جمعه ۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
فرهنگ مهمتر از اقتصاد است و فقط به دولت اختصاص ندارد

آیت‌الله جوادی آملی از مراجع تقلید جهان تشیع گفت: حوزه فرهنگ مهمتر از اقتصاد است و به دولت اختصاص ندارد؛ بلکه دولت و ملت و حوزه و دانشگاه همه باید با این اصل روبه‌رو باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر یک روزه‌ به قم با آیت‌الله جوادی آملی از مراجع تقلید جهان تشیع دیدار و گفت‌وگو کرد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی‌ با تاکید بر جایگاه فرهنگ گفت: یک سری امور مهمی هست که مربوط به حوزه اقتصاد است که باید با مسئولین اقتصادی در میان بگذاریم و یک مسائلی هست که مربوط به حوزه فرهنگ است که مهمتر از اقتصاد است و آن اختصاص به دولت ندارد، بلکه دولت و ملت و حوزه و دانشگاه همه باید با این اصل روبه‌رو باشند.
 
 وی اضافه کرد: مشکل جامعه این است که یادمان می‌رود که هستیم و به کجا می‌خواهیم برویم. هر جا  مشکل داریم برای این است که خودمان را نشناختیم. اگر بدانیم که هستیم و کجا می‌رویم، در آن صورت نه خلاف می‌کنیم، نه بیراهه می‌رویم و نه راه کسی را می‌بندیم.

 این مرجع تقلید جهان تشیع بیان کرد: مرحوم کلینی در مقدمه کتاب «الکافی» آورده است که قطب فرهنگی اسلام چه در دنیا و چه در آخرت «عقل» است، براساس این عقل، مهم‌ترین مشکل این است که به فکر همه‌ چیز هستیم به جز خودمان. اکثریت به فکر این نیستیم که بعد چه می‌شود.
 
وی گفت: هرچه در زمین و آسمان است مخلوق خداست. خداوند فرمود همه اینها آیت و نشانه الهی است، خیال می‌کنیم علم دینی آن است که کتاب را براساس خواسته خودمان بنویسیم و سپس نام خدا را در ابتدا و بعد آرم جمهوری اسلامی و عکس امام و رهبری را بزنیم این می‌شود علم دینی، درحالی که اینها وظیفه ابتدایی است.
 
این استاد سطح عالی حوزه بیان کرد: اصل اول این است که کمال انسان در علمش است، اصل دوم این است که علم هرچه دارد از راه معلوم است، هر علمی وقتی ترقی می‌کند که بداند معلوم چه می‌گوید و تا معلوم را خوب نشناسیم، علم پیشرفت نمی‌کند، معلوم چه آسمانی و چه زمینی و چه ما‌بین آن‌ها باشد، همه مخلوق خداست.
 
وی ادامه داد: خدای سبحان که اینها را معرفی می‌کند؛ به‌عنوان مثلث معرفی می‌کند نظام فاعلی، نظام غایی و هدفمند و نظام داخلی که این وسط است، یعنی یک ضلع به مبدأ برمی‌گردد چه کسی او را آفرید، یک ضلع آنکه برای چه خلق شده و یک ضلع هم درونی است، بدانید که هویت شما به هویت معلوم گره خورده است.
 
حضرت آیت‌الله جوادی آملی‌ گفت: وقتی از موسی کلیم الله‌(ع) سوال شد پروردگاری که تو را فرستاد، کیست؟ گفت: خدا همه چیز را مثلث آفرید، خدا آفرید، اینچنین آفرید و برای هدفی خاص آفرید؛ این علم دینی است که باید در دانشگاه‌ها و امور فرهنگی نهادینه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها