سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
«جایزه فیروزه» حامی تولید‌کنندگان محصولات فرهنگی است

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست «اعلام فراخوان هشتمین دوره جشنواره فیروزه» و رونمایی از سامانه و پوستر این رویداد گفت: باید این‌گونه باشد کسی که در این جشنواره شرکت می‌کند، حمایت شدن را بیشتر از حس رقابت دریافت کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نشست اعلام فراخوان هشتمین دوره جشنواره فیروزه و رونمایی از سامانه و پوستر این رویداد، با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امین کمالوندی، مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی و نمایندگان نهادها و دستگاه‌ها مختلف برگزار شد.

در این نشست، یاسر احمدوند گفت: استفاده از ظرفیت‌ نهادهای مختلف به رشد جشنواره «فیروزه» کمک خواهد کرد. فعالان عرصه تولید و صنایع خلاق، به توسعه فرهنگی و افزایش سطح رضایتمندی و به دنبال آن، بهبود اقتصاد کشور منجر خواهد شد. سال گذشته جمع کوچک‌تری را داشتیم؛ اهدافی ترسیم و برای رسیدن به آن‌ها، تلاش و زحمات زیادی  صرف شد. برخی از این اهداف، بلند‌مدت است و امیدوارم سال‌های آینده به آن برسیم.

ترویج فرهنگ ثبت و احترام به صاحب ایده‌ وظیفه معاونت فرهنگی است
وی افزود: توسعه مفهوم «جایزه» از یک رویداد اثرگذار، مهم‌ترین دغدغه این جمع است؛ جایزه باید اثرگذاری داشته باشد و مخاطبان احساس کنند این جایزه در کار و زندگی‌شان اثرگذار بوده است. البته هنوز با نقطه‌ای که جایزه فیروزه در رسیدن به اهداف فرهنگی محقق شود، فاصله داریم اما  با اهتمام دستگاه‌ و نهادهای حاضر در این جمع میسر خواهد شد. برای ساز و کار ثبت و مالکیت ایده‌ها، در کشور خلاءهای زیادی داریم؛ دبیرخانه جایزه فیروزه می‌تواند از این ظرفیت‌ها کمک بگیرد چراکه ترویج فرهنگ ثبت ایده و احترام به صاحب ایده‌ در حوزه وظایف معاونت فرهنگی است.

احمدوند با اشاره به اهمیت توجه به حوزه‌بندی محصولات فرهنگی و ارزش‌گذاری آن‌ها ادامه داد: موسسات و نهادهایی هستند که برای مخاطب اعتبار دارند و این موسسات محصولات را ارزش‌گذاری می‌کنند؛ جشنواره فیروزه نیز باید به چنین نهادی تبدیل شود و همانند آن موسسات، ارزش‌گذاری و کیفیت‌سازی محصولات فرهنگی را تعیین کند. این وظیفه ماست، البته موافق این نیستم که دولت ارزش‌گذار محصولات باشد، بلکه این ارزش‌گذاری باید مردمی باشد.

وی افزایش بخش‌‌های جدید به جشنواره فیروزه را نیازمند نگاه کارشناسی دانست و گفت:‌ با اضافه شدن برخی بخش‌ها به جشنواره موافق هستم به شرطی که از عهده مجری رویداد هم برآید؛ به‌عبارت دیگر توسعه دارای مصادیق باشد. توجه به عرضه‌کنندگان، در قالب کسب و کار بخش حمایتی و رقابتی به فرآیند جشنواره کمک می‌کند و امیدوارم مورد توجه شورای سیاستگذاری این جشنواره قرار بگیرد. باید این‌گونه باشد، کسی که در این جشنواره شرکت می‌کند، حمایت شدن را بیشتر از حس رقابت دریافت کند. باید نگاه از مفهوم رقابتی به نگاه حمایتی تغییر کند. می‌توان از ظرفیت‌های آموزشی استفاده و به جشنواره اضافه کرد و رقابت هم می‌تواند بخشی از کار باشد.

احمدوند ادامه داد: ایده باید در فرآیند اقتصادی به محصول تجاری منجر شود؛ علاوه‌براین برای هر کسی که ایده‌ای دارد، اتصال به حوزه صنعت باید گره‌گشا باشد، برای این موضوع باید فکر عملیاتی داشت. همچنین باید محصولات ارائه شده در این جشنواره در یک فضای مناسب با قابلیت فصلی ارائه شود. اگر تولیدکنندگان، محصول فاخر و اثرگذار را ببینند، محصولات خود را توسعه می‌دهند. 

وی با بیان اینکه اتصال جشنواره فیروزه بین ایده و بازار، توسعه مفهوم بازار صنایع فرهنگی است، گفت: کسب و کار و عمومی‌سازی در دل مفهوم جا دارد، البته تصور می‌کنم این موضوع به تاخیر افتاده و باید به این سمت حرکت کنیم. موسسات صاحب ایده در جشنواره حضور پیدا می‌کنند و صاحبان صنایع، فعالان، کارشناسان و مشاوران در ایجاد فضای فعال در این خصوص اثرگذار هستند. صنایع فرهنگی اشتغال‌زا هستند و این موضوع از اهداف بزرگ دولت و نیاز جدی ماست.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: متاسفانه برای اشتغال در فضای فرهنگی و هنری و همچنین در زمینه تبدیل دستاوردها به حوزه اقتصادی فقیر هستیم که باید در این جشنواره آن را پیگیری کنیم.‌‌ همچنین دستگاه‌های اطلاع‌رسانی نیز برای کسب ایده و جریان‌سازی این جشنواره بسیار تاثیرگذار هستند که هرکدام از نهادها می‌توانند در این اقدام موثر باشند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های جایزه فیرزوه برای بین‌المللی شدن، گفت:‌ می‌دانیم برخی از آثار فرهنگی و هنری می‌توانند بازار جهانی داشته باشند. حضور شرکت‌کنندگان خارجی و پیدا کردن متقاضیان بین‌المللی قوانین خود را دارد. شاید یکی از راه‌ها دعوت از  برخی فعالان بین‌المللی باشد. حتما این جلسات می‌تواند ظرفیت‌های بیشتری ایجاد کند که امیدوارم در این دوره قدم بلند برداریم.

احمدوند ادامه داد: موضوع صنایع فرهنگی متعلق به همه است. چنین ادعایی نداریم که متولی این کار هستیم. این جشنواره، مشارکتی است و همه دستگاه‌ها ازجمله وزارت فرهنگ و ارشاد باید کمک کنند. دستگاه‌های حامی، پشتیبانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را خواهند داشت. البته ظرفیت‌های مردمی این رویداد کم است که باید تقویت شود. برای تحقق این هدف می‌توان کارگاه‌ و شوراهایی برگزار کرد تا مشارکت افزایش پیدا کند. همچنین پیشنهاد می‌کنم، اختتامیه این جشنواره در سال‌های آینده زودتر برگزار شود. فعال بودن دبیرخانه باید در طول سال دیده شود و مخاطبان و مسئولان از فعالیت‌های دبیرخانه آگاه باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها