجلد، طبیعتاً هر نسخه با نسخه بعدی متفاوت است. در انتشار آن از چاپ دستی هم استفاده می‌شود که به امضای هنرمند می‌رسد بنابراین کسی که این کتاب را تهیه می‌کند، علاوه بر اینکه مجموعه‌ای از آثار هنرمند با چاپ نفیس را به همراه کاغذ مرغوب و صحافی خاص دارد، یک یا چند طرح اُرجینال هم از هنرمند دارد.

چاپ کتاب‌های دستی به شیوه‌ای که شما منتشر می‌کنید، توجیه اقتصادی هم دارد؟

به هر حال این حرکتی است که در تمام دنیا انجام شده و در ایران جای این نوع نشر خالی بوده است؛ بجز یکی، دو مورد جسته و گریخته، نمونه دیگری نداشتیم و برای اولین بار این اقدام از ۶ سال پیش انجام شد؛ این شکل کتاب‌ها شاید فعلاً توجیه اقتصادی نداشته باشند اما اعتقاد دارم جای این مقوله در هنر ایران خالی بوده است. قطعاً زمان می‌برد که این شکل از کتاب در میان هنرمندان و علاقه‌مندان به «هنر» شناخته شود و جایگاه خود را پیدا کند.

آیا علاوه بر آثار فرح اصولی کتابی بدین شیوه از هنرمندان ایرانی چاپ دست‌ساز شده است؟

شاید خانم اصولی شانزدهمین هنرمندی است که آثارش به شیوه لیمیتد ادیشن در کتابی به شیوه دست‌ساز قرار گرفته و پیشتر آثار هنرمندان ایرانی بسیاری در قالب کتاب‌های «آرتییست بوک» قرار گرفته است. سال‌ها پیش از پرویز تناولی و آیدین آغداشلو و... دو یا سه عنوان اثر چاپ کرده‌ام. یكی از مشخصه‌های این قبیل كتاب‌ها كه تابه‌حال منتشر كرده‌ام، وجود چاپ دستی در همه آنهاست؛ در بعضی یك یا چند چاپ روی كاغذ دست‌ساز و در بعضی چاپ روی مس و یا برنز و ... اما كتاب «مه و خورشید» اولین كتابی است كه تمام صفحات آن چاپ دستی است كه البته همزمان با این كتاب، چند عنوان دیگر از هنرمندان پیشكسوت درحال آماده شدن است و به‌زودی منتشر خواهد شد.

آیا قرار است از کتاب «حافظ» در شیراز هم رونمایی شود؟

به‌دلیل اینکه یک دوره از آثار فرح اصولی مربوط به حافظ است، امیدوارم که این کتاب را در شیراز رونمایی کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط