شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
جشن «دختر ماه»؛ برای دختران به وقت نمایشگاه

سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مهمان دختران ایران زمین بود و جشن «دختر ماه» در آستانه روز دختر، حال و هوایی خاص به بزرگترین رویداد فرهنگی کشور بخشید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دختران دبستانی چادرمشکی با روسری‌های رنگی روی پله‌ها، رو به روی حوض بزرگ حیاط مصلا ایستاده‌اند، مربی‌شان با مهربانی نکاتی را تذکر می‌دهد، بچه‌ها با ذوق پرچم‌های کوچک به «رسم زینب» را در دستانشان تاب می‌دهند و سرودی را زیر لب زمزمه می‌کنند، یک‌دفعه صدای بلند‌گو‌های سن مستقیم خطاب قرارشان می‌دهد و آقای مجری می‌گوید: «گروه سرود «رسم زینب» قراره به  یه سرود عالی برامون اجرا کنن، با تشویق‌های قشنگ‌تون همراهی‌شون کنید تا بیان و برامون سرودشون رو اجرا کنند.»

حیاط مصلا، مملو از جمعیت است، زن و مرد، پیر و جوان، تیپ‌های هنری و فرهنگی، روحانی‌ها، عکاسان، خبرنگاران همه جمع‌اند، اما دخترها بیشتر توی چشم‌اند آخر جشن «دختر ماه» به افتخار دخترها برپا شده است.

بالاخره، تشویق پُر و پیمان جمعیت شروع می‌شود و دخترها خرامان خرامان و سرودخوانان راه می‌افتند، همه راه‌ را باز می‌کنند تا گروه سرود روی سن بیاید و نه یک‌بار بلکه دو بار سرود اجرا می‌شود بچه‌ها همه تلاش‌شان را می‌کنند، کمی ناهماهنگی صدا ضبط شده و همراهی گروه سرود وجود دارد، اما کیف دختران و پسران حاضر در جشن مردمی با همین شرایط هم کوک می‌شود.

ردیف صندلی‌ها را بیشتر بزرگ‌ترها گرفته‌اند و دختر بابایی‌های جمع سردوش پدرهایشان جا خوش کرده‌اند؛ هر طرف را که نگاه می‌کنید کلی دختر عزیزکرده روی دوش بزرگتری، قاب چشمتان می‌شود. خانم مجری کودک درونش زنده است و مدام بچه‌ها را با انواع تشویق و حرف‌های حال خوب کن، سر ذوق می‌آورد.

مسابقه‌ای پیامکی هم برپا است؛ دختر خانم‌ها اسم و مقطع تحصیلی‌شان را به شماره‌ای که اعلام شده می‌فرستند، بعدش به قید قرعه سفر به مشهد و زیارت امام‌رضا(ع) جان قسمت تعدادی خوش سعادت می‌شود، چه‌چیز بهتر از این و چه جایزه‌ای شیرین‌تر از آن‌؟ به راستی که هیچ.

یک گروه سرود دیگر هم در راه است؛ گروه دختران انقلاب ورامین که همه نوجوان‌اند و پُرانرژی. این‌ها نزدیک‌ترند و زودتر به سن می‌رسند، یک بار اجرا می‌کنند، انگاربرای جمعیت کفایت نمی‌کند، درخواست دوباره خوانی می‌دهند و این دختران نوجوان سفید‌پوش هم ناامیدشان نمی‌کنند این بار اجرایی هماهنگ‌تر و جذاب‌تر را به نمایش می‌گذارند.

حاج آقای سرلک هم آمده همان روحانی مهربان و خوش زبان قاب رسانه ملی. رو به جمعیت روی سن می‌ایستد و خطاب به دخترها می‌گوید: دختر خانم‌ها من با کمال تعجب آمده‌ام سفارش پسرها را به شما بکنم. اگر شما باوقار باشید، پسرها هم مرد می‌شوند و شما را محترم می‌شمارند و می‌شوند همان کسی که همه کاری انجام می‌دهد تا آب در دل همسر آیند‌ه‌اش تکان نخورد. 

جمعیت ساکت است و گوش می‌دهد؛ آقای سرلک کمی دیگر هم از خانواده و اهمیت زنان و دختران در خانواده حرف می‌زند و بعد جشن را به دست دو مجری می‌سپارد. شخصیت‌های ادبی از جناب حافظ تا آقای فردوسی هم روی سن می‌آیند و مورد تشویق قرار می‌دهند.

دوباره، تیزر، مسابقه و کمی هیجان وارد جشن می‌شود و بالاخره مراسم «دختر ماه» کمی بیشتر از وقت اعلام شده، نزدیک به غروب ۲۹ اردیبهشت به پایان می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها