یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱
توصیه‌‌های مقام معظم رهبری درباره صنعت نشر راهگشا است

قائم مقام سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب تهران گفت: توجه ایشان به زوایای مختلف صنعت نشر و اتفاقاتی که باید در رخ بدهد از تولید کاغذ تا تالیف کتاب برای کودک و نوجوان، راهبردهای راهگشایی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)،‌ چهارمین نشست خبری روزانه سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکشنبه (24 اردیبهشت‌ماه) پنجمین روز نمایشگاه کتاب با حضور یاسر احمدوند، رئیس نمایشگاه کتاب و علی رمضانی، سخنگو و قائم‌مقام نمایشگاه کتاب و خبرنگاران برگزار شد.

قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به حضور صبح امروز مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب، گفت: خدا را شاکریم که مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران هستند و از تفقد ویژه ایشان از مجموعه صنعت نشر کشور و برگزارکنندگان نمایشگاه تشکر می‌کنیم.

وی افزود: توجه ایشان به زوایای مختلف صنعت نشر و اتفاقاتی که باید در رخ بدهد از تولید کاغذ تا تألیف کتاب برای کودک و نوجوان، راهبردهای راهگشایی است که تکلیف مجموعه فعالان صنعت نشر و راه آینده نشر را ترسیم می‌کند.

رمضانی با بیان اینکه این دیدار برای اهالی صنعت نشر روح‌افزا و لذت‌بخش بود، گفت: مطالبی هم که در انتها گفته شد، به‌عنوان دستور کار در مجموعه ارشاد و دستگاه‌های زیرمجموعه و کل فعالان صنعت نشر مسیر ما را روشن‌تر کند.

به گفته وی، به موضوع ویژه تولید کاغذ در بیانات ایشان اشاره شد، امیدوارم خدا کمک کند، دستگاه‌های مختلف هم که باید کار کنند به کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت نشر بیایند تا دغدغه رهبری را تحقق ببخشیم.

سخنگوی سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین در سخنانی با اشاره به آمار فروش کتاب تا ساعت ۲۰ شنبه(23 اردیبهشت‌ماه) ، گفت: طبق گزارش دستگاه‌های رسمی مستقر، در مجموع ۵۰ میلیارد تومان و برآورد کارت به کارت و دستگاه‌های دیگر، حدود ۶۵ میلیارد تومان خرید حضوری تا پایان ساعت ۲۰ به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: در مجازی نیز در مجموع ۳۷ میلیارد تومان فروش داشتیم که ۲۶ میلیارد سهم ناشران و ۱۱ میلیارد سهم کتابفروشان است؛ همچنین در مجموع ۱۰۲ میلیارد تومان تا پایان روز چهارم و ۳۱۰‌ هزار نسخه کتاب در بخش مجازی فروش رفته است.

رمضانی در بخش دیگر صحیت‌هایش به آمار خرید کتاب در بخش مجازی نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: دورترین مرسوله از شهر زاهدان در استان سیستان و بلوچستان به شهر خوی در استان آذربایجان غربی ارسال شده است، این مرسوله در حدود 2 هزار و 171 کیلومتر و 25 ساعت و 50 دقیقه به دست سفارش‌دهنده رسیده است.

وی افزود: همچنین کهنسال‌ترین خریدار بخش مجازی نمایشگاه، ۸۹‌ ساله از تهران و‌ جوانترین خریدار، خانمی ۱۲ ساله از زیرآب بود.

رمضانی همچنین از بررسی هفت پرونده در کمیته رسیدگی به تخلفات نمایشگاه گفت‌:‌ در بررسی‌ها یک پرونده با تعطیلی غرفه ناشر متخلف از دستور ‌کار خارج شد و برای 6 پرونده دیگر رأی صادر شد.

وی ادامه داد: پنج ناشر به واسطه رعایت نکردن ضوابط مندرج در آیین‌نامه نمایشگاه درباره شئونات اسلامی به اخذ تعهد کتبی و درج در پرونده محکوم شدند. یک ناشر نیز به دلیل فروش کتاب غیرمجاز و مغایر با ضوابط نشر و ‌سایر تخلفات به رفع تخلف، درج در پرونده و تعطیلی غرفه و پنل مجازی تا پایان نمایشگاه محکوم شد.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تاکید کرد:‌ ناشر دیگری هم که به عرضه و فروش پازل اقدام کرده بود به اخذ تعهد، رفع تخلف و ‌جمع‌آوری پازل محکوم شد،‌ ناشر دیگری نیز برای عرضه کتاب مغایر با ضوابط نشر به تعطیلی یک‌روزه غرفه و بسته شدن پنل مجازی تا پایان نمایشگاه محکوم شد.

رمضانی گفت:‌ 3 ناشر نیز به دلیل عرضه کتاب‌های سایر ناشرا‌ن به ‌اخذ تعهد مبنی بر رعایت مقررات و درج ‌در پرونده محکوم شدند و یکی از ناشرانی که کتاب بدون مجوز عرضه کرده بود با اخذ تعهد کتبی مبنی بر رعایت قوانین، ‌رفع تخلف و ‌درج در پرونده محکوم شد.

بخش دیگر این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت،

رمضانی درباره طولانی شدن روند ترخیص برخی کتاب‌ها، گفت: طبق آمار و اطلاعاتی که داریم کتاب ناشران خارجی تا 10 روز قبل از آغاز نمایشگاه، کتاب خود را به گمرک نمایشگاه ارائه کردند، از مرحله ارزیابی گذر کردند و کتاب‌هایشان ترخیص شده است.

وی همچنین درباره فروش کتاب‌‌های ممنوعه در نمایشگاه مجازی بیان کرد: این مساله پیگیری می‌شود زیرا موضع متولیان برگزاری نمایشگاه، سیاست‌های کلان نظام است و با فروش هرکتابی که خارج از چارچوب و قوانین باشد، برخورد می‌شود.

رمضانی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره هزینه‌کرد نمایشگاه کتاب سال گذشته و برخی گمانه‌زنی‌ها درباره هزینه‌کرد نمایشگاه امسال، توضیح داد: بسیاری از گمانه‌زنی‌ها غیرواقعی است، هزینه کرد سال گذشته  به مراجع مربوطه اعلام شد و اعلام عمومی آن در دستور کار نمایشگاه نبوده است، اما هزینه‌ها پایین‌تر از گمانی‌زنی رسانه‌ها بود.  

وی گفت: اما سوال من این است که آیا وقتی نمایشگاه‌هایی در حوزه‌های دیگر برگزار می‌شود آیا خبرنگاران و رسانه‌ها درباره هزینه‌کرد و بودجه آن‌ها سوال می‌کنند یا فقط از نمایشگاه کتاب سوال می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها