شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
در ششمین نمایشگاه «کتاب دین» چه گذشت

ششمین نمایشگاه «کتاب دین» با مشارکت 100 ناشر در‌حالی بعد از 6 روز به پایان رسید که مسئله تامین کاغذ و اجرای سیاست‌های بهبود برای رفع این دغدغه، محور اصلی گفت‌و‌گوی مسئولان با اهالی نشر بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، ششمین نمایشگاه «کتاب دین» بعد از یک وقفه 5 ساله ۲۶ بهمن با حضور مسئولین استانی افتتاح و ۱ اسفند در محل دائمی نمایشگاه‌های قم به کار خود خاتمه داد.  نمایشگاه با حضور آیت‌الله حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سید‌محمدتقی شاهچراغی، استاندار قم، امیرعلی عموزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، ابوالقاسم مقیمی، معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم، حسین صفری، معاون اقتصاد و فرهنگ مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، حمید خرمی، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان قم و جمعی از فعالان حوزه نشر و اهالی قلم رقم خورد.
 
کاغذ باید ارزان به دست ناشر برسد
آیت‌الله حسینی بوشهری در آیین افتتاح نمایشگاه با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه کاغذ در دستور دولت قرار بگیرد، بیان کرد: کاغذ باید به منزله کالاهای اساسی باشد، چطور مسئولان درباره تامین معیشت و اقتصاد مردم دغدغه دارند، همان‌گونه باید به فکر تامین کاغذ ارزان برای ناشران باشند.
 
طی یک هفته، مسئولین کشوری استانی از این نمایشگاه بازدید داشتند. یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، حسین صفری، معاون اقتصاد و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران، محمدحسین ظریفیان، مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجدالدین معلمی، مدیرعامل «بنیاد کتاب» سازمان تبلیغات اسلامی، ابوالقاسم مقیمی، معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا برته، مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌‌های علمیه و سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم و آیت‌الله سید‌احمد خاتمی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ازجمله شخصیت‌ها و مسئولینی بودند که در نمایشگاه حضور پیدا کردند.
 

حضور خوب ناشران دینی در نمایشگاه «کتاب دین»
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حمایت‌های این معاونت در برپایی نمایشگاه کتاب دین، بر لزوم مشارکت و همراهی بیشتر نهادهای استانی و حوزوی برای رونق بیشتر نمایشگاه و تامین اعتبارات لازم تاکید کرد و به دغدغه مهم ناشران در افزایش قیمت کاغذ و بهای تمام‌شده قیمت کتاب پرداخت و گفت: قیمت کاغذ، البته تنها مولفه تاثیرگذار بر افزایش قیمت کتاب نیست و هزینه‌های مخلتف ناشران افزایش پیدا کرد و این در هزینه و بهای تمام شده کتاب تاثیر می‌گذارد.
 
احمدوند بیان کرد: الحمدالله ناشران دینی حضور خوبی در این نمایشگاه داشتند، غرفه‌ها فعال هستند و آثار خوب و باکیفیتی در معرض دید و استفاده علاقه‌مندان قرار دارد.
 

کاغذ ایرانی به اندازه نیاز، تامین شده است
علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران نیز برگزاری نمایشگاه دین را زمینه‌ساز هم‌افزایی ناشران دینی عنوان کرد و افزود: برپایی این نمایشگاه فرصت خوبی برای هم‌اندیشی ناشران، موضوع‌یابی محققان برای تولید آثار جدید و شناسایی خلاهای منشورات دینی و حوزوی است.
 
رمضانی به تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تامین کاغذ ایرانی اشاره کرد و گفت: کاغذ ایرانی به اندازه نیاز، تامین شده است و به هر میزان که ناشران کاغذ ایرانی درخواست کنند، به سرعت تحویل متقاضیان می‌شود. قیمت کاغذ ایرانی ارزان‌تر از کاغذ خارجی است و کیفیت آن نیز روز به روز تقویت می‌شود.
 
برگزاری نمایشگاه کتاب دین حمایت از ناشران دینی است
حسین صفری، معاون اقتصاد و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران، نیز درباره حمایت از ناشران دینی، گفت: برگزاری این نمایشگاه با توجه به اختصاص یارانه و تسهیل خریدی که برای علاقه‌مندان ایجاد می‌کند به نوعی حمایت از ناشران دینی است.
 
معاون اقتصاد و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب دین به لحاظ جنبه‌های محتوایی و تسهیل در خرید کتاب‌های جدید برای مراکز فرهنگی، کتابخانه‌ها و علاقه‌مندان مفید است.
 

عرضه 250 عنوان کتاب در غرفه انتشارات معارف
برای اطلاع از نحوه برگزاری نمایشگاه و شنیدن صدای ناشران، سراغ چند ناشر رفتیم و با آن‌ها گفت‌وگو کردیم. علیرضا رضایی، مسئول غرفه «نشر معارف» به عرضه 250 عنوان کتاب در غرفه این انتشارات اشاره کرد و گفت: جدیدترین کتاب این انتشارات با عنوان «خود خدا» در این نمایشگاه عرضه شده و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.
 
وی با اشاره به اینکه کتاب «خود خدا» مرتبط با زندگینامه رضا‌شاه است، گفت: «روی جلد این کتاب نوشته شده است که «مشاور مسئول امور اقتصادی آمریکا می‌گوید: رضا شاه در آخرین سال‌های سلطنتش چنین می‌نمود که نسبت به قدرت حالت جنون پیدا کرده بود و یکی از چاپلوسان پس از آنکه اقدامات حیرت‌انگیز شاه را یادآوری کرد، گفت: اعلی حضرتا، شما خیلی مقتدر و سایه خدا هستید، شاه کمی به فکر فرو رفت و با لحن جدی گفت: شاید خود خدا باشم.»»
 
مسئول غرفه «نشر معارف»  افزود: با توجه به تعطیلی شنبه و قبل از آن جمعه و پنجشنبه مخاطب زمانش را برای مسافرت تنظیم کرده بود، در صورتی که تصور این بود با توجه به این تعطیلات فرصت مناسبی برای نمایشگاه باشد.
 
وی با تاکید بر اینکه فضای نمایشگاه حداقل نیاز به سیستم گرمایشی دارد اما این امکانات وجود نداشت، گفت: جانمایی و تخصیص غرفه‌ها می‌توانست بهتر انجام شود. نشر معارف با 18 متری که در اختیار داشت کار خاصی نمی‌توانست انجام دهد. نهایت ۲۵۰ عنوان کتاب از نشر معارف آوردیم اما هزار عنوان کتاب را به نمایشگاه نیاوردیم.
 
این فعال فرهنگی گفت: به نظرم باید نشرها رده‌بندی شوند. یک معیار برای تخصیص کاغذ بر‌اساس چاپ جدید در سال وجود دارد اما به نظرم اگر پایش انجام شود و فعالیت نشر در جامعه مشخص شود، خیلی اتفاق بهتری می‌افتد.
 

ششمین نمایشگاه «کتاب دین» نسبت به سال ۹۶ بهتر بود
مهدی یزدیان، متصدی غرفه انتشارات «اِسرا» متعلق به حضرت آیت‌الله جوادی آملی نیز به کتاب‌های چاپ اولی این نشر اشاره کرد و گفت: «آثار جدید همانند جلد شصت‌وهفتم کتاب «تسنیم» و کتاب «المکاسب» به‌عنوان کتاب‌های چاپ اولی نشر اسراء در نمایشگاه «کتاب دین» بیشتر مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفته است.»
 
وی گفت: «این دوره نسبت به سال ۹۶ بهتر بود و استقبال مناسبی صورت گرفت اما مراجعین به خاطر تبلیغاتی که درباره دریافت بُن صورت گرفته بود همان روز اول به نمایشگاه مراجعه می‌کردند، ولی روز اول بن وجود نداشت.»
 
یزدیان بیان کرد: «نکته بعد به اطلاع‌رسانی ضعیف نمایشگاه بر‌می‌گردد. برخی مراجعه می‌کردند برای تهیه کتاب نمی‌دانستند این کتاب را باید از کدام نشر و کدام غرفه تهیه کنند. اگر تمهیدی پیش‌بینی می‌شد که اطلاعات راحت‌تر به مخاطب می‌رسید، این مشکل حل می‌شد.»
 
متصدی غرفه انتشارات «اِسرا» بیان کرد: «پیشنهاد می‌کنم نمایشگاه کتاب را در این مکان برگزار نکنند. این فضا برای فرهنگ و کتاب خوب نیست. به نظرم اگر کمافی‌سابق نمایشگاه کتاب در مصلی برگزار می‌شد، مناسب‌تر بود چراکه هم امکانات بهتر بود و هم مصلی در مرکز شهر بود که دسترسی را آسان‌تر می‌کرد.»
  
برگزاری نمایشگاه «کتاب دین» رونق بخشیدن به حوزه کتاب است
مهدی محمدی شجاعی، مدیر انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب، با تشکر از برگزار‌کنندگان نمایشگاه، به‌خاطر دغدغه کار فرهنگی و تلاش برای رونق بخشیدن به حوزه کتاب، گفت: «شرایط اقتصادی موجب شده مخاطبین، پژوهشگران و دانشجویان نتوانند کتاب تهیه کنند، به‌طور مثال کتاب «کلام و جامعه» که با بهترین کاغذ و صحافی خوب به چاپ رسیده است با کاغذ آزادِ بندی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.»
 
وی افزود: سه جلد این کتاب یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد. این کتابی است که مباحث کلامی و تاریخی در قرن دوم و سوم هجری را بررسی می‌کند و زمانی است که فرقه‌ها و نحله‌ها به وجود آمده‌اند و رشد کرده‌اند. کتاب مورد نظر برای تاریخ‌‌پژوهان و اسلام‌شناسان کتاب ارزشمندی است. برخی از طُلاب خواستار خرید قسطی این کتاب هستند.»
 
محمدی شجاعی به شرایط سخت اقتصادی اشاره کرد و افزود: «به‌عنوان ناشر، به خاطر محدودیت بودجه شمارگان کتاب‌ها را پایین می‌آورم و از طرفی مخاطب هم توان خرید کتاب ندارد، در این حالت با یک چرخه ناقص مواجه می‌شویم، چرا‌که نه کتاب به دست محقق می‌رسد و نه ناشر در این شرایط اقتصادی کارش تداوم پیدا می‌کند.»
 
این فعال حوزه چاپ و نشر یادآور شد: «قم از قدیم‌الایام پژوهشگران خاص خودش را داشته است که کتاب‌های شیعی را تالیف می‌کردند اما اکنون این کتاب‌ها در شمارگان کم چاپ می‌شوند و فقط در قم می‌ماند و در سطح کشور توزیع نمی‌شود. در توزیع کتاب‌های اسلامی مشکل داریم. این نوع کتاب‌ها در استان‌های دیگر دیده نمی‌شود. مراکز پخش بزرگ هم کتاب‌هایی را مورد توجه قرار می‌دهند که به پول می‌رسد و از کتاب‌های علمی غفلت می‌کنند. این شرایط موجب شده خیلی‌ها از کار تولید کنار بکشند.»
 
 
 
 
کتاب‌های انتشارات «عتبه الحسینیه المقدسه» ۲۰ درصد ارزان‌تر از کربلا،  عرضه شد
انتشارات «عتبه الحسینیه المقدسه» ازجمله معدود نشرهای خارجی بود که در ششمین دوره نمایشگاه «کتاب دین» حضور داشت. شیخ عبدالحسین، مسئول غرفه انتشارات «عتبه الحسینیه المقدسه» در توضیح محتوای غرفه این نشر، گفت: کتاب‌های دینی با موضوع‌هایی ازجمله مقتل امام حسین(ع)، تاریخ امام حسین(ع)، تاریخ و علوم اهل‌بیت(ع)، موضوعات قرآنی، نهج‌البلاغه، «صحیفه سجادیه» و علوم تحقیقی در غرفه انتشارات آستان مقدس حسینی به مخاطبان عرضه می‌شود.
 
وی گفت: مشکل کاغذ برای ناشران یک مشکل واقعی است. در انتشارات «عتبه الحسینیه المقدسه»  قیمت پایینی برای کتاب‌ها در نظر گرفته‌ایم، ۲۰ درصد ارزان‌تر از کربلا، کتاب‌ها عرضه می‌شود، چون طلبه‌ها قدرت خرید ندارند.
 
مسئول غرفه انتشارات آستان مقدس حسینی به مشکل ورود کتاب به ایران اشاره کرد و گفت: مشکل دیگری که داریم ورود کتاب به ایران است. دو سال است که می‌خواهیم کتاب‌هایی را وارد کنیم اما در مرز می‌خواهند عوارض گمرکی پرداخت کنیم. گفتیم از این کتاب‌ها سودی دریافت نمی‌کنیم و حمل و نقل آن را از جیب پرداخت می‌کنیم اما آن‌ها اصرار دارند مبلغ گمرکی را دریافت کنند، همین مسئله موجب شده در دو سال گذشته نتوانیم کتاب وارد کنیم.
 
 100 عنوان چاپ اولی در غرفه انتشارات «بوستان کتاب»  
در ادامه سراغ انتشارات «بوستان کتاب» متعلق به دفتر تبلیغات اسلامی و یکی از نشرهای بزرگ کشور است رفتیم. هادی مقدم، مسئول غرفه انتشارات «بوستان کتاب» با بیان اینکه با بیش از 600 عنوان کتاب که 100 عنوان از آن‌ها چاپ اولی است، در نمایشگاه کتاب دین حضور داشتیم، گفت: کتاب‌های غرفه «بوستان کتاب» با موضوعات اندیشه اسلامی و دین، علوم قرآن و تفسیر، فلسفه و عرفان، حقوق، اخلاق و علوم تربیتی و تاریخ اسلام در این نمایشگاه به مخاطبان ارائه می‌شود و کتاب‌های علامه حسن‌زاده ازجمله «الهی‌نامه»، «هزار و یک کلمه»، «اسرار اربعه» و همچنین کتاب‌های علامه طباطبایی(ره) ازجمله «قرآن در اسلام» و «شیعه در اسلام» از کتاب‌‌های پُرطرفدار این غرفه است.
 
مقدم، درباره برگزاری نمایشگاه «کتاب دین» گفت: با توجه به چند سال اخیر که کشور دچار کرونا شده بود و نمایشگاه برگزار نشد، برگزاری نمایشگاه دین با در نظر گرفتن این نکته که در ماه آخر سال هم قرار گرفت، به نسبت با استقبال خوبی مواجه شد.
 
وی به مکان برگزاری هم اشاره کرد و گفت: معمولاً نمایشگاه در مصلی، مجتمع امام خمینی(ره) یا مجتمع ناشران برگزار می‌شد. این مکان چون در کنار و حاشیه شهر است، مسئله رفت و آمد به آن سخت است اما مکانی مثل مصلی قم، چون در مرکز شهر قرار دارد، قطعا استقبال بیشتری از آن می‌شود.  
 
 

مشارکت در تبلیغات نمایشگاه توفیقی برای سازمان فرهنگی شهرداری قم بود
کلانترزاده، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری قم به مشارکت مدیریت شهری در حوزه تبلیغات محیطی ششمین نمایشگاه «کتاب دین» اشاره کرد و با ارائه آماری گفت: شهرداری قم برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی از نمایشگاه کتاب دین حمایت کرد تا حال شهروندان را خوب‌تر و بخشی از رسالت فرهنگی خود را محقق کند.
 
مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری قم، گفت: اکران 15 بنر بر پرتابل‌های شهری و 150 بنر آویز و همچنین انتشار پوسترهای تبلیغِ این رویداد فرهنگی برای اطلاع‌رسانی نمایشگاه «کتاب دین»  ازجمله فعالیت‌های روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری قم بوده است.
 

خوشحالیم امسال توانستیم بعد از چند سال نمایشگاه «کتاب دین» برپا کنیم
در پایان دوباره سراغ مسئولین برگزاری نمایشگاه رفتیم تا صحبت‌های پایانی آن‌ها بشنویم. امیرعلی عموزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، گفت: با توجه به نزدیکی به ایام عید نوروز برخی از خانواده‌ها توان مالی خود را به خریدهای عید اختصاص می‌دهند اما ناشران و نمایشگاه کتاب دین تخفیف‌های مطلوبی را برای افزایش استقبال مخاطبان درنظر گرفتند.
 
وی بر لزوم تقویت چرخه خرید کتاب با هدف تقویت انگیزه نویسندگان و توسعه کار چاپخانه‌ها با حمایت دستگاه‌ها تاکید کرد و ادامه داد: خوشحالیم که امسال هم توانستیم نمایشگاه کتاب دین را بعد از چند سال برپا کنیم. امیدواریم سال‌های آینده این نمایشگاه، متفاوت‌تر برگزار شود.
 

نمایشگاه کتاب دین از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی استان در سال جاری بود
روح‌الله کریمی رئیس اداره فرهنگی و کتاب اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، نیز به آمار و ارقام این دوره از نمایشگاه «کتاب دین» اشاره کرد و یادآور شد: خوشبختانه در این نمایشگاه 21 هزار عنوان کتاب به مخاطبان عرضه شد و طُلاب و فضلای حوزه، پژوهشگران علوم دینی و دانشگاهی و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی استقبال خوبی از این رویداد فرهنگی داشتند. در این مدت دو میلیارد تومان بن‌ خرید کتاب بین بازدیدکنندگان توزیع شد و گردش مالی نمایشگاه به میزان 3 میلیارد تومان رسید.
 
وی بیان کرد: نمایشگاه کتاب دین یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی استان در سال جاری بود و تلاش شد تا از همه ظرفیت‌های استانی برای برگزاری مطلوب این نمایشگاه و عرضه آثار دینی به مخاطبان استفاده شود.
 
به گزارش ایبنا؛ در حاشیه ششمین دوره نمایشگاه کتاب دین، آیین رونمایی از کتاب و برگزاری وبینارهای تخصصی در نمایشگاه برگزار شد که می‌توان به برپایی پنج وبینار با هدف آشنایی علاقه‌مندان با رشته‌های سطوح عالی حوزه‌های علمیه خواهران اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها