دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۰
اشعار باباطاهر همچنان روی مخاطبان اثرگذار است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان گفت: باباطاهر پس از چند قرن همچنان در مسیر سیر و سلوک الهی قرار دارد و اشعارش تاثیرگذار است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در همدان، عصر یکشنبه مراسم روز بزرگداشت شاعر و عارف همدانی باباطاهر عریان با حضور معاون علمی و پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، اهالی فرهنگ و ادب و اعضای انجمن های ادبی و چهره‌های شناخته شده‌ای همچون رابعه مدنی در همدان برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در این مراسم ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه (س) و آغاز دهه کرامت گفت: ما گنجینه‌های گران‌بهایی در همدان داریم که جزو مفاخر و داشته‌های این سرزمین هستند.

مسعود ویژه، باباطاهر را از شاعران و عارفانی دانست که همواره در آسمان ادبیات فارسی می‌درخشد و افزود: دو بیتی های باباطاهر جرعه هایی هستند که تشنگی دل‌های بسیاری از علما، عرفا، بزرگان و مردم عزیز را برطرف می‌کند.

وی با بیان اینکه معتقدم باباطاهر همچنان بعد از چند قرن در مسیر سیر و سلوک الهی قرار دارد، خاطرنشان کرد: نشانه این سخن، تأثیری است که بر روی خوانندگان اشعار دارد و همچنان هر مخاطبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. جایی که می‌فرمایید «بسازم خنجری نیشش ز پولاد/زنم بر دیده تا دل گردد آزاد» اوج رهایی از مادیات و دنیا را نشان می‌دهد.

ویژه با بیان اینکه گاهی اوقات به حوزه مفاخر و بزرگان این مرز و بوم کم توجه می‌شویم و نباید اجازه بدهیم که این امر عادی شود، تأکید کرد: طی سال‌های مختلف برای بزرگداشت باباطاهر اقدامات خوبی انجام شده، نگارش ابیات باباطاهر به صورت خوشنویسی، ساخت مستند، چاپ کتاب و یکی از اتفاقات دهه‌های اخیر، طراحی آرامگاه به شکل کنونی است.

وی راه‌اندازی انجمن باباطاهر را از دیگر اقدامات تاثیرگذار سال‌های گذشته عنوان کرد و گفت: پس از گذشت سال‌ها این انجمن به همت مفاخر فرهنگی همدان همچنان فعال است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در مکاتباتی با شورای فرهنگ عمومی کشور، برای ثبت یک روز در تقویم به نام باباطاهر پیشنهاد شده و این موضوع در حال پیگیری است، خاطر نشان کرد: سال گذشته دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در همدان راه‌اندازی شد؛ پیش از این برنامه‌های نکوداشت و بزرگداشت مفاخر استان به صورت پراکنده برگزار می‌شد، اما با آغاز فعالیت دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، از این پس برنامه‌های اینچنینی با برنامه‌ریزی و در تقویم مشخص انجام می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها