دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹
حکیم نظامی فصل مشترک ایران با کشورهای پارسی‌زبان و عاملی برای وحدت فرهنگی است

معاون فرهنگی اداره کل ارشاد اسلامی کردستان در همایش بزرگداشت حکیم نظامی گفت: حکیم نظامی فصل مشترک ایران با همسایگان و دیگر کشورهای پارسی‌زبان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در کردستان، آیین‌ بزرگداشت «حکیم نظامی» شاعر بلند‌آوازه سده ۶ قمری با حضور جمعی از مسئولان و علاقه‌مندان به ادب و فرهنگ فارسی، در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در این همایش اظهار کرد: از ۱۴ الی ۲۱ اسفندماه، به‌عنوان هفته بزرگداشت حکیم نظامی نامگذاری شده است؛ بنابراین برنامه‌های مختلفی در کشور برای گرامیداشت این شخصیت‌ اصیل و نامور برگزار می‌شود.

عیسی فلاحی افزود: حکیم نظامی، نسبت به دیگر شاعران سرشناس ایرانی آنچنان که باید شناخته شده نیست و نسل جدید نیز کمتر به مفاخر ادبی ایران اهمیت می‌دهند و این موضوع باید بررسی شود.

وی یادآور شد: حکیم نظامی به‌عنوان فصل مشترک ایران با همسایگان و دیگر کشورهای پارسی‌زبان به‌عنوان یک نیاز مشترک و عاملی برای وحدت فرهنگی، برای ایرانیان و جهانیان اهمیت دارد.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان افزود: نیاز جامعه امروز، احیای هویت ملی و ایرانی بوده و زبان فارسی نیز یکی از مولفه‌های احیای هویت ایرانی است و بی‌شک برگزاری چنین محافلی به پاسداشت این امر کمک خواهد کرد.

یک عضو هیات علمی دانشگاه کردستان نیز در این آیین با اشاره به اهمیت اشعار نظامی گنجوی گفت: این شاعر بزرگ در طول تاریخ ادب فارسی، سلطه و هژمونی خود را حفظ کرده است.

هیوا حسن‌پور افزود: آثار غنایی نظامی مانند «لیلی و مجنون» و «خسرو و شیرین» بیشتر با روح زمانه سازگار بوده و معرف شخصیت نظامی است زیرا این آثار مقبولیت بیشتری در فضای جامعه داشته‌اند.
 

وی با اشاره به اینکه نظامی برای کُردها حائز اهمیت است، بیان کرد: نظامی در یکی از اشعار خود اینگونه خود را معرفی می‌کند «گر مادر من رئیسه کُرد، مادر صفتانه پیش من مُرد» و این نشان می‌دهد که خویش را منتسب به تبار کُرد می‌داند و در اشعارش تاثیرپذیری‌‌هایی از این تبار گرفته و همچنین شاعران کُرد زیادی به پیروی از نظامی گنجوی منظومه‌های همانند خسرو و شیرین سروده‌اند.

خلیل کهریزی، استاد دانشگاه نیز درباره اهمیت گونه‌شناسی ادب فارسی اظهار کرد: باید متون فارسی را براساس گونه‌های متعددی که در آن وجود دارد دسته‌بندی و معیارهای حاکم بر هرکدام از این گونه‌ها را بررسی کرد.

وی افزود: براساس گونه‌شناسی می‌توان مشخص کرد که یک شاعر و نویسنده ایرانی چه جایگاهی در شعر و ادبیات جهانی خواهد داشت و با استفاده از این معیارهای مشخص شاعران را سنجید.

به‌گفته این استاد دانشگاه، حکیم نظامی در تاثیرگذاری شاعرانه، بیان الفاظ دلنشین و صور خیال سرآمد است و در این مسیر وجه شاعران و ادیبان و نویسندگان را به سمت شعر و اندیشه خود جلب کرده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها