شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۶
کانون ابزار و سرمایه‌ای قدرتمند برای مهندسی فرهنگی است

غلامعلی حدادعادل در این نشست گفت: کانون بیش از پنجاه سال سابقه دارد و اهمیت آن را کسانی چون من درک می‌کنند؛ آن زمان که حرص و ولع خواندن داشتیم، چیزی به نام ادبیات کودک و نوجوان وجود نداشت. کانون سرمایه و ابزاری قدرتمند است که می‌توان پیرو صحبت‌های مقام معظم رهبری آن را مهندسی فرهنگی ‌نامید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جشن امضای مجموعه شعر «هرجا تو باشی» با حضور غلامعلی حدادعادل، شاعر این مجموعه، فاطمه طارمی، مدیرکل انتشارات کانون، محسن چینی‌فروشان، مدیرعامل اسبق کانون، حامد علامتی، مدیرعامل فعلی کانون و جمعی از شاعران پیشکسوت شنبه (۲۳ اردیبهشت‌ماه) در غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ برگزار شد.
 
هویت ملی از زبان فارسی جدا نیست
غلامعلی حدادعادل درباره ارتباط بین شعر و هویت ملی ایران گفت: به عقیده من سخن گفتن از هویت ملی، اساس مناسبی است. ما امروز احتیاج به تقویت هویت ملی در نوجوانان و جوانان داریم. بعضی از اتفاق‌ها به ما یادآور می‌شوند که از این حیث کم‌کاری داشته‌ایم. تصور من این است هویت ملی از زبان فارسی جدا نیست.
 
وی ضرورت شعر در زبان فارسی را این‌طور شرح داد: زبان فارسی ظرف فرهنگ ماست. اگر ظرف بشکند، مظروفی نخواهیم داشت. در این میان، شعر جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ ما دارد. اگر روزی چراغ شعر در ایران کم فروغ شود، باید احساس خطر کنیم. شعر را باید در بین نوجوانان تقویت کرد.
 
مدیر فرهنگستان زبان فارسی از نحوه نگارش مجموعه شعر «هرجا تو باشی» گفت: آگاهانه شعر نوجوان ننوشتم؛ اما آگاهانه اشعار را انتخاب کردم. اگر این اشعار را از حیث زبان، درون‌مایه و محتوا بررسی کنیم، می‌بینیم بسیار ساده و فهمیدنی هستند؛ چون اصولا بلد نیستم مشکل بنویسم، حرف بزنم یا درس بدهم؛ بنابراین در شعر گفتن از پیچیدگی لفظی استفاده نمی‌کنم.
 
حدادعادل ادامه داد: حال شعری خودم را درون یک ظرف می‌ریزم؛ به طوری که از بیرون معلوم باشد، گاهی اوقات حتی ظرف هم مشخص نیست؛ چرا که از ابتدا دیوان پروین را خواندم. همان‌طور که می‌دانید پروین شعر ممتنع می‌گوید و من از او ساده‌نویسی را آموختم.
 
شاعران درباره همه‌چیز شعر بگویند
وی درباره مضمون شعرها در این مجموعه صحبت کرد: اشعاری با مضمون انقلابی، آیینی، معنوی، مذهبی، درباره شهدا، درباره رهبری، ائمه(ع)، حاج‌قاسم سلیمانی و غیره در این مجموعه گردآوری شده است. مجموعه را محدود به شعرهای آیینی و مذهبی نکردم؛ زیرا تمام حالات نوجوان را درنظر گرفتم. نوجوان احساس هم دارد. توصیه می‌کنم شاعران درباره همه‌چیز شعر بگویند. همیشه سعی کردم اشعار ناامیدکننده و رخوت‌انگیز نگویم.
 
حدادعادل در انتها نکاتی را پیرامون سوابق و دستاوردهای کانون مطرح کرد: کانون بیش از پنجاه سال سابقه دارد و اهمیت آن را کسانی چون من درک می‌کنند؛ آن زمان که حرص و ولع خواندن داشتیم، چیزی به نام ادبیات کودک و نوجوان وجود نداشت. کانون سرمایه و ابزاری قدرتمند است که می‌توان پیرو صحبت‌های مقام معظم رهبری آن را مهندسی فرهنگی ‌نامید.

کانون خانه همه ماست
محسن چینی‌فروشان درباره ویژگی‌های غلامعلی حداد عادل گفت: حدادعادل مانند منشور است؛ همان‌طور که منشور رنگ‌های مختلف را از خود ساطع می‌کند، حدادعادل نیز در انواع حرفه‌های هنری تبحر دارد. قدیمی‌ترین جشنواره کشور یعنی حشنواره رشد تعطیل شده بود که در زمان فعالیت او دوباره راه‌اندازی شد.

وی درباره اهمیت وجود کانون در کشور بیان کرد: تأکید می‌کنم که کانون خانه همه ماست و نمی‌توان برای آن جایگزین پیدا کرد. تقویت کانون به معنای تقویت ادبیات و آینده کشور است.

اگر می‌خواهیم در آینده نسل بهتری داشته باشیم باید شعرخوانی را ترویج دهیم
علی‌محمد مؤدب در ادامۀ این نشست درباره جایگاه شعر در فرهنگ کشور گفت: شعر در طول تاریخ ایران، عصاره تمام جریانات فرهنگی ما بوده است. همه به نحوی با شعر سروکار داشته‌اند. شعرشناس و شاعر بودن، نشانه فرهیختگی بوده و هست. اگر می‌خواهیم در آینده نسل بهتری داشته باشیم باید شعرخوانی را ترویج دهیم. کودکان با خواندن شعر، با عصاره مدیریت فرهنگی کشور آشنا می‌شوند.

وی درباره کتاب «هرجا تو باشی» گفت: هنر حداد عادل در ساده‌گویی است. یکی از چالش‌های شاعران این است که تسلط‌شان بر فن شعر و تکنیک و دانش آنها، سبب می‌شود شعرشان دشوار شود. حدادعادل تسلطش به واسطه اطلاعات زیادش است و توجه به مخاطب در اشعار او جدی است. حرکت به سمت ساده‌گویی به نظر ساده است؛ اما سخت‌ترین کار یک شاعر است. حدادعادل در این کتاب همزمان به قالب‌های مختلف پرداخته است؛ زیرا توجه نکردن به همه قالب‌ها باعث بحران در ادبیات کشور می‌شود.
امروز کتاب در کانون سرسلسله تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری است
حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش پایانی این برنامه گفت: انتشارات کانون پرورش فکری یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های فرهنگی کشور است. امروز کتاب در کانون سرسلسله تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری است. کنسرت کتاب، پدیده جدیدی است که امروز به دست کودکان و نوجوانان کانون در استان کرمان ایجاد شده است. سابقه کانون در انتشار کتاب کودک و نوجوان سبب شد والدین با خیال راحت کتاب مورد علاقه خود را از باغ کتاب‌های کانون برچینند. امروز نه تنها کتاب‌های کانون در خانواده‌ها هست؛ بلکه در کل دنیا جا باز کرده است.

وی درباره کتاب «هر جا تو باشی» بیان کرد: این کتاب، کتابی مناسب نوجوانان است؛ اما بزرگسالان هم می‌توانند از آن استفاده کنند. کتاب، شعر آیینی نیست؛ بلکه یک مجموعه اشعار متنوع است و اغلب موضوعات آن با موضوع هستی‌شناسی و امید است که مضامین الهی در آن پررنگ جلوه می‌کند. این کتاب در قالب‌های قطعه، غزل و رباعی نگاشته شده است. کوشش حدادعادل، زنده نگه داشتن قالب قطعه است.

علامتی افزود: اشعار حدادعادل یادآور نسلی از شاعران انقلاب است که ساده و زلال می‌سرودند. یادآور سلمان هراتی‌ها و قیصر امین‌پورهاست. هرچند این اشعار سرشار از بهار، جوان، بهانه و اندیشه است؛ اما بیانگر دنیای بی‌دردی و آسایش و رفاه نیست. ردپاهایی رنگین از معارف اسلامی و توحیدی، آیات قرآن و احادیث در این سروده‌ها دیده می‌شود.

سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ با شعار «آینده خواندنی است» در مصلای امام خمینی‌(ره) برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها