دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
ملتی که به حماسه‌های خود بی‌توجه باشد محکوم به نابودی است

رئیس سومین جایزه ملی داستان حماسی از برگزاری اختتاميه جایزه در آرامگاه فردوسی خبر داد و گفت: در این مراسم از کتاب «نظریه ادبیات شیعی و حماسی» نوشته فرزاد قائمی و سه اثر برگزیده دور قبل جایزه در قالب دو رمان و یک مجموعه داستان نیمه‌بلند رونمایی می‌شود.

سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مریم داوری: نشست خبری سومین جایزه ملی داستان حماسی، امروز یکم خرداد با حضور محمدرضا شرفی‌خبوشان، دبیر علمی جشنواره، مجید عسگری، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی و رئیس جشنواره، سعید لشگری، معاون راهبردی امور استان‌ها و علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری برگزار شد.
 
در این نشست، مجید عسگری، رئیس جایزه ملی داستان حماسی با اشاره به اینکه دبیرخانه هنر حماسی در حوزه هنری خراسان رضوی تشکیل شده است، گفت: هدف اصلی این جشنواره بازبينی هویت دینی و حماسی ایران اسلامی بوده است. هویت ایرانی اسلامی را باید در فضای عمومی هنر زنده کنیم. ضمن آسیب‌شناسی از فضای هنری متوجه نیاز به روحیه امید و توجه به ساحت هنری شدی؛ همچنین مشخص شد که به ظرفيت‌ها و استعدادهای هنری در گروه‌های مختلف  کمتر پرداخته شده است.
 
عسگری با بیان اینکه در عرصه تولید آثار هنری اتفاقات خوبی در حوزه‌های نقالی و سینمایی افتاده است، افزود: چند فیلم سینمایی در حال ساخت است و آثار پژوهشی خوبی هم از اساتید مختلف تولید شده است.
 
وی با اعلام اینکه آیین سالانه هنر حماسی ۴ خرداد با حضور اهالی فرهنگ و هنر در آرامگاه فردوسی برگزار می‌شود، گفت: محور اصلی این آیین، اختتاميه سومین جایزه ملی داستان حماسی و آغاز دور چهارم این جايزه است. در این مراسم از کتاب « نظریه ادبیات شیعی و حماسی» اثر فرزاد قائمی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی رونمایی می‌شود، همچنین سه اثر برگزیده از آثار دور دوم جایزه ملی داستان حماسی شامل دو رمان و یک مجموعه داستان نیمه‌بلند و همچنین یکی از آثار فاخر نقالی حمید سبزواری رونمایی خواهد شد.
 
رئیس حوزه هنری خراسان رضوی از ارسال ۷۰۰ اثر از تمام استانها به جز دو استان به دبیرخانه جایزه ملی داستان حماسی خبر داد و افزود: بیش از ۳۰ نشست با موضوع هنر حماسی سال قبل و امسال برگزار شد که پنج نشست مرتبط با جایزه ملی داستان حماسی بود. منشأ ادبیات حماسی را شاهنامه و فردوسی می‌دانیم و بر این اساس جایزه دستار فردوسی طراحی شده که به هنرمندانی که کارهای فردوسی‌گونه کرده‌اند، اهدا می‌شود و امسال این جایزه به احمد مسکوب داده خواهد شد.
 
عسگری به جوایز جایزه ملی داستان حماسی اشاره کرد و گفت: جوایز دور سوم جایزه ملی داستان حماسی در بخش رمان برای نفر اول تا سوم به ترتیب 100، 50 و 30 میلیون تومان است و به پنج نفر از برگزیدگان در بخش داستان کوتاه هم ۱۰ میلیون تومان اهدا می‌شود. در دوره چهارم جایزه ملی داستان حماسی در بخش رمان به نفر اول تا سوم به ترتیب 150، 100و50 میلیون تومان اهدا خواهد شد و در بخش داستان کوتاه نیز به پنج نفر20 میلیون تومان داده می‌شود.
 
حماسه‌ای که در قالب هنر عرضه شود، جاویدان می‌ماند
 محمدرضا شرفی خبوشان نیز در این نشست با اشاره به اینکه ایران کشور حماسه‌هاست،عنوان کرد: جا داشت توجه ویژه به این ظرفیت تاریخی ایران زمین از منظر ادبیات داشته باشیم. ثبت حماسه‌هاست که آنها را با فرهنگ ما عجین می‌کند و اگر حماسه‌ها در قالب ادبی گنجانده نشوند و نگاه هنری و متعالی به آنها نداشته باشیم، به دست فراموشی سپرده می‌شوند.
 
دبیر علمی جایزه ملی داستان حماسی بیان کرد: ملتی که به حماسه‌های خود بی‌توجه باشد محکوم به نابودی است. رمز پایداری ملت ایران توجه به ثبت حماسه‌های خود در طول تاریخ است. جایزه ملی داستان حماسی در هر دوره با توجه به تمهیدات دست اندرکاران زنده، پویا و تاثیرگذار در ادبیات معاصر شده و شاهد آن، دایره شمول این جایزه است که با نگاهی به آمار آثار ارسالی، جزو جایزه‌های فراگیر و تأثیرگذار ادبی است.
 
وی از ارسال ۷۷۶ اثر به دبیرخانه جایزه ملی داستان حماسی خبر داد و افزود: ۲۰۰ اثر رمان و بیش از ۵۰۰ اثر داستان کوتاه به جشنواره ارسال شده است. جایزه داستان حماسی جزو رخدادهای ترغیب کننده در تولید محتوا به شمار می‌رود و درصد زیادی از آثار این جایزه مربوط به موضوعات حماسی بومی استان‌های مختلف هستند که مغفول مانده بودند.
 
دبیر علمی جایزه ملی داستان حماسی عنوان کرد: این جایزه در سه بخش حماسه تاریخی، حماسه دینی و حماسه بومی از نویسندگان دعوت به خلق اثر کرد .این جایزه مانند برخی جشنواره‌ها با مسابقه و اختتاميه به فراموشی سپرده نمی‌شود و پویا و زنده است. در بخش ویژه این جایزه، بخش ارسال طرح را به منظور حمایت و آموزش برای کسانی که می‌خواهند طرح‌شان را به رمان تبدیل کنند در نظر گرفتیم که 60 طرح به دبیرخانه رسید و ۱۷ طرح برگزیده شد. برگزیدگان بعد از اختتاميه زیر نظر مربیان کار می‌کنند تا این طرح‌ها به رمان تبدیل شوند.
 
شرفی‌خبوشان با اشاره به دستاوردهای جایزه داستان حماسی گفت: در دور اول چهار اثر برگزیده توسط سوره مهر منتشر شد که در نمایشگاه کتاب امسال مورد استقبال قرار گرفت. در اختتاميه دور سوم این جایزه از چهار اثر دور برگزیده دور دوم رونمایی می‌کنیم. 18 نشست تخصصی در استان‌های مختلف برگزار شده است و می‌توان گفت جایزه داستان حماسی یک رخداد فرهنگی، آموزشی و ادبی است که به ایجاد نهضت در ثبت موضوعات حماسی و تبدیل آنها به آثار حماسی پرداخته است.
 
وی با بیان اینکه جایزه داستان حماسی در سطح ملی یک نهضت نوشتن داستان حماسی ایجاد کرده، گفت: اگر مایل هستیم در ادبیات داستانی، داستان با مشخصه‌های ایرانی و اسلامی داشته باشیم باید بن‌مایه‌های آن را از فرهنگ این مرزو بوم که به باورهای دینی گره خورده است، رصد کنیم. ما کشور حماسه‌ها و از نظر محتوای حماسی و به لحاظ تاریخ غنی در قدیم و معاصر سرآمد تمام کشورها هستیم، چنانچه در دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس چنین ظرفیتی داشتیم و موضوعات حماسی توسط ملت ما خلق شد.
 
علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری نیز در این نشست گفت: دست‌اندرکاران جایزه بار سنگینی را به دوش کشیدند و اکنون کار به پختگی رسیده است. انتخاب و اختیاری که در شکل‌دهی دبیرخانه هنر حماسی داشته‌اند نشان می‌دهد،کار بجا و فکر شده‌ای انجام شده است.
 
هدف‌گذاری فراتهران در حوزه هنری
سعید لشگری، معاون راهبردی امور استان‌های حوزه هنری نیز در سخنانی عنوان کرد: در دوره جدید در حوزه هنری، مسئله فرا تهران یکی از اهداف ماست .بر این اساس سند زیست بوم مراکز استانی مبنای طراحی نقشه‌ها و اقدامات هنری قرار گرفته و در هر استان یک تأثیر متفاوت داریم. به عنوان مثال در استان فارس از ادبیات عرفانی و تربیتی وام گرفته‌ایم و کار را جلو بردیم.
 
وی ادامه داد: با همین منظر از سالها پیش در حوزه هنری خراسان رضوی به موضوع هنر حماسی رسیدیم .امروز اعداد و ارقام نشان می‌دهد اقبال عمومی خوبی شده است. هنر حماسی را یک موضوع راهبردی در هنر انقلاب می‌دانیم که اگر آن را خوب پیگیری کنیم یک جریان در هنر انقلاب خلق خواهد شد.
 
لشگری بیان کرد: در بوم کرمانشاه وارد شدیم و دیدیم روحیه فتوت و پهلوانی جزو زیست بوم آنجاست. ترجمه هنر حماسی در کرمانشاه، هنر پهلوانی است و در حقیقت هنر حماسی یک موضوع متعلق به حوزه هنری خراسان رضوی نیست و این مسئله در بوشهر خود را به شکل ادبیات پایداری نشان می‌دهد. در استان هرمزگان نیز در قالب مواجه دریایی با دشمنان بوده است. خوشبختانه فعالیت‌های چند ساله حوزه هنری خراسان رضوی به ثمر رسیده و هنر حماسی یک میدان ملی برای خود ایجاد کرده است.
 
تیمور آقا محمدی، یکی از داوران جایزه داستان حماسی نیز در این نشست از برگزاری ۱۸ نشست تخصصی در استان‌های مختلف خبر داد و گفت: در این نشست‌ها زوایایی از هنر حماسی روشن شد و افق‌های تازه ای پیش روی نویسندگان قرار داد. گسترده شدن دایره اندیشیدن به حماسه جزو ویژگی‌های این دوره از جایزه داستان حماسی است.
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها