چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۹
آماده برگزاری هفته‌های مشترک فرهنگی با گینه هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با وزیر فرهنگ کشور گینه‌بیسائو گفت: با توجه به علایق فرهنگی و سیاسی بین این دو کشور و برای گسترش ارتباطات تمایل داریم، هفته‌های فرهنگی مشترکی را برگزار کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با آلفا سوما، وزیر فرهنگ گینه بیسائو در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ چهارشنبه (19 بهن‌ماه) دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان درباره فعالیت‌های این وزارتخانه گفت: امیدوارم این سفر حاوی دستاوردهای خوبی برای شما و دولت شما باشد. در دولت جمهوری اسلامی توجه ویژه‌ای به کشورهای دوست داریم و گینه را جزو کشورهای دوست خود می‌دانیم. جمهوری اسلامی ایران در طول این چهار دهه که از پیروزی آن می‌گذرد، دستاوردهای زیادی در حوزه‌های مختلف داشته است. در ایام پیروزی انقلاب هستیم و هر روز این چند دهه موفقیت‌های زیادی برای مردم ایران در پی داشته است.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه مسئولیت گسترده و متنوعی دارد و متولی حوزه‌های فرهنگی و هنری کشور از قبیل سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، کتاب، نشریات، رسانه‌ها، فعالیت‌های دینی متنوع هستیم و تمامی حوزه‌های فرهنگی و هنری کشور به نوعی مرتبط با وزارت فرهنگ و سازمان‌های تابعه آن است.

اسماعیلی با بیان اینکه در تولیدات سینمایی در منطقه جزو کشورهای رتبه اول هستیم، ادامه داد: سالانه به بیش از ۱۰ هزار تئاتر در کشور مجوز نمایش می‌دهیم، بیش از ۱۱۰ هزار کتاب را چاپ می‌کنیم، ۱۴ هزار رسانه شامل روزنامه و خبرگزاری با سلایق و روش‌های متنوع داریم؛ در همه این حوزه‌ها آماده تعاملات گسترده  و تبادل تجربه با کشور شما هستیم. با توجه به علایق فرهنگی و سیاسی بین این دو کشور و برای گسترش ارتباطات تمایل داریم هفته‌های فرهنگی مشترکی را برگزار کنیم و آماده برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف فرهنگی هنری در کشور شما هستیم. همچنین از شما دعوت می‌کنیم از جشنواره‌های فیلم و هنرهای تجسمی و دیگر آثار فرهنگی کشورمان بازدید کنید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ایران در اکثر کشورهای آفریقایی و سایر کشورها، رایزن فرهنگی دارد؛ همچنین می‌توانید از موزه هنرهای معاصر و موزه سینما به‌عنوان مراکز فرهنگی ایران دیدن کنید.

وزیر فرهنگ گینه بیسائو در بخش دیگری از این نشست گفت: سلام رئیس‌جمهور و کابینه دولت گینه را به شما می‌رسانم؛ رئیس‌جمهور گینه، مواضع موافق خود را با ایران اعلام کرده بود. ما نیز ۶ سال انقلابمان به طول کشید و ما هم باوری که شما از انقلاب خود بروز می‌دهید را شاهد هستیم. در تاریخ برای جلوگیری از تکرار اشتباه از تجربیات گروه دیگر استفاده می‌کنند و همین موجب شده امروز از تجربیات شما استفاده کنیم. از این استقبال گرم شما نیز تشکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: در دوران حاضر، گینه دوران «گذار» خود را می‌گذراند و آن را  اصلاح نهادینه می‌نامیم. در حوزه میراث فرهنگی دولت ما، آژانسی با عنوان حمایت از هنرهای خلاقه وجود دارد. اراده ما این است که بیش از هر چیز میراث فرهنگیمان را حفظ کنیم اما به اندازه کافی منابع انسانی در اختیار نداریم. تلاش زیادی کردیم که موزه‌ای که در اختیار داریم را با عنوان موزه معاصر احیا کرده و گسترش دهیم. از برخی از موزه‌های ایران دیدن کردم، بسیار حرفه‌ای است و فکر می‌کنم ایران دانش آن را دارد و می‌خواهیم از تجربیات شما استفاده کنیم؛ همچنین نیاز داریم تجربیات خود را در حوزه سینمایی با شما به اشتراک بگذاریم؛ بخشی از تولیدات گینه در بحران سال ۱۹۸۴ از بین رفت و اکنون نیاز داریم جوانانی که به این حوزه علاقه‌مند هستند، آموزش ببینند.
 
سوما ادامه داد: ارزش‌های مشترکی با ایران و سفیر ایران در گینه داریم. سال‌ها است تفاهمنامه‌هایی میان ایران و گینه وجود دارد، امروز امیدواریم که اراده‌ای پیدا شود تا این تفاهمنامه‌ها در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی اجرا شود. در همین راستا می‌توانم همتایان ایرانی را با گینه در حوزه آموزش، بهداشت، صنعت و معدن آشنا کنم و کمیسیون‌های مشترکی ایجاد کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها