یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
دفاع مقدس محدود به هشت سال جنگ نیست/ ذات دفاع ارزشمند است

نویسنده ادبیات پایداری معتقد است دفاع مقدس محدود به جنگ هشت ساله نیست و ذات دفاع ارزشمند است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست بررسی نقش آموزش و پرورش در توسعه فرهنگ دفاع مقدس با حضور رحیم مخدومی؛ نویسنده و ناشر دفاع مقدس، هادی خورشاهیان؛ نویسنده حوزه دفاع مقدس و الهه سادات طباطبایی‌فرد؛ آسیب‌شناس فرهنگی در محل سرای کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب برگزار شد.

مخدومی در این نشست با اشاره به آمار آموزش و پرورش برای بررسی ظرفیت این نهاد اظهار کرد: ما از آموزش و پرورش انتظار فرهنگ‌سازی داریم، این نهاد مجموعا ۵۶۰ هزار کلاس دارد که حدودا در هر کلاس ۲۵ دانش آموز دارد که بهترین اوقات خود را در مدرسه هستند و در آن واحد ۵۶۰ معلم با دانش آموزان ارتباط دارند و مسئول این فرصت طلایی برای دانش آموزان هستند.

وی افزود: دانش آموزان ابتدایی که شامل ۸ میلیون دانش آموز است بیشتر در سن آموزش پذیری هستند کار برای این گروه سنی از حساسیت و توجه بیشتری برخوردار است، این بخش یک ظرفیت بسیار عظیم دارد، آموزش و پرورش بهترین شهروندان را در بهترین زمان در اختیار دارد، آیا از این ظرفیت برای بهترین تعالیم استفاده می‌شود یا خیر.
ناشر حوزه دفاع مقدس ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت آموزش و پرورش وجود دارد و نیاز بچه‌ها نیز مشخص است، در نظام انقلاب اسلامی معتقدیم، باید بهترین تعالیم به دانش‌آموزان داده شود که ادبیات دفاع مقدس یک خوراک بسیار خوب و سالم برای دانش‌آموزان است.

مخدومی اضافه کرد: وقتی برای کودکان در مورد ارزش دفاع صحبت می‌کنیم، این دفاع هر دفاعی باشد ارزشمند است، حتی فردی که بی‌دین است وقتی از ارزش‌های خود دفاع می‌کند ارزشمند و مقدس است، حق انسان‌ها بدون توجه به عقاید ارزشمند است و هر دفاع در ذات خود ارزشمند است، نباید فقط جنگ هشت ساله را دفاع مقدس بنامیم.

وی تاکید کرد: به کمک دفاع مقدس می‌توان صبر و تحمل، گذشت و ایثار، شجاعت، تدبیر، هوشیاری، دشمن‌شناسی و دوستی را به کودکان ارائه داد که مفاهیمی هستند که کهنه نمی‌شود و لزومی ندارد این مفاهیم با داستان‌های دفاع مقدس ارائه کنیم، اگر با ادبیات تندی در خصوص دفاع مقدس صحبت کنیم کودکان از آن زده می‌شوند.

مفهوم مقاومت به دانش آموزان ارائه شود
خورشاهیان در این نشست اظهار کرد: دفاع مقدس محدود به هشت سال جنگ نیست، باید در کل در مقابله با زورگویی بایستیم و این فرهنگ مقاومت را به دانش آموزان آموزش دهیم که در این حوزه در درس‌های دانش آموزان تا حد کمی دیده شده است.

نویسنده ادبیات پایداری افزود: در مدرسه لازم نیست درباره جنگ به صورت مستقیم صحبت کنیم، باید فرهنگ دفاع از ارزش‌ها را در دبستان به دانش‌آموزان آموزش دهیم و به مرور در خصوص دفاع مقدس صحبت کنیم، این روند باید دیده شود.

وی ادامه داد: برگزاری مسابقات فرهنگی می‌تواند نقش مهمی در این میان داشته باشد، همچنین برگزاری اردوها می‌تواند یک اثرگذاری خوب داشته باشد، در کنار این موضوعات حضور خانواده شهدا در مدارس و خاطره‌گویی آنها تاثیرگذار است.

مفهوم کلمات برای دانش‌آموزان تبیین نشده است
همچنین طباطبایی‌فرد در این نشست اظهار کرد: دفاع مقدس یعنی ارزشی وجود دارد که از آن دفاع شده است، باید این ارزش‌ها در حال حاضر نیز آموزش داده شود، جدای از مسائل خانواده اما تایید اعتقادات اولیه خانواده محیط مدرسه است، که می‌گویند مدرسه خانه دوم است، یعنی نهاد آموزش و پرورش باید علاوه بر آموزش به امر پرورش نیز توجه کند.

وی افزود: متاسفانه در حیطه آموزش و پرورش نگاه بررسی و تحلیلی وجود ندارد، نگاهی که وقتی می‌خواهیم امری را آموزش دهیم باید دانش آموز را بشناسیم تا بتوانیم محتوای بهتری تولید کنیم، آموزش و پرورش باید اندیشه دانش آموزان را بررسی کند و بر اساس آن اندیشه تولید محتوا کند.

آسیب‌شناس فرهنگی تصریح کرد: امثال مرد عنکبوتی الگوی فرزندان ما شدند، اندیشه و ذهن دانش‌آموزان مورد توجه نبوده است، عدم شناخت باعث شده ارزش‌ها در بین دانش آموزان به ضد ارزش تبدیل شود.

طباطبایی‌فرد تاکید کرد: خاصیت مدارس و آموزش این شده است که درسی را می‌خوانند که نمره بگیرند و بالا بروند، به دلیل اینکه کتاب فقط خوانده شود که برود به پایه بعدی برود هرچقدر ما در کتاب‌های درسی از دفاع مقدس صحبت کنیم اثرگذاری بالایی ندارد‌.

وی تصریح کرد: مفهوم کلمات به خوبی برای دانش‌آموزان تبیین نشده است، مصداق کلمات به مرور زمان فرق کرده است، باید فرق کلمات مختلف برای دانش آموزان گفته شود، باید برای آموزش دفاع مقدس نیز مصداق‌های خوبی گفته شود.

گفتنی‌است سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها