جمعه ۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
دستاوردهای فرهنگی دولت مردمی بیش از اهداف پیش‌بینی شده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست هم‌اندیشی فرهیختگان و‌ نخبگان حوزوی گفت: مدیریت فرهنگی در دولت مردمی به بیش از آن چیزی که ترسیم شده بود، دست پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه برنامه‌های سفر یک روزه خود به قم در نشست هم‌اندیشی فرهیختگان و‌ نخبگان حوزوی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، رئیس مرکز ارتباطات حوزه و روحانیت، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، مدیر دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر و رسانه حوزوی در سالن دارالشفا قم دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم با اشاره به ظرفیت‌های حوزه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی، ارتباط تنگاتنگی با مجموعه روحانیت دارد. اگر رابطی بین برخی وزارتخانه‌ها و حوزه نعیین شود، بسیار موثر است. وزارت ارشاد باید چند ستاد همکاری در خصوص تعاملات حوزه‌های علمیه و این وزارتخانه داشته باشد.
 
وی ادامه داد:حوزه علمیه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گسترده‌ترین حوزه کاری مشترک را دارند؛ ازجمله در مباحث سبک زندگی اسلامی، زندگی قرآنی و امور رسانه‌ای.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: از ماموریت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتقای فضایل انسانی است.
 
در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی مدیر دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه با بیان اینکه انقلاب اسلامی موفقیت‌های چشم‌گیری در 4 دهه اخیر داشته است، گفت: انقلاب اسلامی ایران با ابعاد مختلف موفقیت‌های زیادی به دست آورد و موفق‌ترین انقلاب دوران معاصر است؛ بنابراین معتقدیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت‌هایی داشته باشد که جامعه ارزش انقلاب را ببیند و جهاد تبیین را شاهد باشیم.
 
وی افزود: شکوفایی در امور اقتصادی و نظامی، عدالت، افزایش امکانات رفاهی عمومی چون آب و برق، گاز و تلفن را در کشور در سال‌های پس از انقلاب اسلامی شاهد بودیم.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی با تاکید بر نقش حوزویان در دفاع از کیان و دستاوردهای نظام، گفت: حوزویان باید از کیان و دستاوردهای نظام دفاع کنند. کار حوزویان ارشاد و حمایت است، اگر دولتمردان از مسیر انقلابی‌گری فاصله بگیرند حوزه‌های علمیه وظیفه دارند راه را نشان دهند.
 
مدیر دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه با انتقاد از ارتباط ضعیف حوزه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در 4 دهه گذشته، تاکید کرد: در چهار دهه گذشته کمترین ارتباط بین حوزه علمیه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را شاهد بوده‌ایم و شاید هر دو نهاد کم کاری کرده‌اند. رسالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همان رسالت حوزه علمیه است و وزیر فرهنگ نماینده حوزه علمیه در تمام وظایف این نهاد است؛ بنابراین باید همکاری مستمر بین حوزه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود داشته باشد.
 
در ادامه این نشست جمعی از طلاب حافظ قرآن کریم، فعال رسانه‌ای، پژوهش و کتاب، فرهنگی و تبلیغی و هنری به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.
 

در بخش پایانی این نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن پاسخ به سوالات مطرح شده در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه با اشاره به ارتباط این وزارتخانه با حوزه‌های دینی، گفت: هر کدام از بخش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقتضائاتی دارند و بین همه وزارتخانه‌ها تنها وزارتی که پسوند اسلامی دارد وزارت ارشاد است. بیشترین کارها در این وزارتخانه به حوزه‌های دینی اختصاص دارد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به وضعیت فرهنگ در یک دهه اخیر پرداخت و بیان کرد: اگرچه حوزه اقتصاد در دهه ۹۰، نمره قابل قبولی نگرفته است اما وضعیت حوزه فرهنگ در دهه ۹۰ به مراتب بدتر از حوزه اقتصاد بوده است؛ بر همین اساس دولت مردمی از ابتدای کار در پی جبران عقب ماندگی‌های یک دهه گذشته حوزه فرهنگ بوده است.
 
اسماعیلی بیان کرد: با وجود اینکه حاکمیت فرهنگی در دهه گذشته به شدت تضعیف شده اما تقویت حکمرانی فرهنگی با حضور واقعی مردم از رویکردهای اصلی مدیریت فرهنگی دولت مردمی به شمار می‌رود.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: بازگشت مسیر حوزه فرهنگ به ریل اصلی خود از اهداف اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت محسوب می‌شود. مدیریت فرهنگی در دولت مردمی به بیش از آن چیزی که ترسیم شده بود، دست پیدا کرده است و این مسیر با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد.
 
مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: بیشتر جریان فرهنگی کشور قشر متعهد به انقلاب و نظام هستند و این جریان به چند چهره منحصر نمی‌شود. براساس تفکر عدالت فرهنگی دولت مردمی، در سال اول دولت تنوع در تولیدات فرهنگ و هنر را دامن زدیم.
 
اسماعیلی با اعلام اینکه تاکنون در ذیل فعالیت‌های قرارگاه محرومیت‌زدایی از حوزه فرهنگ و هنر بیش از ۱۰۰ هزار نفر در مناطق کمتربرخوردار کشور، خدمات آموزش رایگان را دریافت کرده‌اند، گفت: با ایجاد قرارگاه محرومیت‌زدایی از فرهنگ و هنر به دنبال خارج کردن انحصار از هنر بوده‌ایم که‌ در این مسیر از همه ظرفیت‌های مساجد و سایر حوزه‌های دینی استفاده شده است.
 
این مقام مسئول بیان کرد: برنامه تحولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ۱۲۵ اقدام را در سایت وزارتخانه قرار دادیم و فصل به فصل ارزشیابی آن به من تحویل داده می‌شود. معتقدیم در دولت سیزدهم تقریبا به بیش از چیزی ‌که هدف‌گذاری کرده بودیم، رسیدیم.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش به حوزه کتاب و مطبوعات اشاره کرد و گفت: سال ۸۵ کل اقتصاد کتاب کشور حدود ۲۵۰ میلیارد تومان و میزان بودجه وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی در این حوزه ۸۰ میلیارد تومان بود، در واقع یک سوم اقتصاد کتاب بر عهده ارشاد قرار داشت اما در سال ۱۴۰۰ اقتصاد کتاب کشور ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان شده بود و اعتبار وزارت ارشاد ۳۰ میلیارد تومان بود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: روزی در کشور ۳۵ تا ۴۰ درصد مردم خواننده روزنامه ها بودند، اما در آخرین پیمایش زیر یک درصد مردم مخاطب روزنامه هستند. در هیات نظارت به ۱۴ هزار روزنامه و مجله مکتوب یارانه می‌دهیم، آنگاه یک فرد یک صفحه در فضای مجازی با ۲۰ میلیون نفر دنبال کننده دارد و اگر پستی در صفحه اش می گذارد ۴۵۰ هزار نفر در چند ساعت آن را می‌بینند. اکنون شمارگان برخی روزنامه‌های عمدتا دولتی به چند هزار عدد می‌رسد و در جذب آگهی هم مشکل دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها