شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
مجموعه شعر سیده‌فرشته حسینی اتفاقی امیدبخش در عرصه شعر انقلاب اسلامی است

رضا اسماعیلی، شاعر و پژوهشگر ادبی در آیین رونمایی کتاب «صفر مرزی» شامل مجموعه شعر سیده‌فرشته حسینی تأکید کرد که چاپ این مجموعه فصلی روشن و اتفاقی امیدبخش در عرصه شعر انقلاب اسلامی است که باید آن را به فال نیک گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین رونمایی از کتاب «صفر مرزی»  اثر سیده‌فرشته حسینی، شامگاه جمعه ۳۰ اردیبهشت ماه، با حضور جمعی از شاعران داخلی و خارجی به میزبانی گروه بین‌المللی هندیران برگزار شد.

در این مراسم که در پیام‌رسان مجازی بله برگزار شد، علیرضا قزوه، شاعر و رئیس مرکز شعر و موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما بیان کرد: سیده‌فرشته حسینی در حوزه شعر زنان با همه جوانی‌اش خوش درخشیده و غزل‌هایش از طراوت و تازگی برخوردار است. این نخستین دفتر شاعر، دلیل محکم این مدعاست.

رضا اسماعیلی، شاعر و منتقد ادبی نیز در بخشی از صحبت‌های خود بیان کرد: سیده‌‌فرشته حسینی از رویش‌های مبارک شجره طیبه شعر انقلاب اسلامی است؛ بانوی شاعری که دل‌سروده‌های روشنش متبرک به یاد و نام شهیدان خدایی است. خالق مجموعه شعر صفر مرزی، به شهادت اشعاری که در این دفتر فراهم آورده، دانش‌آموخته مکتب تعهد و تعبد است. وی همچون دیگر شاعران اصیل انقلاب، از ارادتمندان خاندان رسالت، و از همسفران کاروان شعر ولایی و انقلابی به شمار می‌رود.

وی تأکید کرد: چاپ مجموعه شعر «صفر مرزی» فصلی روشن و اتفاقی امیدبخش در عرصه شعر انقلاب اسلامی است و باید آن را به فال نیک گرفت.

همچنین، سیدمسعود علوی‌تبار، از شاعران آیینی کشورمان در معرفی سیده‌فرشته حسینی بیان کرد: سیده‌فرشته حسینی متولد استان ایلام و  دارای لیسانس نرم‌افزار و نیز لیسانس شیعه‌‌شناسی و کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی است.

علوی‌تبار افزود: سیده‌فرشته حسینی شاعری است که ظرافت‌ها و زیبایی‌های شعر پارسی را به‌خوبی می‌بیند و ساختار مستحکم آن را می‌شناسد.  با وجود جوانی سالهاست که در جلوه‌گاه بی‌بدیل این بوستان به مشاهده پرداخته و با آفرینش آثاری وزین، در قالب غزل، خود نیز تجلیات دلنشین این زیبایی‌ها را برای دیگر دوستداران شعر و ادب پارسی به تماشا گذاشته است. سیده فرشته حسینی در سرودن ابتدا به تبعیت از سبک هندی همت گذاشت اما با شهادت برادرش در آذر ماه ۱۳۹۷ عنصر عاطفه در اشعار وی وجهه غالب شد. 

وی با اشاره به اینکه «صفر مرزی» مشتمل بر 46 غزل است، توضیح داد: در این مجموعه شعر می‌توان برای شهدای مرزبان، شهدای روحانی، شهدای سلامت، شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس نمونه غزل‌های بسیار زیبایی را مشاهده کرد.

سیدحکیم بینش، شاعر افغانستانی نیز در این برنامه بیان کرد: مجموعه صفر مرزی نمونه‌ای از شعر آیینی جوان ما به شمار می‌رود و تلاش‌های شاعر و  تجربه‌هایش در فضای آیینی و معرفتی ستودنی است. وقتی وی سیمای حضرت علی اکبر (ع) را توصیف و ترسیم می‌کند، نگاه نو و تازه دارد و شخصیت علی اکبر را یک شخصیت قوی و با ابهت معرفی می‌کند، به طوری که تأثیرش مثل نام علی اکبر در این بیت تکرار می‌شود و به ما می‌رسد:
تمامِ دشت پر شد، اربا اربا روی خاک افتاد
علی اکبر علی اکبر علی اکبر علی اکبر

فاطمه نانی‌زاد، از دیگر شاعران حاضر در این نشست نیز بیان کرد: فرشته حسینی از گستره پربرکت ادبیات انقلاب اسلامی برخاسته و در این مسیر خودش هم نشان‌دار است. وی اندوه و زخم فراق برادر شهیدش را صبورانه به دوش می‌کشد و صادقانه با سرودن به التیام خود برمی‌خیزد و قدرت بانوان شاعر ایران زمین را فریاد می‌کند.

همچنین، زیبا فلاحی، شاعر و پژوهشگر در سخنانی گفت: شعر سیده‌فرشته حسینی فرشینه‌ای متناقض‌نماست. شعر واقع‌گرای معاصر پس از دگراندیشی‌های نیما در ادبیات ایران رخ نشان داد و شعر فرشته حسینی  در قالب شعر سنتی  واقع‌باور است.

فلاحی ادامه داد: فرشته حسینی  بهترین تقدیر و گریز از واقعیات تلخ زندگی را مثل زنده‌‌یاد قیصر امین‌پور، حذف فاصله‌های انسانی و پیوستن به عاشقان جهان و همه جهان را وطن‌زیست شعر خود می‌داند.

نمونه اشعاری از صفر مرزی:
«پر است ازاحساس و داستان‌های عاشقانه
پر از طراوت، پر از ترنم، پر از ترانه
شبیه پند پدر پر از قند و مهربانی
پر از صداقت پر از سخن‌های مادرانه
مرا کشانده به قرن‌های قدیم گاهی
گذشته از قید و بند و احوال این زمانه
همیشه از خانه می‌روم سمت خانه او
شبیه گنجشککی به دنبال آب و دانه
دوباره با او نشسته‌ام پای قصه‌هایش
نهال خشکیده خیالم زده جوانه
من و کتاب و گل انار و دو شاخه مریم
چه دوستانه، چه عاشقانه، چه شاعرانه
ندیده‌ام چون کتاب، یاری رفیق و همراه
ندیده‌ام هیچ جا شبیه کتابخانه»
 
«اذان و سبحه و سجاده و منبر علی‌اکبر
کسی که بوده از کلِّ جهان بهتر علی‌اکبر
نمادِ رجعتِ دین است وقتی دیده یک لشکر
که می‌گردد مسیحاتر محمدتر علی‌اکبر
به قدری ذوب در ذاتِ خدا، گردیده در میدان
که تاثیری ندارد نیزه‌هاشان بر علی‌اکبر
تمامِ دشت پر شد، اربا اربا روی خاک افتاد
علی اکبر علی اکبر علی اکبر علی اکبر
میانِ خیمه غوغا شد به پا وقتی که فهمیدند
نمی‌آید به سوی خیمه‌ها دیگر علی‌اکبر
ندارم ترسی از مرگم چراکه مطمئن هستم
به بالینم می‌آید لحظه‌ای ... آخر علی‌اکبر»
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها