دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲
موانع فعالیت‌های فرهنگی باید برطرف شود/ آغازی برای حمایت از ناشران و کتاب‌فروشان

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از سامانه تسهیلات ناشران و کتابفروشان گفت: موانع فعالیت‌های فرهنگی باید برطرف شود، در این مسیر کاهش هزینه‌ها مهمترین اقدام است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، آئین رونمایی از سامانه تسهیلات ناشران و کتابفروشان دوشنبه (۲۵ اردیبهشت‌ماه) با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از ناشران و کتاب‌فروشان در «کوشک کتاب» سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب برگزار شد.
 
در این مراسم، احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: استفاده ناشران و کتابفروشان از این تسهیلات باید زودتر  محقق می‌شد؛ آیین‌نامه این تسهیلات سال آخر برنامه ششم مصوب شد، سال گذشته که سال اول فعالیت دولت بود، اصلاحات مورد نیاز انجام شد اما هماهنگی با وزارتخانه‌ها زمان‌بر شد.
 
وی افزود: این تسهیلات برای کاهش هزینه‌های کتاب است و امیدواریم ناشران و کتابفروشان بتوانند از تسهیلات قانونی بهره‌مند شوند.
 
احمدوند با بیان اینکه موانع فعالیت‌های فرهنگی باید برطرف شود، ادامه داد:‌ در این میان کاهش هزینه‌ها مهمترین اقدام است؛ البته بیش از این‌ها به حمایت نیاز داریم و امیدوارم این اقدام آغازی برای حمایت بیشتر باشد.
 
در بخش دیگر این نشست، محمدحسین ظریفیان، مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه‌ پیش‌بینی‌های درخور توجهی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی نسبت به کمک به رونق کتاب و کتابخوانی رخ داده است، گفت: امروز شاهد رونمایی از سامانه جدید در حوزه تسهیلات ناشران و کتابفروشان کشور هستیم، این موضوع درحالی رخ می‌دهد که در سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران شاهد حضور مجازی کتابفروشان هستیم که با هدف توجه حمایتی به کتاب‌فروشان در کنار توجه به ناشران انجام شده است.
 
وی ادامه داد:‌ فعالیت این سامانه مطابق بند ج ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه برای ارائه تسهیلات در استفاده از حامل‌های انرژی و تعرفه‌های پستی برای کاهش بهای تمام‌شده کتاب طراحی شده است.
 
ظریفیان در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به پروانه فعالیت ۱۶ هزار و ۷۰۰ ناشر، عنوان کرد‌: بخش قابل توجهی از این ناشران در حوزه استفاده این تسهیلات قرار می‌گیرند؛ همچنین از میان هزار و 800 کتاب‌فروشی که طبق آمار خانه کتاب و ادبیات ایران فعال هستند، نیز بخش قابل توجهی مشمول آن می‌شوند.
 
به گفته وی، این تسهیلات با کمک وزارتخانه‌های نفت، نیرو، ارتباطات و کشور به ناشران و کتابفروشان ارائه می‌شود.
 
ظریفیان همچنین از اهتمام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی نسبت به این مسدله و  وزارتخانه‌های دیگر تشکر کرد و یادآور شد:‌ اهتمام معاونت فرهنگی اهتمام مستمر بوده و امیدواریم شاهد این باشیم که نتیجه این تسهیلات در حوزه فکر، فرهنگ و کتاب خود را به نمایش بگذارد.
 
به گزارش ایبنا؛ ناشران و کتابفروشان با مراجعه در درگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قسمت معاونت فرهنگی می‌توانند برای بهره‌مندی از تسهیلات این خدمات استفاده کنند. ناشرانی که اطلاعاتشان در سامانه جامع امور ناشران موجود باشد با ورود کد ملی و شماره تماس همه اطلاعات وارد می‌شود و ناشران و کتاب‌فروشان می‌توانند برای استفاده از تخفیف فرهنگی وزارتخانه مورد نظر خود را انتخاب کنند.
 
سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به‌کار کرده و تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها