سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
هدف رویداد فرهنگی «زرسا» فرهنگ‌سازی موضوع فرزندآوری است

دبیر محفل ادبی هاتف ارومیه گفت: رویداد فرهنگی «زرسا» با محوریت زن، رسانه سلامت و ایران، با هدف فرهنگ‌سازی موضوع فرزندآوری بوده و به منظور ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی طراحی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (اینبا) در  ارومیه، مصطفی قلیزاده‌علیار، در محفل شعر طنز با محوریت رویداد فرهنگی «زرسا» که با سعید سلیمان‌پور، دکترای ادبیات، مدرس، نویسنده و طنز پرداز و سایر شاعران و طنزپردازان، صبح سه‌شنبه، در سالن جلسات کتابخانه مرکزی این استان برگزار شد، گفت: این رویداد با محوریت زن، رسانه سلامت و ایران، با هدف فرهنگ‌سازی موضوع فرزندآوری بوده و به منظور ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی طراحی شده است.

وی در ادامه، با اشاره به طنزپردازان معاصر آذربایجان‌ یادی از استاد کریمی مراغه‌ای کرد وافزود: استاد میرزاحسین کریمی مراغه‌ای، از طنزپردازان نامی ایران و خطه آذربایجان بود؛ اشعار طنز وی به زبان ترکی و گاه فارسی، مشتمل بر نکات اخلاقی و خانوادگی و زن و فرزند و مرد و دختر و انتقاد از ابتذالات زمانه و دعوت به انسانیت و مهرورزی در جامعه و خانواده است.
 
سعید سلیمان پور، دکترای ادبیات، مدرس، نویسنده و طنزپرداز معاصر نیز به بیان ویژگی ها و فنون شعر طنز پرداخت و گفت: داشتن روحیه و ذوق، شرط اساسی برای سرودن شعر طنز است و این شرط، بیشتر استعدادی ذاتی است تا اکتسابی؛ گام دوم نیز انتخاب قالب شعر و انتخاب وزن و قافیه و مطالعات گسترده و عمیق و آموزش ادبیات می‌باشد.

این مدرس و طنزپزداز ادامه داد: یکی از مباحث مهم در ادبیات طنز، استعاره تهکمیه است که از فنون رایج در شعر طنز می‌باشد که به معنی استعمال کلام در ضد یا نقیض معنای ظاهری آن می‌باشد.

سلیمان‌پور افزود: قبل از انقلاب اسلامی بانوان شاعر خیلی کم است و شاعر طنزپرداز زن نداریم، همه طنزپردازان مرد هستند، اما بعد از انقلاب هم شاعران زن افزایش داشته و هم زنان طنزپرداز در عرصه شعر و نثر به ظهور رسیده‌اند و این از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

در ادامه این نشست ادبی، «نازیلا کاظم‌علیلو» شاعر بومی و عضو محفل ادبی هاتف، سروده خود را خواند:

روزگاری آدم خوش باوری
رفت گیرد وام فرزند آوری
گفت من رنج فراوان برده‌ام
بهرتان فرزند نو آورده‌ام
آمدم اکنون بگیرم وام را
تا بدان شیرین نمایم کام را
تا به حالا جان به قال وقیل بود
ماهها مرعوب عزرائیل بود
گاه بانویم ویار گوشت کرد
گاه پسته،گاه بِه گه سیب زرد
گه ویار انبه،گاهی هم جگر
گه دراگون،گاه هم حلوای تر
مادرش از او ویارش بیشتر
او بخفت و دستیارش بیشتر
ماهها بنشست و با من ناز کرد
خوب بود وخلق بد آغاز کرد
بدتر از آن مادرش را چون سِنان
کرد بالای سر من میهمان
گاه سوی این شدم گه سوی آن
نوکر این واطاعت گوی آن ....

مهدی دهقان، از دیگران شاعران بومی سروده خود با عنوان «ائولنمک اوچون» را خواند:
دای یوخدو گئدن اؤلکه ده ائولنمقه ساری
ایش یوخدو جوانلار اونودوب گولله بهاری
اولده گرک ایشلییسن ائو آلا سونرا
بیر عمر گرک دولدوراسان یئرله دوواری
آت ائشگه رحمت داها ماشیندی تنیکه
شاید سورسن گئیمیده ماشینه فراری
چوخ ایلدی حباب قیمتینن میلت ایناندی
شانسین اولا شاید آلاسان داشقا سواری
عمه یله دایی دوستیله فامیل دیه ر ائولن
دیل سؤیله یه بیلمیر پولو یوخ اوزده قیزاری ....
به گزارش ایبنا؛ شاعر پیشکسوت و محقق استاد دانشفروز، غلامعلی کریمی، میرحسین سعیدی، محمدعلی اباذری، سولماز طلوعی، میلاد حافظ، سیدتیمور جامعی، فریده حلاجی، ویدا افضلی، یاسمن علیزده، اتابک تیموری، سید تیمور جامعی، امید شمس آذر از سلماس، و .... از دیگر شاعرانی بودند که در این محفل اشعار خود را قرائت کردند. این جلسه با پرسش و پاسخ در خصوص شعر طنز و نیز جشنواره شعر ترکی رضوی پایان یافت.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها