یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۰
تولید محتوا از ضروریات مهم برای حفظ مقام بزرگان علم و ادب ایرانی است

رئیس موسسه آموزش عالی آفاق ارومیه در نشست هماهنگی همایش ملی بزرگداشت نظامی گنجینه حکمت ایران گفت: تولید محتوا بر‌اساس منابع کشور یکی از ضروریات مهم برای حفظ مقام بزرگان علم و ادب ایرانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در استان آذربایجان‌غربی، نشست هماهنگی همایش ملی «بزرگداشت حکیم نظامی؛ گنجینه حکمت ایران» با حضور علیرضا نوروزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی، رسول پیرمحمدی، رئیس موسسه آموزش عالی آفاق ارومیه، پیروز قادری، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، عباس مکرم، معاون دانشجویی و فرهنگی آموزشگاه عالی آفاق، پرویز اشرافی، مسئول دبیرخانه اجرایی همایش شنبه‌(20 اسفندماه) برگزار شد.

پیرمحمدی، رئیس موسسه آموزش عالی آفاق ارومیه با بیان اینکه این همایش با رویکرد علمی و پژوهشی و با هدف حفظ رسالت اجتماعی دانشگاه برای پاسداشت مقام شامخ شعرا، اندیشمندان و مفاخر ایرانی برگزار می‌شود؛ گفت:  تولید محتوا براساس منابع کشور یکی از ضروریات مهم برای حفظ مقام بزرگان علم و ادب ایرانی است. شناسایی و معرفی آن‌ها به نسل جدید و جوان باید در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

وی با اشاره به برگزاری همایش‌های مختلف علمی در دانشگاه آفاق بیان کرد: این همایش همزمان با ٢١ اسفند‌ماه سالروز حکیم نظامی در ٢٣ اسفندماه برگزار و تاکنون بیش از ٢٠ مقاله به دبیرخانه رسیده که تا ٢٢ اسفندماه مهلت ارسال تعیین شده است. ارائه پنل تخصصی از صبح تا ظهر  با حضور چند شخصیت کلیدی از دانشگاه‌های معتبر کشور برای سخنرانی در این همایش ازجمله برنامه‌های اختتامیه است.

رئیس موسسه آموزش عالی آفاق ارومیه ادامه داد: براساس هماهنگی‌های به عمل آمده مقاله‌های ارائه شده در سایت‌های Civilica و isc نمایه می‌شود و در قالب کتابی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. سیویلیکا یا مرجع دانش، یک پایگاه اینترنتی خصوصی است که به نمایه‌سازی و نشر مجموعه مقالات همایش و کنفرانس‌ها می‌پردازد. مقالات دریافتی پس از داوری‌‌هاي انجام شده در قالب سخنراني، پوستر و چاپ در مجموعه مقالات پذیرفته می‌شوند.
 

علیرضا نوروزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی، با بیان اینکه حکیم نظامی از شاعران پرآوازه ایران است، افزود: این همایش با هدف پاسداشت جکیم نظامی و در واکنش به شیطنت کشور آذربایجان و رئیس جمهور این کشور، با مشارکت دانشگاه آفاق ارومیه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: اجازه نمی‌دهیم مفاخر، مشاهیر و بزرگانمان را دیگران به نام خود مصادره کنند. نظامی، شخصیت بسیار مهمی است و بخشی از تاریخ و هویت فرهنگی ایران را تشکیل می‌دهد. داشته‌ها و هویت ایرانی‌ها، میراثی ماندگار از بزرگان و گذشتگان است و عزم راسخ دولت، صیانت از این میراث است که نیازمند جهاد تبیینی و فرهنگی است. پاسداشت نظامی به‌عنوان یک میراث مذهبی و ملی یک ضرورت است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی در ادامه با اشاره به توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر گفت : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به برگزاری جشنواره جایزه فیروزه محصولات تجاری شده فرهنگی و هنری کرده که در همین راستا استان سال گذشته رتبه اول را کسب کرده و مهلت شرکت امسال نیز در این جشنواره تا( ٢٠ فروردین‌ماه) سال آینده می‌باشد . و همچنین برگزاری پایتخت کتاب ایران که در همین راستا مزایای زیادی برای آن شهر و منطقه دارد و  شهرهای علاقمند به شرکت در این رویداد فرهنگی نیز می‌توانند تا ٢٠ فروردین ماه اقدام به ثبت نام کنند.

وی ادامه داد : یکی دیگر از برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز  برگزاری جشنواره روستاها و عشایری دوستدار  کتاب هستند  که سال گذشته روستای ناچیت بوکان به عنوان روستای نمونه کشوری معرفی شد و امسال هم تا پایان خرداد‌ماه سال آینده مهلت ثبت نام وجود دارد.

نوروزی در ادامه با اشاره به هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری نیز، گفت: پرداختن به سیره و معارف رضوی، برداشت شاعرانه از روایات و معارف آسمانی زیارت‌نامه امام رضا‌(ع)، فضائل، مناقب و مدایح رضوی، پرداختن به احادیث و روایات رضوی و همچنین سیره و معارف مرتبط با حضرت فاطمه معصومه‌(س) از محور‌های این دوره از جشنواره است.

وی با اشاره به شرایط شرکت در این جشنواره، گفت: هر شاعر  مجاز به ارسال حداکثر 5 اثر به دبیرخانه جشنواره است و شاعران مقیم خارج از کشور می‌توانند آثار خود را به همراه فرم تقاضای شرکت، به رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در محل زندگی خود تحویل داده، یا از طریق فضای مجازی به نشانی الکترونیکی دبیرخانه ارسال کنند.

به گزارش ایبنا؛ همایش ملی نظامی‌شناسی در ارومیه با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزش عالی آفاق 23 اسفندماه صبح و عصر در ارومیه برگزار می‌شود.

️بازشناسی آثار نظامی، موسیقی در آثار نظامی، روانشناسی در آثار نظامی، ایران‌دوستی در آثار نظامی و انسان‌دوستی در آثار نظامی، سیری در اندیشه و تفکر نظامی،  باورهای اخترشناسی در آثار نظامی، بازآفرینی شخصیت‌ها در آثار نظامی، رنگ و مفاهیم نمادین آن در خمسه‌ نظامی و بررسی تطبیقی مفاهیم نمادین چهارپایان در آثار نظامی از محورهای این همایش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها