دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
«پرواز اسب سفید» درباره مهارت مواجه با بحران‌های زندگی می‌گوید

معصومه میرابوطالبی، منتقد ادبی در رونمایی از کتاب «پرواز اسب سفید» گفت: این کتاب با وجود تلخی‌ها و غمی که در آن وجود دارد، تجربه نزیسته‌ای را برای مخاطب فراهم می‌کند که ارزشمند است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، جشن امضای کتاب «پرواز اسب سفید» از سلسله جلسات «کتابواره شهر من» با هدف معرفی کتاب نویسندگان و هنرمندان استان قم با حضور سیده عذرا موسوی، نویسنده، معصومه میرابوطالبی، منتقد ادبی، مهدی توکلیان، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و جمعی از کتابداران و نوجوانان، در کتابخانه عمومی آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد.
  
در ابتدای این نشست، معصومه میرابوطالبی، نویسنده و منتقد ادبی گفت: کتاب «پرواز اسب سفید» داستان دختری به نام گلبرگ را روایت می‌کند که با یک بحران روحی ناشی از قتل غیرعمد مواجه شده است. پدرش در یک قدمی اعدام قرار دارد و در چنین شرایطی رفتارهای دیگران با او به‌عنوان یک دختر نوجوان در کتاب مورد توجه قرار گرفته است.

میرابوطالبی افزود: «پرواز اسب سفید» بسیار روان است و به اصطلاح سکته زبانی و نثری ندارد؛ یکی از ویژگی‌های مهم کتاب‌های نوجوان، پویایی است که در کتاب «پرواز اسب سفید» رعایت شده است. با وجود موقعیت‌های احساسی و گاه تلخ که در کتاب دیده شده، داستان، ریتم خوبی دارد.
 
نویسنده کتاب «معبدزیرزمینی» با اشاره به تاثیر کتاب «پرواز اسب سفید» در تقویت مهارت مدیریت غم و مواجهه شدن با مشکلات، بیان کرد: با «پرواز اسب سفید» بُعدی از زندگی تجربه می‌شود که در زندگی واقعی نمی‌توانیم آن را تجربه کنیم. این کتاب با وجود تلخی‌ها و غمی که در آن وجود دارد، تجربه نزیسته‌ای را برای مخاطب فراهم می‌کند که ارزشمند است.
 

در ادامه سیده عذرا موسوی، نویسنده کتاب درباره نگارش کتاب «پرواز اسب سفید» گفت: نیمه دوم سال 1398، از سوی انتشارات به‌نشر پیشنهاد تالیف مجموعه‌ 14 جلدی برای مخاطب نوجوان را دریافت کردم. محور اصلی این مجموعه  زندگی حضرات معصومین‌(ع) است. «پرواز اسب سفید» یکی از کتاب‌های این مجموعه و درباره مهدویت و انتظار است که اسفند‌ماه 1400 منتشر شد. این مجلد در چاپ نخست با 2000 نسخه منتشر شد و ماه گذشته با چاپ دوم رسید. ایده اولیه کتاب با آنچه که درحال حاضر منتشر شده، متفاوت بود. ایده به مرور زمان و در اثر مشورت با دوستان و نویسندگان دستخوش تغییر شد. 

موسوی درباره اصلی‌ترین نقد منتقدان افزود: یکی از نقد‌های وارد شده به کتاب این است که موضوع اصلی کتاب یعنی مواجه با موضوع قتل غیرعمد، برای بسیاری از افراد اتفاق نمی‌افتد. معتقدم بسیاری از نوجوانان ممکن است با چالش‌های مشابه مثل بیماری، حادثه و سوگ همچنین آنچه در این کتاب اشاره شده مواجه شوند؛ بنابراین کتاب «پرواز اسب سفید» در این مواجه به آن‌ها کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها