دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱
اولویت کارگروه‌های چهارگانه شورای سیاستگذاری صنعت چاپ بررسی شد

چهارمین جلسه شورای سیاستگذاری صنعت چاپ، با هدف بررسی اولویت‌های کارگروه‌های چهارگانه حقوقی، تجارت و بازرگانی، آموزش و پژوهش و دانش‌بنیان و خودکفایی و اصلاح دستورالعمل‌های حوزه چاپ و افزایش دیپلماسی فرهنگی و اقتصادی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، چهارمین جلسه شورای سیاستگذاری صنعت چاپ یکشنبه (۱۷ اردیبهشت‌ماه) با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای راهبری‌(سیاستگذاری) صنعت چاپ، علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ و دبیر شورای راهبری (سیاستگذاری) صنعت چاپ، اعضای این شورا و اعضای کارگروه‌های تخصصی آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
 
احمدوند در این نشست درباره ضرورت احصای اولویت‌های صنعت چاپ در کارگروه‌های این شورا گفت: هدف اصلی این شورا شناسایی و پیشنهاد رفع مشکلات موجود در صنعت چاپ است، در این زمینه دولت و بخش خصوصی صنعت باید در کنار هم جمع شوند تا برای حل مشکلات موجود در صنعت راهکار مناسبی پیدا شود.
 
وی ادامه داد: تنظیم اولویت‌ها برای کارگروه‌های تخصصی شورا حرکت خوبی بود در این زمینه پیشنهاد می‌کنم هفته اول خرداد‌ماه نشست بعدی برگزار شود و کارگروه‌ها، مستمر بر این اولویت‌ها متمرکز شوند تا هرچه زودتر به نتیجه خوبی در اولویت‌های صنعت چاپ برسیم.
 
احمدوند، بر امکان بهره‌مندی از همه اعضای کارگروه‌ها برای پیشبرد اهداف و برنامه‌ها تاکید کرد و گفت: در حوزه‌های مختلف مثل صادرات می‌توان برنامه‌ریزی مناسبی داشت؛ به‌عنوان مثال تهیه و تدوین یک بروشور شامل مشخصات، ویژگی‌ها و توانمندی‌های صنعت چاپ و ارائه آن در نمایشگاه‌های خارجی در قالب سفرهای مقامات بلندپایه و رویدادهای تجاری می‌تواند به توسعه و رونق صادرات در این صنعت کمک کند.
 
ابراهیمی نیز در سخنانی با بیان اینکه شورای راهبری صنعت چاپ کشور با هدف بیان وضع موجود و تبیین چالش و مسائل پیش رو برای توانمندسازی این صنعت از سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: فعالیت‌های اساسی و تدوین وضع موجود و چالش‌های صنعت چاپ از دهه گذشته با تشکیل جلسات متعدد با همکاری اتحادیه‌ها، دست‌اندرکاران، استادان و متخصصان این حوزه برگزار شده بود، انشا را در سال ۱۴۰۱ کار خود را با همکاری و همراهی معاونت امور فرهنگی برای رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده بر اساس آیین‌نامه اجرایی شورا آغاز کرد.
 
وی افزود: این شورا تاکنون سه جلسه برگزار کرده است و تشکیل کارگرو‌های تخصصی از جمله بندهای آیین‌نامه اجرایی این شورا بود که با تشکیل کارگروه‌های چهارگانه حقوقی، تجارت و بازرگانی، آموزش و پژوهش و خودکفایی و دانش بنیان پیگیری شد.
 
ابراهیمی با اشاره به انتخاب پنج نفر عضو و یک دبیر برای هر کارگروه، گفت: از نشست امروز برای معرفی و همکاری اعضا دبیران و آشنایی با ساختار و اهداف شورای راهبری صنعت چاپ کشور تشکیل شده است، تا با ارائه گزارش کامل از وضع موجود و چالش‌های پیش‌رو بتوانیم برنامه آینده نگرانی را برای صنعت چاپ تبیین کنیم.
 
                                   

طرح اولویت‌های کارگروه‌های چهارگانه
در ادامه این نشست که به بررسی اولویت برنامه‌ کارگروه‌های چهارگانه‌ شورای سیاستگذاری صنعت چاپ اختصاص داشت اعضای کارگروه‌های حقوقی، تجارت و بازرگانی، آموزش و پژوهش و دانش‌بنیان و خودکفایی در سخنانی به طرح اولویت و برنامه‌ریزی‌های کارگروه‌های خود پرداختند.
 
در این نشست حامد سهرابی، دبیر کارگروه حقوقی با اشاره به اولویت‌هایی که برای این کارگروه در نظر گرفته شده است، گفت: اصلاح آیین‌نامه تاسیس و نظارت بر چاپخانه‌ها برای برخی از بندهای خاص با رویکرد تقویت تنظیم‌گری دولت، اصلاح دستورالعمل‌های حوزه چاپ به‌ویژه در زمینه محتوایی متناسب با رویکردهای تسهیل‌گرانه دولت و اصلاحیه دستورالعمل رسیدگی به تخلفات چاپ واحدهای وابسته با هدف تسهیل کسب و کار و تقویت نظارت‌ها برخی از این عناوین هستند.
 
وی افزود: پیگیری معافیت مالیات بر ارزش افزوده حوزه چاپ با توجه به نامه معاونت قوانین مجلس و بررسی موضوع در شورای عالی مالیاتی است همچنین پیگیری اختیارات وزارت متبوع در حوزه واردات دستگاه‌های چاپ و نیز اصلاح دستورالعمل‌های مربوط به حوزه صادرات ماشین از دیگر موضوعات قابل پیگیری در این کارگروه است.
 
در ادامه این نشست هومن محمدی، دبیر کارگروه تجارت و بازرگانی نیز در سخنانی به چهار اولویت در این کارگروه اشاره کرد و گفت: تلاش داریم روش‌های ترویج و توسعه صادرات صنعت چاپ و صنایع وابسته را به صورت گسترده دنبال کنیم، همچنین ازسویی دیگر به دنبال تسهیل امور تجاری با کشورهای همسایه و افزایش دیپلماسی فرهنگی و اقتصادی باشیم.
 
وی با بیان اینکه مشاوره در امور سرمایه‌گذاری و طرح‌های توجیهی برای افزایش تولید و سودآوری از اولویت‌های این کارگروه است، ادامه داد: این اقدام موجب کاهش هدررفت صنایع ملی می‌شود اما اجرایی شدن آن در آموزش‌های مرتبط با بازاریابی و صادرات صنایع چاپ و بسته‌بندی محقق خواهد شد.
 
طرح اولویت‌های کارگاه آموزش و پژوهش بخش دیگر این نشست را تشکیل می‌داد، احسان سقایی این گروه در سخنانی توضیح داد: شناسایی صورت‌مسئله و تحلیل مشکلات و مسائل صنعت چاپ، همچنین مطالعه بررسی و تحلیل نیازهای حوزه آموزش در صنعت چاپ جمله اولویت‌های این کارگروه به شمار می‌آیند.
 
وی ادامه داد: بازیگر موضوعاتی که در این کارگروه دنبال می‌کنیم دسته‌بندی نیازهای شناسایی شده براساس اختیارات، مسئولیت‌ها و امکانات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، همچنین دریافت نظر ذی‌نفعان برای طراحی محورها و سیاست‌های راهبردی آموزش و صنعت چاپ را به طور جدی دنبال می‌کنیم.
 
جلال ذکایی، دبیر کارگروه دانش‌بنیان خودکفایی نیز در سخنانی به طرح ۴ اولویت این کار پرداخت و گفت: در گام نخست تشکیل بانک اطلاعات شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با حوزه چاپ و بسته‌بندی می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد، همچنین بررسی چگونگی تشکیل خانه خلاق و نوآوری چاپ و بسته‌بندی را نیز می‌توان به صورت جدی پیگیری کرد.
 
وی از طرح آینده‌پژوهی صنعت چاپ به‌عنوان دیگر اولویت این کارگروه نام برد و افزود: این طرح با رویکرد تکنولوژی‌های نوین خواهد بود که می‌تواند برای آینده صنعت اهمیت زیادی داشته باشد، البته بررسی نیازهای استراتژیک صنعت چاپ در حوزه مواد مصرفی به عنوان یک دغدغه جدی است صنف را نیز می‌توان در این کارگروه پیگیری کرد.
 
به گزارش ایبنا؛ در این نشست اعضای کارگروه‌ها نیز به طرح نظرات و دیدگاه‌های خود درباره هر یک از اولویت‌ها و مسائل مطرح شده پرداختند و قرار شد مسائل و موضوعات مرتبط با صنعت چاپ کشوردر نشست آتی تشریح شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها